INOVASI KURIKULUM PAI: INTEGRASI ANTARA KURIKULUM NASIONAL DAN PENDIDIKAN ISLAM DI ERA DIGITAL
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.21159Keywords:
Curriculum Integration, Islamic Religious Education, National CurriculumAbstract
The development of the national curriculum shows the importance of an interdisciplinary approach in Islamic Religious Education (PAI) learning that can be integrated with science, technology, and language. However, the implementation of the PAI curriculum still faces obstacles, such as limited access to technology and lack of teacher training. This study aims to explore effective methods in the integration of the PAI curriculum with 21st century competencies, as well as identify key components for adaptation. The methods used include literature analysis and case studies on the application of digital technology in PAI learning. The results of the study show that the blended learning approach can increase the relevance of PAI, ensure alignment with modern educational goals, and support students' moral and spiritual development. This research also emphasizes the importance of overcoming challenges such as the digital divide and the lack of teacher skills in using technology, so that the benefits of technology in education can be felt equally. With the right steps, the integration of technology in the PAI curriculum can improve the overall quality of education, answering modern challenges without neglecting fundamental religious principles.Downloads
References
Abdillah, K., & Hamami, T. (2021). Pengembangan Kurikulum Menghadapi Tuntutan Kompetensi Abad Ke 21 Di Indonesia. Jurnal Pendidikan Islam Al-Ilmi, 4(1). https://lonsuit.unismuhluwuk.ac.id/ilmi/article/view/895
Adrian, F. M., Ali, M., Rahmat, A., & Duludu, U. A. T. A. (2023). Pemberdayaan Ekonomi Ershop Berbasis Sociopreneurship Social Media Marketing. Dikmas: Jurnal Pendidikan Masyarakat dan Pengabdian, 3(2), 505–510.
Akhyar, A., & Erihadiana, M. (2021). UPAYA GURU DALAM PENGEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SMA NEGERI 1 KERINCI. Ta dib Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 353–360.
Aripin, A. (2024). Tantangan pengembangan kurikulum pendidikan Islam dan strategi pengembangannya dalam menghadapi tuntutan kompetensi masa depan. Jurnal Al-Mufidz: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 121–142.
Bagaskara, F. R., Pahrudin, A., & Jatmiko, A. (2024). Evaluasi Kurikulum Dan Pembelajaran PAI Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Dasar Di Era Digital. BADA’A: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(2), 341–351.
Efendi, I., Murhayati, S., & Zaitun, Z. (2022). Model Inovasi Pengembangan Kurikulum Merdeka. At-Tajdid: Journal of Islamic Studies, 2(4), 196–203.
Firdaus, I. T., Tursina, M. D., & Roziqin, A. (2021). Transformasi Birokrasi Digital Di Masa Pandemi Covid-19 Untuk Mewujudkan Digitalisasi Pemeritahan Indonesia. Kybernan: Jurnal Studi Kepemerintahan, 4(2), 226–239.
Hermawansyah, H. (2021). Manajemen lembaga pendidikan sekolah berbasis digitalisasi di era COVID-19. Fitrah: Jurnal Studi Pendidikan, 12(1), 27–46.
Isti’ana, A. (2024). Integrasi Teknologi dalam Pembelajaran Pendidikan Islam. Indonesian Research Journal on Education, 4(1), 302–310.
Kinanti, E., & Nisa, K. (2022). KURIKULUM 2013: TINJAUAN TERHADAP PRINSIP DASAR HINGGA PROBLEM IMPLEMENTASI DALAM MATA PELAJARAN PAI. AT-TA’DIB: JURNAL ILMIAH PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 77–86.
Madekhan, M. (2023). Reformulasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam: Suatu Keharusan di Era Digital. Attanwir: Jurnal Keislaman Dan Pendidikan, 14(2), 17–30.
Manan, A. (2023). Pendidikan Islam dan Perkembangan Teknologi: Menggagas Harmoni dalam Era Digital. SCHOLASTICA: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(1), 56–73.
Melati, E., Fayola, A. D., Hita, I. P. A. D., Saputra, A. M. A., Zamzami, Z., & Ninasari, A. (2023). Pemanfaatan animasi sebagai media pembelajaran berbasis teknologi untuk meningkatkan motivasi belajar. Journal on Education, 6(1), 732–741.
Melati, E., Kurniawan, M., Marlina, M., Santosa, S., Zahra, R., & Purnama, Y. (2023). Pengaruh Metode Pengajaran Berbasis Teknologi Terhadap Kemampuan Berbicara Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Di Sekolah Menengah. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 14–20.
Muhammad, N., & Murtafiah, N. H. (2023). Strategi Manajemen Pendidikan Islam dalam Menghadapi Tantangan Kontemporer. An Najah (Jurnal Pendidikan Islam Dan Sosial Keagamaan), 2(2), 41–46.
Musa, M., Asyha, A. F., Rukhmana, T., Ikhlas, A., Kurdi, M. S., & Jalil, M. A. (2024). Pentingnya Pendidikan Agama Islam dalam Menghadapi Tantangan Globalisasi. Journal on Education, 6(3), 16035–16039.
Nathaniela, H., & Esfandiari, N. S. (2023). Pengaruh Penggunaan Teknologi Pembelajaran Terhadap Prestasi Belajar Siswa di Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Merdeka Belajar, 1(1), 1–6.
Nazib, F. M., Ainissyifa, H., & Munawaroh, N. (2023). Digitalisasi Manajemen dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Atas (SMA). Proceeding Annual Conference on Islamic Religious Education, 3(1). http://www.acied.pp-paiindonesia.org/index.php/acied/article/view/135
Oktariani, H., & Ismail, F. (2024). AKSELERASI PROGRAM PENDIDIKAN DAN MENTORING EVALUASI DALAM INOVASI PENDIDIKAN. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 5689–5704.
Purnamasari, A. (2023). Analisis Kritis Terhadap Paradigma Pengajaran Akidah dan Akhlak Dalam Kurikulum Pendidikan Agama Islam Menuju Pembaruan dan Peningkatan Efektivitas Pembelajaran. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 3(5), 22–31.
Purwanto, A. (2023). Digitalisasi Era 4.0 dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Agama Islam di Indonesia. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(02). https://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ei/article/view/3253
Santika, A., Ahmad, I., & Muniroh, N. (2023). Implementasi Inovasi Pendidikan di Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Studi Islam MULTIDISIPLIN, 1(1), 38–56.
Sari, D. W., & Hermawati, K. A. (2023). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Melalui Pendekatan Rekontruksi Sosial. Raudhah Proud To Be Professionals: Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 8(2), 540–553.
Sultani, S., Alfitri, A., & Noorhaidi, N. (2023). Teori Belajar Humanistik Dan Penerapannya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(1), 177–193.
Yasmansyah, Y., & Zakir, S. (2022). Arah Baru Pendidikan Agama Islam Di Era Digitalisasi. Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan (JKIP), 3(1), 1–10.
Zufiroh, L., & Basri, S. (2023). Tantangan guru pendidikan agama islam dalam menghadapi era society 5.0. JURNAL AN-NUR: Kajian Ilmu-Ilmu Pendidikan dan Keislaman, 9(01). http://journal.an-nur.ac.id/index.php/annur/article/view/829
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.