PENGGUNAAN MEDIA GAME EDUCATION WORDWALL UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR DAN SELF LEARNING PADA MATERI GAYA DAN PENGARUHNYA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.21339Keywords:
media game education wordwall, interest of learning, self learningAbstract
The aim of this research is to find out the increased interest in learning and self learning students in Class IV SDN Karangnangka I District Situraja District Sumedang Year 2023/2024. The research method used is class action research (PTK) using the Kemmis & Mc Taggart spiral model that covers the stages of planning, action, observation and reflection. The study was carried out on students of Class IV SDN Karangnangka I who totaled 18 students. The instruments used in this study are lifting and observation. Based on the results of the research that has been carried out, data obtained on initial conditions average student interest gained 58.80%, cycle I gained 68.70% and cycle II gained an average of 82.13%. While the average self-learning student in initial condition gained 53.33%, Cycle I received 65.93% and Cycles II received an average 82.13. This proves that the use of media games education wordwall can increase the interest of learning and self learning on style material and its influence on the students of Class IV SDN Karangnangka I Department of Situraja District Sumedang Year 2023/2024.Downloads
References
Wijayanti, I. D. & Ekantini, A. (2023). "Implementasi Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran IPAS MI/SD". Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 2100–2112.
Sari, D. R., Citrawati, T., & Setyawan, A. (2020). "Identifikasi Minat Belajar Siswa pada Pembelajaran IPA Materi Gaya dan Gerak Kelas IV SD". Academia Education, 1(1), 231–237.
Gusnita, G., Melisa, M., & Delyana, H. (2021). "Kemandirian Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tpsq". Jurnal Absis : Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 3(2), 286–296.
Zulfah, N. (2023). "Pemanfaatan Media Game Edukasi Wordwall untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa". Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1, 1–11.
Setyorini, D., Suneki, S., Prayito, M., & Prasetiawati, C. (2023). "Meningkatkan Minat Belajar dengan Menggunakan Media Wordwall Kelas 4 di Sekolah Dasar". Jurnal Sinektik, 6, 25–31.
Mujahidin, A. A., dkk. (2012). "Pemanfaatan Media Pembelajaran Daring (Quizizz, Sway, dan Wordwall) Kelas 5 di SD Muhammadiyah 2 Wonopeti". Innovative: Journal of Social Science Research, 1(2), 552–560.
Launin, S., Nugroho, W., & Setiawan, A. (2022). "Pengaruh Media Game Online Wordwall untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV". JUPEIS: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(3), 216-223.
Araniri, N. (2018). "Kompetensi Profesional Guru Agama Dalam Menumbuhkan Minat Belajar Siswa". Risâlah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 4(1, March), 75–83.
Fuad, A., Z. & Zuraini. (2016). "Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Kelas 1 SDN Kute Padang". Jurnal Tunas Bangsa, 3(2), 54.
Mahdalena, M. (2022). "Pengaruh Minat Belajar, Dukungan Orang Tua dan Lingkungan Belajar Terhadap Perilaku Belajar Siswa dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA (Studi Faktor yang Mempengaruhi Prilaku Belajar dan Hasil Belajar Siswa Kelas 4, 5 dan 6 Pada SDN Binuang 4". KINDAI, 18(2), 332-351.
Mulyadi, M., & Syahid, A. (2020). "Faktor Pembentuk dari Kemandirian Belajar Siswa". Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 5(02), 197–214.
Rijal, S., & Bachtiar, S. (2015). "Hubungan Antara Sikap, Kemandirian Belajar, dan Gaya Belajar dengan Hasil Belajar Kognitif Siswa". Jurnal Bioedukatika, 3(2), 15
Febrianti, R. E., Alfi, C., & Fatih, M. (2023). “Pengembangan Game Edukatif Berbasis Web Wordwall untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Kelas IV UPT SDN Kedawung 03 Kabupaten Blitar”. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 4734-4745.
Magnalena, I. (2021). Tulisan Bersama Tentang Media Pembelajaran SD. Sukabumi: Jejak Publisher.
Widiastuti, N. I. & Setiawan, I. (2013). "Membangun Game Edukasi Sejarah Walisongo". Komputa-Jurnal Komputer & Informatika, 1(2).
Mu'alimin Dan Cahyadi, R.A.H. (2014). Penelitian Tindakan Kelas Teori dan Praktik. Yogyakarta: Ganding Pustaka.
Farhana, H., Awria., dan Muttaqien N. (2019). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Harapan Cerdas.
Purnamasari, S., Dkk. (2022). “Bermain Bersama Pengetahuan Peserta Didik Melalui Media Pembelajaran Berbasis Game Online Wordwall”. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 70-77.
Putri, N. M., & Hamimah, H. (2023). Pengembangan Multimedia Interaktif Wordwall Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) pada Pembelajaran IPA. Journal Of Practice Learning and Educational Development, 3(1), 95-99.
Kusumah, E. C. (2023). Meningkatkan Kemandirian Belajar dan Kemampuan Berpikir Kritis dengan Teknik Teams Game Tournament Menggunakan Wordwall. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru (PPG) (Vol. 1, pp. 515-522).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.