ANALISIS KEBUTUHAN PENGEMBANGAN INSTRUMEN TES DIAGNOSTIK MATA PELAJARAN SEJARAH BENTUK TWO-TIER MULTIPLE CHOICE BERBASIS DIGITAL

Authors

  • Dwi Yuni Karti Kaningtyas Prodi PEP Sekolah Pascasarjana Universitas Negeri Semarang
  • Wahyu Lestari Prodi PEP Sekolah Pascasarjana Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.20845

Keywords:

needs analysis, diagnostic test, history, two-tier multiple choice, digital

Abstract

The study aims to analyze the needs of high school teachers and students in Grobogan Regency regarding diagnostic test instruments. This research is part of research and development, with the goal of developing a digital-based two-tier multiple-choice diagnostic test instrument for the subject of History. The study is qualitative, with data collection techniques including literature review, interviews, observations, and questionnaires. The research subjects are high school teachers and students in Grobogan Regency. Based on the analysis, it was found that there is a need for a diagnostic test instrument that can reveal the weaknesses, strengths, and understanding of prerequisite material for students. The diagnostic test instrument must be easy to complete and quick to analyze. The development of a digital-based two-tier multiple-choice diagnostic test instrument is an appropriate alternative to address these issues.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adodo, S. O. (2013). Effects of Two-Tier Multiple Choice Diagnostic Assessment Items on Students’ Learning Outcome in Basic Science Technology (BST). Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 2(2), 201–210. https://doi.org/10.5901/ajis.2013.v2n2p201

Anggrayni, M., Amril, & Vilda Agustina. (2023). Pengembangan Asesmen Diagnostik Ipas Dalam Kurikulum Merdeka Kelas Iv Sdn 01 Sitiung. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 5812–5820. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.1375

Antari, W. D., Sumarni, W., & Basuki, J. (2020). Model instrumen test diagnostik two tiers choice untuk analisis miskonsepsi materi larutan penyangga. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 14(1), 2536–2546.

Dewati, D., Hadiarti, D., & Fadhilah, R. (2016). Pengembangan Instrumen Penilaian Tes Diagnostik Pilihan Ganda Dua Tingkat Untuk Mengukur Hasil Belajar Siswa Materi Hidrokarbon Di Sma 10 Negeri Pontianak. AR-RAZI Jurnal Ilmiah, 4(2). https://doi.org/10.29406/arz.v4i2.671

Firmansyah, H. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Digital untuk Meningkatkan Minat Belajar Sejarah di Sekolah Menengah Atas. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 9(2), 541–548. https://doi.org/10.24815/jimps.v9i2.30416

Ismail, M. I. (2020). Evaluasi Pembelajaran : Konsep dasar, Prinsip, Teknik, dan Prosedur (Edisi 1, c). Rajawali Pers.

Izza, R. I., Nurhamidah, N., & Elvinawati, E. (2021). Analisis Miskonsepsi Siswa Menggunakan Tes Diagnostik Esai Berbantuan Cri (Certainty of Response Index) Pada Pokok Bahasan Asam Basa. Alotrop, 5(1), 55–63. https://doi.org/10.33369/atp.v5i1.16487

Kasman, K., & Lubis, S. K. (2022). Teachers’ Performance Evaluation Instrument Designs in the Implementation of the New Learning Paradigm of the Merdeka Curriculum. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 8(3), 760. https://doi.org/10.33394/jk.v8i3.5674

Kemendikbud. (2024). Kurikulum Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, Dan Jenjang Pendidikan Menengah. Permendikbud Ristek Nomor 12 Tahun 2024, 1–26.

Kemendikbudristek. (2024). Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayan, Riset, dan Teknologi Nomor 032/H/KR/2024 (Issue 021).

Kizi, G. M. G., & Shadjalilovna, S. M. (2022). Developing Diagnostic Assessment, Assessment For Learning And Assessment Of Learning Competence Via Task Based Language Teaching. Academicia Globe: Inderscience Research, 33(1), 1–12.

Nadia, A. I., Afiani, K. D. A., Naila, I., & Muhammadiyah, U. (2022). Penggunaan Aplikasi Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia Universitas Muhammadiyah Surabaya, 12(1), 33–43.

Nur, N. L. D., Joko Sulianto, & Qoriati Mushafanah. (2023). Analisis Hasil Asesmen Diagnostik Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Dan Sosial Kelas Iv Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 4979–4994. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.1127

Pongkendek, J. J., & Kristyasari, M. L. (2022). Penggunaan Two Tier Multiple Choice Untuk Analisis Miskonsepsi Mahasiswa. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 13(1), 131. https://doi.org/10.20527/quantum.v13i1.12955

Putri, H. D. S. N. S. W. F. A. P. (2024). Instrumen Penilaian Hasil Pembelajaran Kognitif pada Tes Uraian dan Obyektif. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial (Jupendis), 2(4), 139–148. https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i4.2159

Riswana, I., Maysara, & Rahman, A. (2022). Pengembangan Instrumen Tes Diagnostik Two-Tier Untuk Mengukur Miskonsepsi Siswa Pada Materi Asam Basa. Jurnal Pendidikan Kimia, 7(2), 70–79.

Rusilowati, A. (2015). Pengembangan Tes Diagnostik Sebagai Alat Evaluasi Kesulitan Belajar Fisika. Prosiding Seminar Nasional Fisika Dan Pendidikan Fisika, 6(1), 1–10.

Siburian, D. A. N. M. M. (2024). Ideguru : Jurnal Karya Ilmiah Guru. Implementasi Asesmen Diagnostik Dalam Kurikulum Merdeka Di SMAN 1 Kabun, 9(1), 1921–1929. https://doi.org/https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i3.1095

Sriyanti, A., Mania, S., & A, N. H. (2019). Pengembangan Instrumen Tes Diagnostik Berbentuk Uraian Untuk Mengidentifikasi Pemahaman Konsep Matematika Wajib Siswa Man 1 Makassar. De Fermat : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 57–69. https://doi.org/10.36277/defermat.v2i1.40

Suryadi, A., & Husna, S. (2022). Asesmen Diagnostik Makro Persiapan Penerapan Kurikulum Merdeka Mtsn 28 Jakarta. Jentre, 3(2), 74–89. https://doi.org/10.38075/jen.v3i2.273

Treagust, D. F. (1988). Development and use of diagnostic tests to evaluate students’ misconceptions in science. International Journal of Science Education, 10(2), 159–169. https://doi.org/10.1080/0950069880100204

Wahyuningsih, E., Maryani, I., Barat, B., Barat, J., Cikalongwetan, K., & Barat, K. B. (2023). Implementasi Asesmen Diagnostik Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMP Negeri 1 Cikalongwetan. Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah Dan Tinggi [JMP-DMT], 4(4), 445–455. https://doi.org/10.30596/jmp-dmt.v4i4.16575

Wijayasari, E., Kurniawati, K., & Winarsih, M. (2020). Challenge of History Teachers in Teaching and Learning Higher Order Thinking Skills (HOTS). Paramita: Historical Studies Journal, 30(1), 36–45. https://doi.org/10.15294/paramita.v30i1.20031

Downloads

Published

2024-12-31