PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA MONOPOLI TERHADAP HASIL BELAJAR PPKN PESERTA DIDIK KELAS IV SD MUHAMMADIYAH 18

Authors

  • Yusmaliani Harahap Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Hafizah Ayu Rizki Nasution Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Adinda Thalia Thalia Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Widya Amanda Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Melyani Sari Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.21864

Keywords:

Monopoly Media, Learning Outcomes, PPKn, Students

Abstract

This research aims to determine the effect of monopoly media on PPKn learning outcomes in class IV students at SD Muhammadiyah 18. This research is aquantitative research using an experimental method with a pretest-post test one group design. The data collection technique used is a test with a research instrument in the form of amultiple choice test. Prerequisite test data analysis techniques (normality test and hypothesis test). The normality test is carried out to determine whether the data obtained is normal or not, with the results that have been carried out, there are Pre Action results of 0.041 (normal) because sig < a (0.05 / 5%) and Post Action 0.051 (not normal) because sig > a (0.05 / 5%) and is included in the Shapiro Wilk. Meanwhile, hypothesis testing uses the "t" test with testing criteria, namely if tcount <ttable then H0 is accepted, Ha is rejected. Based on the hypothesis testing that has been carried out the result is 0.000. So Ha is accepted and H0 is rejected, so the conclusion is that there is an influence of Vx on Vy, so that monopoly media has an influence on the Civics learning outcomes of class IV students at SD Muhammadiyah 18.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, Z., Syahrial, & Wulandari, B. A. (2022). PENERAPAN MEDIA MONOPOLI UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN TEMATIK. Jurnal Pendidikan Tematik DIKDAS, 7(2), 126–133. https://online-journal.unja.ac.id/JPTD/article/download/17680/14616

El-abida, S. F., Hartantri, S. D., & Rini, C. P. (2023). Pengembangan Media Monopoli Berbasis Pelajar Pancasila pada Tema “ Kewajiban dan Hakku ” Kelas 3 Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(1), 236–246. https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/jtp/article/view/5978

Fitria, S. J. A. S. P. A. B. (2022). PERKEMBANGAN MATERI HAK DAN KEWAJIBAN MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN PERMAINAN ULAR TANGGA. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 693–699. https://journal.upy.ac.id/index.php/pkn/article/view/2601

Fitriyawany. (2013). PENGGUNAAN MEDIA PERMAINAN MONOPOLI MELALUI PEMBELAJARAN KOOPERATIF PADA MAHASISWA FISIKA FAKULTAS TARBIYAH DENGAN KONSEP TATA SURYA. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, XIII(2), 223–239. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/didaktika/article/view/475/393

Gumilang, J. R. (2019). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN MONOPOLI TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS III SD NEGERI 1 GONDANG. Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 1(2), 25–34. https://jurnal.stkippgritulungagung.ac.id/index.php/eduproxima/article/view/1112/573

Harahap, H. A. (2022). KEWARGANAGARAAN MELALUI METODE ACTIVE LEARNING TIPE QUIZ TEAM. Dirasatul Ibtidaiyah, 2(1), 108–122. https://jurnal.uinsyahada.ac.id/index.php/IBTIDAIYAH/article/download/5637/3531

Kadek, N., Kartika, D., & Putra, M. (2021). Media Permainan Monopoli Pada Muatan PPKn Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(1). https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJL/article/view/32426

Kamarudin, A. N. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar PPKn Menggunakan Media Monopoli Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 54 Buton. Jurnal Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Muhammadiyah Buton, 1(2), 170–178. https://jurnal-umbuton.ac.id/index.php/penuhasa/article/view/3550

Khairunnisa, W. (2020). PERANAN TEKNOLOGI DAN MEDIA PEMBELAJARAN BAGI SISWA SEKOLAH DASAR DI DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan UNDIKSHA, 8(2). https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPP/article/view/24759

Khasanah, N. S. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN PERMAINAN MONOPOLI UNTUK PENINGKATAN MINAT BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS VII SMP. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Hukum, 9(5), 550–559. https://journal.student.uny.ac.id/civics/article/view/17290

Kurniawati, E. (2021). Pedagogi : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Monopoli Untuk. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 1–5. https://journal.actual-insight.com/index.php/pedagogi/article/view/74/61

Kuswaty, I. A. V. Y. M. (2017). Penggunaan Media Monopoli Terhadap Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1), 10–16. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/jpsd/article/view/1037/2686

Lestari, K. I., Dewi, N. K., & Hasanah, N. (2021). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN PERMAINAN MONOPOLI PADA TEMA PERKEMBANGAN TEKNOLOGI UNTUK SISWA KELAS III DI SDN 8 SOKONG. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(3), 275–282.

