PROBLEMATIKA GURU DALAM PEMBELAJARAN KALIGRAFI DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.20483Keywords:
problem, calligraphy, primary schoolAbstract
As one of the arts in Islam, calligraphy is often considered difficult to learn, even though calligraphy is very important to preserve. The purpose of this study is to further explore the problems or problems experienced by teachers at MI NU 2 Tembilahan. The research method used was qualitative with one informant, namely a calligraphy teacher. The instruments used to obtain data are interviews and documentation. Data analysis techniques using Miles and Hubberman are data reduction, data presentation, and conclusion drawn. The results of the study show that there are three problems experienced by teachers in learning calligraphy, including, lack of student interest, difficulty in finding calligraphers who are willing to teach, lack of facilities that support calligraphy learning. The solution that can be done is to give students appreciation, use social media and the internet, and simplify or make the most of existing facilities.Downloads
References
Agniya Suhulah, G., Oktriawan, W., & Wulandari, D. (2024). Pembinaan Keterampilan Menulis Huruf Hijaiyah bagi Anak Usia Sekolah Dasar melalui Pembelajaran Kaligrafi Arab di Majlis Ta’lim Nurul Huda Desa Cirangkong. Al-Madani: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 17–22.
Akmalia, R., Oktapia, D., Elitia Hasibuan, E., Tussa’diyah Hasibuan, I., Azzahra, N., & Suci Apriani harahap, T. (2023). Pentingnya Evaluasi Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 4089–4092. https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i1.11661
Al Anshory, A. M., & Salis, R. (2024). Pelatihan Seni Kaligrafi sebagai Sarana Pengenalan Budaya Islam bagi Generasi Muda. JPPM (Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat), 8(1), 53. https://doi.org/10.30595/jppm.v8i1.12846
Albadadi, M. A.-H. (2016). Kapita Selekta Kaligrafi Islam. Pustaka Panjimas.
Asdiana, Wulanda, D., & Jamil, A. (2024). ESTETIKA SENI KALIGRAFI ISLAM PADA KUBAH MASJID AGUNG AL-MUNAWWARAH KOTA JANTHO. Deskovi, 7(1), 45–51.
Desa, S., & Muna, W. (2024). Pelatihan Kaligrafi Khot Naskhi Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa di Sekolah Dasar Islam Terpadu Ar-Risalah Kendari. JANU: Jurnal Abdimas Nusantara, 01(01), 8–17.
Ghozali, A., & Rabain, J. (2021). Cahaya Pena Khath Al-Quran. Kalimedia.
Hadi, Abd., Asrori, & Rusman. (2021). Penelitian Kualitatif: Studi Fenomenologi, Case Study, Grounded Theory, Etnografi, Biografi. CV. Pena Persada.
Julpikar, M., Tampubolon, M. S., & Musthafa, A. (2024). Implementasi Pembelajaran Seni Kaligrafi Arab (Khot/Imla’) Dalam Melatih Kemahiran Menulis Bahasa Arab Siswa Kelas VIIa SW ICBB Yogyakarta. IJER: International Journal of Education Research, 1(1). https://journal.stitmadani.ac.id/index.php/IJER
Kamza, M., Haikal, M., Kusnafizal, T., Iswanto, S., & Kesuma, T. B. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Sumber Arab Melayu Berbasis Infografis Terhadap Minat Belajar Mahasiswa Jurusan Pendidikan Sejarah Universitas Syiah Kuala. Jurnal Pendidikan Sejarah, 10(2). https://doi.org/10.21009/JPS.102.01
Khazanah, U., & Ilma, M. (2021). Pelatihan Seni Kaligrafi Islam dalam Meningkatkan Kreativitas Santri MDTA Ar-Rahman di Desa Ngrogung Ngebel Ponorogo. Keagamaan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), 2774–6755.
Neliwati, Batubara, R., Manurung, A., & Febriyanti, L. (2024). Problematika Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakurikuler Kaligrafi Di MTs PAB 2 Sampali Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(1).
Neliwati, Jerohmi, M. P., Apriani, S., & Sari, N. A. A. (2024). Pengembangan Kegiatan Ekstrakurikuler Dalam Meningkatkan Bakat Kaligrafi Siswa Di Madrasah Aliyah Swasta 12 Perbaungan. Journal on Education, 6(2).
Ni’ma, A. A. (2022). Penggunaan Seni Kaligrafi Dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis (Maharah Kitabah). Jurnal Tifani, 2(1), 55.
Noormaliah, & Adrian, Y. (2023). Problematika Guru Dalam Mengajar Bahasa Arab Pada Kelas V SD Islamic Bilingual Science Martapura. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(2), 638–644. https://doi.org/10.35931/am.v7i2.2045
Putri Masita, F., Muharromah Pratiwi Putri, E., & Betananda Rustiawan, S. (2023). Manajemen Sarana dan Prasarana Di SD Karakter Anna Cendekia Insani Bangkalan. Journal of Education For All (EduFA), 1(1), 2023–2044.
Sa’adah, N., Nurfitriyah, S., & Ahmadiah, D. (2024). Pelatihan Seni Kaligrafi Islam untuk Meningkatkan Kreativitas Santri MDTA Al-Falah di Desa Telarsari. SIVITAS, 4(2), 67–73. https://doi.org/10.20214/svs.04.2.04
Salirawati, D. (2021). Identifikasi Problematika Evaluasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Jurnal Sains Dan Edukasi Sains, 4(1), 17–27. https://doi.org/10.24246/juses.v4i1p17-27
Sugianto, A., Riyanto, R., & Tajab, M. (2022). PELATIHAN MENULIS SENI KALIGRAFI BAGI GURU TAMAN PENDIDIKAN AL QUR’AN. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 6(5). https://doi.org/10.31764/jmm.v6i5.10020
Tamaji, S. T. (2021). MANAJEMEN SARANA DAN PRASARANA DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI SMP AL-IZZAH INTERNASIONAL ISLAMIC BOARDING SCHOOL BATU. Al-Fakkaar: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Arab, 2(1).
Wiratama, R., Akbar, A. F., Basith, A., & Aminatuz Zuhriyah, I. (2024). Evaluasi Pembelajaran: Mengungkap Problematika Implementasinya Di Kelas V MI Ma’arif NU Sunan Drajat Lamongan. MULTIPLE: Journal of Global and Multidisciplinary, 2(1), 979–988. https://journal.institercom-edu.org/index.php/multipleINSTITERCOMPUBLISHERhttps://journal.institercom-edu.org/index.php/multiple
Wulandari, K., Khotimah, K., Khafidhoh, N., Arifin, M. Z., Gumelar, H., & Masyhuri Malik, M. (2022). Pelatihan Seni Kaligrafi Islam dalam Meningkatkan Kreatifitas Santri PPAI Tanwirul Qulub di Desa Ngijo Kecamatan Karangploso. Jumat Keagamaan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), 149–152. https://doi.org/10.32764/abdimasagama.v3i3.3381
Yakin, I. H. (2023). Metodologi Penelitian (Kuantitatif & Kualitatif). CV. Aksara Global Akademia.
Zahron, M. A. (2024). EKSISTENSI MUSABAQOH KHATHIL QURAN DALAM MENJAGA MINAT SENIMAN KALIGRAFI KONTEMPORER DI ERA MEDIA DIGITAL.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.