STRATEGI PENGGUNAAN METODE PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH DALAM MEMBENTUK KEMAMPUAN BERPIKR KRITIS SISWA DI SDI MAMBAUL ULUM SIDOARJO

Authors

  • Siti Nor Aisah Universitas Terbuka
  • Muhammad Yusron Maulana  El-Yunusi Universitas Sunan Giri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.21483

Keywords:

Critical Thinking, Strategy, Problem-Based Learning

Abstract

Problem-based learning (PBL) helps students learn to think critically and assists them in solving problems in real-world situations. The purpose of this research is to determine the strategy of using problem-based learning (PBL) to build students' critical thinking skills at SDI Mambaul Ulum. This research method was conducted with a qualitative approach and designed as a case study, observing the classroom learning process that implements the problem-based learning (PBL) method, and data were collected through observations and interviews with various students and educators at the school. Research results show that students' critical thinking skills can be improved through problem-based learning. (PBL). This is evidenced by students becoming more active in discussions, identifying problems, seeking solutions, and providing logical reasons to resolve those issues. This research shows that problem-based teaching strategies help students become more creative, analytical, and evaluative. Teachers who are skilled in using this approach can provide the right challenges to their students to encourage their critical thinking. Therefore, the Problem-Based Learning (PBL) method can be a great alternative to enhance the critical thinking skills of elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aprila, T. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Sains Flipbook Berbasis Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 14(1), 10–21.

Diana, H. A., & Saputri, D. V. (2021). Model project based learning terintegrasi steam terhadap kecerdasan emosional dan kemampuan berpikir kritis siswa berbasis soal numerasI. Numeracy, 8(2), 113–127.

Kemampuan Berpikir, A., Jiran Dores, O., Cahyadi Wibowo, D., Susanti, S., Pendidikan Matematika, P., Persada Khatulistiwa Sintang, S., & Pgsd, P. (2020). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa pada mata pelajaran matematika. J-PiMat : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 242–254.

Kemampuan, M., Kritis, B., Dalam, S., Kimia, P., Mengintegrasikan, D., Stem, P., Pembelajaran, D., Masalah, B., Guru, A. S., Negeri, S., & Tenggara, K. S. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran Kimia Dengan Mengintegrasikan Pendekatan Stem Dalam Pembelajaran Berbasis Masalah. Seminar Nasional Pendidikan IPA Tahun 2021, 1(1), 207–213.

Masril, M., Jalinus, N., Jalius, J., Dakhi, O., Upi, ), Padang, Y., Universitas, ), Padang, N., Stmik, ), & Medan, B. (2020). Implementasi pembelajaran berbasis masalah pada kurikulum 2013 di smk negeri 2 padang. Konstruktivisme : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 12(1), 12–25.

Nurwidodo, N., Romdaniyah, S. W., Sudarmanto, S., Rosanti, D., Kurniawati, K., & Abidin, Z. (2021). Analisis Profil Berpikir Kritis, Kreatif, Keterampilan Kolaboratif, dan Literasi Lingkungan Siswa Kelas 8 SMP Muhammadiyah sebagai Impak Pembelajaran Modern. Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi, 9(2), 605–619.

Pasca, A., 1* , I’in, R., Sa’diyah, K., & Muhid, A. (2021). Model Pembelajaran Guided Discovery Learning, Apakah Efektif dalam Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa? Edukatif : jurnal ilmu pendidikan, 3(5), 2419–2429.

Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas SD, S. V., & Halimatuzzuhrotulaini Dosen IAI Hamzanwadi Pancor, B. N. (2020). Meningkatkan Kemampuan Berbicara Dalam Diskusi Dengan Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas VI SD Negeri 2 Suralaga 2019/2020. BADA’A: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2(1), 65–85.

Santika, I., Parwati, N. N., Divayana, D., Kunci, K., Pemecahan, K., Matematika, M. ;, Pembelajaran, M., Masalah, B., Prestasi, ;, & Matematika, B. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Dalam Setting Pembelajaran Daring Terhadap Prestasi Belajar Matematika dan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas X SMA. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 10(2), 105–117.

SAUDURAN, G. N., TAMBUNAN, L. O., & PURBA, Y. O. (2022). Pengaruh strategi pembelajaran berbasis masalah terhadap kemampuan pemecahan masalah mahasiswa. Jurnal ekonomi, sosial & humaniora, 3(12), 116–122.

Setianingrum, R. (2022). Kerangka Kerja Berpikir Sistem Menggunakan Ilmu Pengetahuan Alam sebagai Pengetahuan Konten Sistem Kompleks. Biocaster : Jurnal Kajian Biologi, 2(4), 215–224.

Sholicha, N., Yusron, M., & El-Yunusi, M. (2024). Peran guru dan strategi dalam meningkatkan pembelajaran aktif siswa di kelas iv sd al-huda sidoarjo article History. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(4).

Suriati, A., Sundaygara, C., & Kurniawati, M. (2021). Analisis kemampuan berpikir kritis pada siswa kelas x sma islam kepanjen. Rainstek: Jurnal Terapan Sains Dan Teknologi, 3(3), 176–185.

Triana Sari, D., Wasimatul Aula, A., Adryan Nugraheni, V., Kusnia Dina, Z., & Romdhoni, W. (n.d.). “Menyongsong Kurikulum Merdeka dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila” penerapan pembelajaran berbasis masalah pada siswa sd untuk menumbuhkan kemampuan berpikir kritis application of problem-based learning to elementary school students to develop critical thinking skills. Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2.

Downloads

Published

2024-12-28