Mahesti, G., & Koeswanti, H. D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Monopoli Asean untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema 1 Selamatkan Makhluk Hidup Pada Siswa Kelas 6 Sekolah Dasar. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 9(1), 30–39. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/33586/18019

Nisa, K., & Julianto. (2013). PENGEMBANGAN MEDIA MONOPOLI TENTANG SUMBER ENERGI DAN PERUBAHANNYA PADA PEMBELAJARAN IPA SISWA KELAS IV DI SEKOLAH DASAR. Jurnal PGSD, 8(4), 693–703. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/35795/31927

Pratiwi, R. N., Tryanasari, D., & Riyani, D. N. A. (2023). PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN POLICERMAT ( MONOPOLI CERDAS CERMAT ) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPAS DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmiah Pendidikan Asia, 2(2), 38–53. https://doi.org/10.21154/e

Pratomo, W., & Noventamala, C. E. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MONOPOLITAR PADA PEMBELAJARAN PPKN KELAS V DI SDN 2 PARANGTRITIS. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 8(1), 25–38. https://jurnal.stkippersada.ac.id/jurnal/index.php/PEKAN/article/view/2361/1535

Rachman, A., Indonesia, U. P., & Purnomo, H. (2024). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan r&d (Issue January). CV Saba Jaya Publisher. https://www.researchgate.net/profile/Hery-Purnomo/publication/377469385_METODE_PENELITIAN_KUANTITATIF_KUALITATIF_DAN_RD/links/65a89006bf5b00662e196dde/METODE-PENELITIAN-KUANTITATIF-KUALITATIF-DAN-R-D.pdf

Rahmawati, F. (2023). Pengembangan Media Monopoli untuk meningkatkan Pemahaman siswa materi bersatu dalam keberagaman pada mata pelajaran PPKN di kelas 3 Sekolah Dasar. GARUDA : Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Filsafat, 1(3), 132–137. https://ifrelresearch.org/index.php/garuda-widyakarya/article/view/1382/1425

S, P. D. W. I. K. S. A. I. W. I. Y. (2019). PENGEMBANGAN MEDIA VIDEO PEMBELAJARAN BERORIENTASI PENDIDIKAN KARAKTER. Journal of Education Technology, 3(20), 140–146. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JET/article/view/21735/13448

Saputra, S. U. H. W. H. J. (2017). PENGEMBANGAN MEDIA MONERGI (MONOPOLI ENERGI) UNTUK MENUMBUHKAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP IPA SISWA SD. Profesi Pendidikan Dasar, 4(2), 136–144. https://journals.ums.ac.id/ppd/article/view/4990/3618

Sela, H. M., Oktavia, M., & Ayurachmawati, P. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA PERMAINAN MONOPOLI PADA PEMBELAJARAN IPS MATERI KEBUDAYAAN INDONESIA KELAS IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(2), 507–519. https://e-journal.unmuhkupang.ac.id/index.php/jpdf/article/download/1026/604/

Sholikha, N. A., & Subrata, H. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA JAVANESE MONOPOLY ( JAVANOPOLY ) UNTUK PEMBELAJARAN UNGGAH-UNGGUH BAHASA JAWA PESERTA DIDIK KELAS IV SEKOLAH DASAR. Jurnal PGSD, 12(4), 486–500. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/60241/46544

Sihotang, N. (2022). Penerapan Permainan Monopoli Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. SENKIM : Seminar Nasional Karya Ilmiah Multidisiplin, 2(1), 60–67. https://journal.unilak.ac.id/index.php/senkim/article/view/11309

Suciati, S., Septiana, I., Fita, M., & Untari, A. (2015). PENERAPAN MEDIA MONOSA ( MONOPOLI BAHASA ) BERBASIS KEMANDIRIAN DALAM PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR. Mimbar Sekolah Dasar, 2(2), 175–188. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v2i2.1328

Wijaya, D. K. A. (2019). PENINGKATAN HASIL BELAJAR MENGGUNAKAN MEDIA MONOPOLI PINTAR DI KELAS IV SD NEGERI 3 KALIPETIR. Jurnal Elektronik PGSD, 8(22), 2177–2182. https://journal.student.uny.ac.id/pgsd/article/view/15644/15140

Downloads

Published

2025-03-29