PROGRAM KAMPUS MENGAJAR 7: EFEKTIFKAH TERHADAP KEMAMPUAN NUMERASI SISWA DI SDN KERTASARI?
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.20651Keywords:
Kampus Mengajar Program, Numeracy Skills, Elementary School StudentsAbstract
This study aims to examine the effectiveness of the Kampus Mengajar 7 Program on the numeracy skills of fifth-grade students at SDN Kertasari. The research employs a quantitative approach with an ex post facto design, involving 24 students as the sample. The instruments used were pre-test and post-test assessments, with data analyzed using the Wilcoxon test and effect size measurement. The results indicate a significant improvement in students' numeracy skills after participating in the program. The average score increased from 33.75 (pre-test) to 47.71 (post-test), with the Wilcoxon test result (p = 0.003) showing a significant difference and an effect size of 0.608, indicating a large effect. These findings confirm that the Kampus Mengajar Program can serve as a strategic intervention to enhance numeracy skills among elementary school students.Downloads
References
Abdurahman, A., Ramadhani, S. D., & Wahyudi, H. (2023). Upaya Peningkatan Melek Tekhnologi dan Administrasi melalui Program Kampus Mengajar pada SDN Banjarsari 04 Kabupaten Jember. Yumary: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(3), 131-138.
Ahyar, A. M., & Zumrotun, E. (2023). Upaya Meningkatkan Budaya Literasi di Sekola Dasar Melalui Implementasi Progam Kampus Mengajar. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 291–301. https://doi.org/10.54069/attadrib.v6i2.586
Aida, N. (2024). Pengaruh Pendidikan dan Pelatihan Kerja Terhadap Produktivitas Kerja Karyawan. JAMSWAP: Jurnal Akuntansi Dan Manajemen STIE Walisongo Pasuruan, 15(1), 1-6.
Alamsyah, I. R., Mahfud, I., & Aguss, R. M. (2022). Pengaruh Latihan Shooting Dengan Metode Beef Terhadap Akurasi Free Throw Siswi Ekstrakurikuler Basket Smk Negeri 4 Bandar Lampung. Sport Science and Education Journal, 3(2).
Andriyani, H., Zubair, M., Alqadri, B., & Mustari, M. (2023). Implementasi program kampus mengajar angkatan 4 dan dampaknya terhadap budaya literasi siswa di SDN 43 Cakranegara. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1), 452-459.
Anggal, N., Yuda, Y., & Amon, L. (2020). Manajemen Pendidikan: Penggunaan Sumber Daya Secara Efektif Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan. CV. Gunawana Lestari.
Annisak, F., Zainuri, H. S., & Fadillah, S. (2024). Peran Uji Hipotesis Penelitian Perbandingan Menggunakan Statistika Non Parametrik Dalam Penelitian. Al Ittihadu, 3(1), 105-116.
Efendi, S. F., & Rozie, F. (2024). Aktualisasi Program Kampus Mengajar Melalui Pelaksanaan Kegiatan Kaya Literasi dan Numerasi di SD Negeri Dungkek III.
Effendi, M. (2021). Pengembangan sumber daya manusia dalam meningkatkan citra lembaga di lembaga pendidikan islam. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 2(1), 39-51.
Iskandar, D. (2016). Peran pengawas pendidikan dalam peningkatan mutu pendidikan SMP di Kabupaten Bima, Nusa Tenggara Barat. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 9(2), 179-195.
Khakima, L. N., Fatimah, S., Zahra, A., Marlina, L., Abdullah, Z., & Pekalongan, I. (2021). Prosiding SEMAI Seminar Nasional PGMI 2021 Penerapan Literasi Numerasi dalam Pembelajaran Siswa MI/SD. http://proceeding.iainpekalongan.ac.id/index.php/semai-775-
Kusumawati, E., & Suko, D. (2023). PENDAMPINGAN LITERASI DAN NUMERASI MELALUI BIMBINGAN DAN KONSELING UNTUK MENINGKATKAN PEMBELAJARAN DI SDN KETELANSURAKARTA.
Mayrica, E., & Putri, D. R. (2022). Produktivitas Kerja Guru SMA Warga Surakarta Selama Masa Pandemi. Jurnal Asosiatif, 1(2), 96-106.
Melissa, M. M., & Kristanto, Y. D. (2024). PROFIL PENGETAHUAN NUMERASI MAHASISWA CALON GURU MATEMATIKA [PROFILE OF PROSPECTIVE MATHEMATICS TEACHERS’ NUMERACY KNOWLEDGE]. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 8(1), 116. https://doi.org/10.19166/johme.v8i1.8324
Munahefi, D. N., & Lestari, F. D. (2023). Pengembangan Kemampuan Literasi Numerasi Melalui Pembelajaran Tematik Terintegrasi Berbasis Proyek. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 6, 663–669. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/
Muyassaroh, I. (2023). Izzah Muyassaroh, Implementasi Program Kampus Mengajar Angkatan 4 …. https://ejournal.upi.edu/index.php/jppd/index
Naibaho, M. A., & Saragih, W. (2023). Educational Journal of Islamic Management (EJIM) Educational Journal of Islamic Management (EJIM) licensed under Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Nurhidayat, S., Andarmoyo, S., & Widiyati, W. (2021). Tingkat Ketergantungan Activity Daily Living (Adl) Pada Pasien Stroke (Iskemik Dan Hemoragik) Berdasarkan Indeks Barthel Di Rsud Dr. Harjono S. Ponorogo. Jurnal Kesehatan Mesencephalon, 7(1).
Pepayosa, A. L., & Bataha, K. (2023). Efektivitas Program Kampus Mengajar Dalam Peningkatan Literasi Numerasi Di SD Negeri Pertibi Tembe. Zadama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 184–192. https://doi.org/10.56248/zadama.v1i2.42
Putri, H. A., & Kusumaningrum, B. (2024). Edumatnesia: Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika Implementasi Program Kampus Mengajar 7 dalam Peningkatan Numerasi AKM Kelas di SD Negeri 1 Sungapan.
Rahmi, H., & Suryani, N. (2022). IRJE: JURNAL ILMU PENDIDIKAN. https://irje.org/index.php/irje
RISET, D. T. (2022). Kementerian pendidikan, kebudayaan, riset, dan teknologi. Universitas, 1(1), 2.
Rohim, D. C. (2023). STRATEGI PENGUATAN LITERASI DAN NUMERASI SISWA DI SD N JATIROTO 01 KABUPATEN PATI. Jurnal Elementary, 6(1), 35. https://doi.org/10.31764/elementary.v6i1.12579
Taridala, S., & Anwar, R. (2023). TRANSFORMASI EDUKASI: Mengoptimalisasi Kinerja Guru dan Kualitas Layanan Melalui Program Merdeka Belajar. Feniks Muda Sejahtera.
Utami, E. L., Mulyadiprana, A., & Saputra, E. R. (2023). Peran Program Kampus Mengajar Angkatan 5 dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Sekolah Dasar. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(02), 302–312. https://doi.org/10.47709/educendikia.v3i02.2550
Winarti, E. (2018). Perencanaan manajemen sumber daya manusia lembaga pendidikan. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 3(1), 1-26.
Yunarti, T., & Amanda, A. (2022). Pentingnya Kemampuan Numerasi Bagi Siswa (Vol. 2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.