STRATEGI PENINGKATAN DAYA SAING MADRASAH DI ERA DIGITAL
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.21112Keywords:
Strategy, Competitiveness, Madrasah, Era of BiteAbstract
This study aims to analyze the strategy of increasing the competitiveness of Madrasah in the digital era. The method of writing this article uses literature study or literature research. Manage and analyze reference sources from articles, journals, and other sources from the internet. The results of this study show that the implementation or application of strategies to increase the competitiveness of madrasas in the digital era through branding image by forming superior programs, increasing achievements, and shaping the character of akhlakul karimah will make madrasas have a positive image in the surrounding environment, and can build progress for madrasas in the future, including in the era of society 5.0, and with the branding strategy image of madrasas managed to get a positive image from the community, the institution can also maintain its quality and quality can generate full trust from the community.Downloads
References
Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980. doi: 10.33487/edumaspul.v6i1.3394
Anggraeni, S., & Putri, K. H. (2022). Strategi Branding Image dalam Meningkatkan Daya Saing Madrasah. Promis, 3(2), 163–181.
Aziz, A., & Zakir, S. (2022). Indonesian Research Journal on Education : Jurnal Ilmu Pendidikan. 2(3), 1030–1037.
Fachri, M., Rozi, F., & Tamimullah, T. (2022). Branding Image melalui Penerapan Pendidikan Inklusif dalam Meningkatkan Daya Saing Madrasah. Palapa, 10(2), 316–334. doi: 10.36088/palapa.v10i2.2202
Handoko, D. C. T. (2023). (PERSETUJUAN PUBLIKASI HARUS TTD ASLI).. Strategi Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Daya Saing Lembaga Pendidikan di MTs Uyun Al-Hikam Ponorogo …. Retrieved from http://etheses.iainponorogo.ac.id/25709/%0Ahttp://etheses.iainponorogo.ac.id/25709/1/Dian Cahyo Tri Handoko_206190135_Skripsi Ethesis.pdf
Indarta, Y., Jalinus, N., Waskito, W., Samala, A. D., Riyanda, A. R., & Adi, N. H. (2022). Relevansi Kurikulum Merdeka Belajar dengan Model Pembelajaran Abad 21 dalam Perkembangan Era Society 5.0. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 3011–3024. doi: 10.31004/edukatif.v4i2.2589
Islam, B. (2024). Inovasi Ekonomi dan Bisnis Inovasi Ekonomi dan Bisnis. 06(1), 25–34.
Khoiruddin, N. (2016). Upaya Membangun Brand Image Dalam Meningkatkan Daya Saing Madrasah (Studi Kasus di MI Masholihul Huda Desa Krapyak Kecamatan Tahunan Kabupaten Jepara Tahun Pelajaran 2014/2015).
Kholil, M., Rozi, F., & Fadholi, A. (2022). Peningkatan Daya Saing Madrasah Di Era Society 5.0 Dengan Strategi Manajemen Branding Image Di Madrasah. Tafáqquh: Jurnal Penelitian Dan Kajian Keislaman, 10(2), 317–335. doi: 10.52431/tafaqquh.v10i2.1144
Masitho, S., Paramansyah, A., Yanih, S., Sumarsih, T., Yuningsih, N., & Ramdhani, D. (2023). Pengembangan Assesmen Pembelajaran PAI pada Lembaga Pendidikan Madrasah dan Pondok Pesantren dalam Era Digital. Jurnal Dirosah Islamiyah, 5(3), 763–770. doi: 10.47467/jdi.v5i3.4171
Pendidikan Guru Sekolah Dasar, J., Nursafitri, L., Kurniasih, A., Kurniawati, D., & Darussalam Lampung, S. (2024). Konsep Pendidikan Life Skills Dan Penerapannya Pada Madrasah Ibtidaiyah. INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(1), 66–72. Retrieved from https://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/jurnal_inventa/article/view/8727
Pulungan, D. A. S. (2022). Strategi Branding Image dalam upaya meningkatkan daya saing madrasah pada madrasah aliyah (MA) unit sekolah baru (USB) filial madrasah aliyah negeri batam. In Tesis UIN Sultan Syarif Kasim Riau.
Roziqin, Z., & Rozaq, H. (2018). Menggagas Competitive Advantage Melalui Branding Image Di Madrasah Aliyah Nurul Jadid Paiton Probolinggo. Jurnal Ilmiah Didaktika, 18(2), 225. doi: 10.22373/jid.v18i2.3244
Rusmini, R., Chaniago, F., & Piola, H. (2023). Strategi Branding Image dalam Meningkatkan Daya Saing di Madrasah Tsanawiyah. ISLAMIC PEDAGOGY: Journal of Islamic Education, 1(1), 18–28. doi: 10.52029/ipjie.v1i1.144
Saing, D., Berorientasi, Y., Di, L., Industri, E. R. A., Kasus, S., Panani, Z., Mutohar, P. M., & Suijianto, A. E. (2024). STRATEGI PEMASARAN JASA PENDIDIKAN DALAM MENINGKATKAN Vol . 11 ( 3 ) 2024 | 1184. 11(3), 1183–1198.
Sakinah, S. S., & Nurmila, N. (2024). Pengaruh Strategi Branding Image dalam Pemasaran Pendidikan Terhadap Peningkatan Daya Saing Madrasah. 3(1), 66–76.
Susyanto, B. (2022). Manajemen Lembaga Pendidikan Islam Dalam Menghadapi Era Digital. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 692. doi: 10.35931/am.v6i3.1072
Toko, P. C., Dan, L., Terhadap, P., Pembelian, K., Di, K., & Omnus, T. (2019). Institut Agama Islam Negeri او َ ب رلا َّ ح ِّ م َّ ح َ ر َ و َ َ ا و َ ي ْ َ ب ْ لا ُ ه َّ ل لا ل َ ع. Etd.Uinsyahada.Ac.Id, 0481, 1–2. Retrieved from http://etd.uinsyahada.ac.id/5667/1/13 230 0265.pdf
Yustiasari Liriwati, F., Marpuah, S., Wasehudin, & Zulhimma. (2024). Transformasi Kurikulum Merdeka Di Madrasah; Menyongsong Era Pendidikan Digital. Jurnal IHSAN Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 1–10. doi: 10.61104/ihsan.v2i1.103
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.