PERAN PENDIDIKAN BERBASIS LINGKUNGAN DALAM MEMBENTUK GENERASI BERKELANJUTAN

Authors

  • Ganti Ritauli Sianturi Magister Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Negeri Padang
  • Asni Susanti Magister Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Negeri Padang
  • Yulisna Magister Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Negeri Padang
  • Hadiyanto4 Magister Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.21553

Keywords:

Pendidikan Lingkungan, Kesadaran Lingkungan , Kesehatan Berkelanjutan

Abstract

Environmental education plays an important role in shaping the character and knowledge of students. Amidst increasing environmental issues, environmental-based education is a significant factor influencing learning outcomes and individual behavior. This study explores the role of environmental-based education in building awareness and promoting sustainable health among early childhood. The method used is a qualitative approach with case study analysis in PAUD institutions that implement environmental-based curriculum. The results show that the integration of environmental education in the curriculum can improve children's knowledge, attitudes, and behavior towards the environment, contributing to the development of more effective educational programs for future environmental challenges. Keywords: Environmental Education, Environmental Awareness, Sustainable Health, Environmental-Based Curriculum, Environmental Behavior

Downloads

Download data is not yet available.

References

Yaswinda. (2020). Pengaruh Lingkungan Belajar terhadap Prestasi Akademik Siswa. Universitas Negeri Padang.

Hadiyanto, M.Ed. (2019). Pendidikan Berbasis Kearifan Lokal untuk Pembangunan Berkelanjutan. Jurnal Pendidikan Lokal, 10(2), 45-60.

Rahmawati, D., Santoso, B., & Mulyani, A. (2021). Implementasi Pendidikan Lingkungan dalam Kurikulum Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Lingkungan, 12(1), 30-40.

Yulianti, R. (2020). Tantangan Pendidikan Lingkungan di Indonesia: Studi Kasus pada Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan dan Kebijakan, 8(3), 55-67.

Nugroho, T., Setiawan, R., & Kurniawan, D. (2022). Penggunaan Teknologi Digital dalam Pendidikan Lingkungan. Jurnal Teknologi Pendidikan, 14(4), 123-135.

Sari, N. (2021). Program Sekolah Adiwiyata dan Dampaknya terhadap Kesadaran Lingkungan Siswa. Jurnal Pendidikan Hijau, 5(2), 98-105.

Putri, L., Anggraini, T., & Pratama, F. (2020). Pendidikan Lingkungan dan Perubahan Perilaku Siswa: Sebuah Meta-Analisis. Jurnal Pendidikan Karakter, 9(1), 70-85.

Wahyuni, I. (2021). Faktor Penentu Keberlanjutan Program Pendidikan Lingkungan di Indonesia. Jurnal Kebijakan Pendidikan, 11(2), 56-68.

Susanti, A. (2019). Kurikulum Berbasis Lingkungan: Sebuah Kajian Literatur. Jurnal Kurikulum, 7(3), 34-48.

Arifin, Z. (2020). Pendidikan untuk Pembangunan Berkelanjutan: Perspektif Global dan Lokal. Jurnal Pembangunan Berkelanjutan, 15(2), 22-35.

Wijayanti, P. (2021). Peran Guru dalam Implementasi Pendidikan Lingkungan. Jurnal Pendidikan Guru, 13(2), 50-63.

Hartono, R. (2020). Pendidikan Lingkungan di Era Digital. Jurnal Edukasi Digital, 6(1), 45-59.

Syafitri, D. (2019). Inovasi dalam Pembelajaran Berbasis Lingkungan: Studi Empiris. Jurnal Inovasi Pendidikan, 11(3), 75-88.

Mustofa, M. (2021). Pendidikan Lingkungan sebagai Strategi Mitigasi Perubahan Iklim. Jurnal Pendidikan Global, 8(1), 38-50.

Rahayu, S. (2020). Pendidikan dan Kesadaran Lingkungan: Studi Kasus di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(2), 120-134.

Tilbury, D. (1995). Environmental Education for Sustainability: Defining the New Focus of Environmental Education in the 1990s. Environmental Education Research, 1(2), 195-212.

UNESCO. (2020). Education for Sustainable Development: A Roadmap. UNESCO Publishing.

Downloads

Published

2024-12-30