PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PAPAN PINTAR PERKALIAN TERHADAP KETERAMPILAN BERHITUNG KELAS III SDN 105288 DESA SEI ROTAN

Authors

  • Riri Mayuni Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Nabila Zahra Salsabila lubis Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Sindi Fathika Sari Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Nuraisyah Sipahutar Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Meliyani Sari Sitepu Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.21854

Keywords:

smart board media, multiplication calculation skills

Abstract

According to research carried out by researchers at SDN 105288 Desa Sei Rotan, most teachers, especially mathematics teachers, use the lecture method in teaching and learning activities. This method can make student passive and not interested in learning. The aim of this research is to find out is the use of multiplication smart board media effective in improving numeracy skills of class III students at SDN 105288 Desa Sei Rotan. Method used is a quantitative method, in the form of a pretest and posttest. Sample the research consisted of 21 class III students. Based on the results of the pretest and posttest carried out, show a higher average percentage of posttest completeness compared with the pretest. The average obtained by the pretest was 82%, meanwhile posttest 92%. This means that there is an influence of the use of board media smart multiplication on counting skills in class III multiplication material SDN Desa Sei Rotan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah, H. N., & Fitrianawati, M. (2021). Pengembangan Media Panlintarmatika (Papan Perkalian Pintar Matematika) Materi Perkalian Untuk Siswa Sekolah Dasar. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 41–47. https://doi.org/10.24176/wasis.v2i1.5785

Alamsyah, N., Atun, I., & Irawati, R. (2024). Penggunaan Metode Lattice untuk Meningkatkan Keterampilan Operasi Hitung Perkalian Siswa di Kelas 3 Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 98.

Ali, M. M., Hariyati, T., Pratiwi, M. Y., & Afifah, S. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif dan Penerapannya dalam Penelitian. Education Journal.2022, 2(2), 1–6.

Anggilia, R., & Misdalina Misdalina, T. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Panlintarmatika terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di SD. Journal on Education, 6(1), 7427–7435.

Astuti, M., Suryana, I., Anggraini, N., Fitri, A., Fajar, M., Widiya, P., Islam, U., Raden, N., Palembang, F., Islam, U., Raden, N., Palembang, F., Islam, U., Raden, N., Palembang, F., Islam, U., Raden, N., Palembang, F., Islam, U., … Palembang, F. (2024). Media pembelajaran sebagai pusat sumber belajar. 4(5), 702–709.

Bopo, G., Ngura, E. T., Fono, Y. M., & Laksana, D. N. L. (2023). Peningkatan Kemampuan Numerasi Dengan Media Pembelajaran Papan Pintar Berhitung Pada Anak Usia 6-7 Tahun. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(3), 468–480. https://doi.org/10.38048/jipcb.v10i3.1998

Dalimunthe, A., & Ariani, N. (2023). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa melalui Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project. Jurnal Basicedu, 7(1), 1023–1031. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4812

Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(2), 1–17.

Istianah, L., & Mardani, D. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Materi Perkalian Siswa Kelas IV di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(5), 2237–2245. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i5.4895

Laila, A. K. N., Solikha, I., Wardana, D. K., Prastika, P. N., & Dayu, D. P. K. (2022). Penggunaan Papan Pintar Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Kurikulum Merdeka Belajar. Sensaseda, 2(November), 82–88.

Maryanti, I., ’Afifah, N., Nasution, I. S., & Wahyuni, S. (2021). Pengembangan Pembelajaran Matematika Berbasis Pendekatan Pembelajaran Mengalami Interaksi Komunikasi dan Refleksi (MIKIR). Jurnal Basicedu, 5(6), 6385–6400. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1814

Mualif A. (2023). Analisis Kolerasi antara Pendidikan, Ilmu Pendidikan, dan Mendidik. JEDCHEM (Journal Education and Chemistry), 5(1), 6–19.

Mutmainah, N., Mansoer, Z., & Mappapoleonro, A. M. (2021). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III Peningkatan Keterampilan Berhitung Permulaan 1-6 melalui Permainan Dadu. 121–126.

Nardi, L., Astuti, S., & FKIP Universitas Kristen Satya Wacana, P. (2024). Pengembangan Alat Peraga Matematika Perkalian Bambu Selip Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Perkalian Siswa Kelas 3 Sd. 09, 294–305.

Nurwahida, & Haidar, I. (2023). Pembelajaran Matematika pada Materi Perkalian di Sekolah Dasar dengan Berbantuan Alat Peraga. JUDIKDAS: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Indonesia, 2(2), 111–120. https://doi.org/10.51574/judikdas.v2i2.1271

Putri, R., & Kasriman. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Papan Pintar (Smart Board) Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1181–1189. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i4.2716

Risqi, W., & Siregar, N. (2023). Media Papan Pintar Materi Perkalian dalam Pembelajaran Matematika Permulaan di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 6(2), 1–9. https://doi.org/10.23887/jippg.v6i2.63497

Sakinah, A. A., & Astriani, L. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Papan Pintar terhadap Pemahaman Konsep Siswa Kelas 2 pada Pelajaran Matematika di SDN Benda Baru 03. 609–618.

Sari, S. P., Sazkia, A., & Khalifatussadiah. (2020). Penggunaan Metode Make a Match Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sd. EJoES (Educational Journal of Elementary School), 1(1), 19–24. https://doi.org/10.30596/ejoes.v1i1.4554

Simamora, M., Sihombing, L. N., & ... (2023). Pengaruh Alat Peraga Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Tema 2 Subtema 1 Cara Tubuh Mengolah Udara Bersih Di SDN 122351 Pematang Siantar TA 2023 …. Journal Sains …, 1(2), 262–273.

Sukmawati, R., & Tarmizi, M. I. (2022). PROBLEMATIKA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA MASA PANDEMI COVID-19 KELAS V SDIT INSAN MULIA SURAKARTA. Tjyybjb.Ac.Cn, 27(2), 58–66. https://doi.org/10.13040/IJPSR.0975-8232.12(10).5595-03

Syahrizal, H., & Jailani, M. S. (2023). Jenis-Jenis Penelitian Dalam Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Jurnal QOSIM Jurnal Pendidikan Sosial & Humaniora, 1(1), 13–23. https://doi.org/10.61104/jq.v1i1.49

Wahyuni, R. S., Tanzimah, T., & Ida, S. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Papan Perkalian Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Iii Sd Negeri 05 Sembawa. Js (Jurnal Sekolah), 6(3), 11. https://doi.org/10.24114/js.v6i3.35059

Downloads

Published

2025-03-30