WARISAN PENGETAHUAN LELUHUR: SISTEM PEMBELAJARAN MASYARAKAT BADUY LUAR TANPA SEKOLAH FORMAL MELALUI KELUARGA DAN TRADISI

Authors

  • Diva Dwi Riyadi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Sapriya Universitas Pendidikan Indonesia
  • Encep Supriatna Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.21415

Keywords:

informal education, baduy community, cultural preservation

Abstract

This study explores the informal education system of the Baduy community, which emphasizes cultural preservation and harmony with nature, rooted in family and traditional practices. Using qualitative methods and an ethnographic approach, this research reveals that education in the Baduy society centers on the transfer of customary values, practical skills, and community responsibility through direct practice. Findings highlight the central role of families in knowledge transfer and the community's resistance to formal education as a means of safeguarding cultural identity against modernization. The study underscores the importance of local wisdom-based approaches to inclusive education while offering recommendations for hybrid educational models that honor traditional values while maintaining modern relevance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Sutoto, S. (2017). Dinamika Transformasi Budaya Belajar Suku Baduy. Jurnal Penelitian Pendidikan, 17(2).

Suparmini, S., Setyawati, S., & Sumunar, D. R. S. (2013). Pelestarian lingkungan masyarakat Baduy berbasis kearifan lokal. Jurnal Penelitian Humaniora, 18(1).

Delia, R. M. P. Ilmu Adalah Bencana: Ketakutan Suku “Baduy Dalam” terhadap Pendidikan Formal.

Firdaus, A. N., Sulaiman, F. J., Maharani, K. T., Assifa, L. N., & Nabila, M. Penolakan Suku Baduy terhadap Perkembangan IPTEK dan Kaitannya dengan HAM.

Arisetyawan, A. (2018, December). Bagaimana Mengintegrasikan Pola Pendidikan Sepanjang Hayat Masyarakat Baduy dan Nilai-nilai Kearifan Lokal Dalam Pembelajaran. In Proseding Didaktis: Seminar Nasional Pendidikan Dasar (Vol. 3, No. 1, pp. 196-205).

Ilma, N., Nugraha, R. A., & Haeriyah, S. (2024). SOSIALISASI PENDIDIKAN FORMAL KEPADA MASYARAKAT BADUY YANG MENJAGA KEBUDAYAAN. JURNAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT SERUMPUN MENGABDI, 1(1, Januari), 31-37.

Rahim, A. (2024). Pengabdian Pada Masyarakat Suku Baduy Dalam Mejaga Budaya di Tengah Kemajuan Teknologi. SABAJAYA Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(03), 166-169.

Puryanto, S. (2023). Persepsi Masyarakat Baduy terhadap Konflik: Pemeliharaan Budaya dan Penyelesaian Tradisional dalam Era Perubahan. Ganaya: Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 6(4), 936-943.

Krisna, F. N. (2014). Studi kasus layanan pendidikan nonformal suku Baduy. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 20(1), 1-13.

Asyari, H., Syaripullah, S., & Irawan, R. (2017). Pendidikan dalam Pandangan Masyarakat Baduy Dalam. IJER (Indonesian Journal of Educational Research), 2(1), 11-17.

Wicaksana, H. H. (2017). Responsivitas dan Ketepatan dalam Evaluasi Kebijakan Pendidikan pada Masyarakat Adat Baduy Kabupaten Lebak. Laboratorium Administrasi Publik 2017, 47.

Dewi, T. S., & RetnoRetnowulandari, W. (2024). Sulitnya Mensejahterakan Masyarakat Suku Baduy Dalam Pendidikan: Difficulties in Advancing The Welfare of The Baduy Tribe in The Field of Education. Reformasi Hukum Trisakti, 6(4), 1545-1556.

Downloads

Published

2025-02-28

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>