DESIGN PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA KELAS VI SD NEGERI TAMBAKREJO 01

Authors

  • Iffana FR Universitas PGRI Semarang
  • Ida Dwijayanti Universitas PGRI Semarang
  • Erma Khristiyowati SD Negeri Tambakrejo 01

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.20252

Keywords:

Merdeka Curriculum, Differentiated Learning, Learning Outcome

Abstract

Learner-centered learning is necessary for an independent curriculum. Using differentiated learning design is one way to build learner-centered learning. Since each student is different in terms of learning style, learning speed, interest, and skills, differentiated learning design can consider the individuality of each student with the aim to improve learning outcomes. This study was conducted to determine the comparison of learning outcomes with Teaching at the Right Level (TaRL), Culturally Responsive Teaching (CRT), and differentiated learning styles in learning Pancasila education. An integrated mixed method was used to collect skinative and quantitative data simultaneously, but analyzed separately and then combined to provide a more in-depth analysis. The results show that there is a significant improvement when learning action III using the learning style differentiation approach with a percentage of completeness of 82%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amin, Y. F., Siswanto, J., Untari, M., & Kanitri, N. (2023). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI ASPEK PROSES DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS 1 SDN PEDURUNGAN KIDUL 01. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 653–664. https://doi.org/10.23969/JP.V8I1.7362

Dewi, L. M. I., & Rimpiati, N. L. (2015). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN VIDEO INTERAKTIF DENGAN SETING DISKUSI KELOMPOK KECIL UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS PADA ANAK USIA DINI. JEPUN: Jurnal Pendidikan Universitas Dhyana Pura, 1(1). https://jurnal.undhirabali.ac.id/index.php/Jepun/article/view/78

Elsa, F., Khairil, K., & Yunus, Y. (2018). Penerapan Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Melalui Metode Inkuiri Terhadap Sikap Dan Perilaku Siswa Pada Materi Pencemaran Dan Kerusakan Lingkungan Di SMP Negeri 6 Banda Aceh. BIOTIK: Jurnal Ilmiah Biologi Teknologi Dan Kependidikan, 2(1), 28–32. https://doi.org/10.22373/BIOTIK.V2I1.232

Faiz, A., Pratama, A., & Kurniawaty, I. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Program Guru Penggerak pada Modul 2.1. Jurnal Basicedu, 6(2), 2846–2853. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V6I2.2504

Fauzan, M., Gani, A., & Syukri, M. (2017). PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING PADA PEMBELAJARAN MATERI SISTEM TATA SURYA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 5(1), 27–35. https://jurnal.usk.ac.id/JPSI/article/view/8404

Hermuttaqien, B. P. F., Aras, L., & Lestari, S. I. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Kognisi : Jurnal Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1), 16–22. https://doi.org/10.56393/kognisi.v2i4.1354

Iksan, K. M., Alfiandra, A., & Murniati, S. R. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran PPKn Siswa SMP. Jurnal Basicedu, 7(3), 1900–1910. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V7I3.5716

Ishtiaq, M. (2019). Book Review Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. English Language Teaching, 12(5), 40. https://doi.org/10.5539/ELT.V12N5P40

Kamal, S. (Syamsir). (2021). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI Mipa SMA Negeri 8 Barabai. Jurnal Pembelajaran Dan Pendidik, 1(1), 409651. https://www.neliti.com/id/publications/409651/

Kurnia Fitra, D. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Perspektif Progresivisme pada Mata Pelajaran Ipa. Jurnal Filsafat Indonesia, 5.

Mustaqim, M. (2016). METODE PENELITIAN GABUNGAN KUANTITATIF KUALITATIF/MIXED METHODS SUATU PENDEKATAN ALTERNATIF. Intelegensia : Jurnal Pendidikan Islam, 4(1). https://doi.org/10.34001/INTELEGENSIA.V6I1.1351

Mustika, D. B., Darmayanti, I. A. M., & Wisudariani, N. M. R. (2024). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBICARA SISWA DALAM PEMBELAJARAN TEKS ANEKDOT. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha, 14(1), 27–34. https://doi.org/10.23887/JPBSI.V14I1.76561

Salsabilah, A. S., Dewi, D. A., Furnamasari, Y. F., Studi, P., Guru, P., & Dasar, S. (n.d.). Peran Guru Dalam Mewujudkan Pendidikan Karakter (Vol. 5).

Setiawan, N. R., Wibawa, I. M. C., & Margunayasa, I. G. (2021). Perangkat Pembelajaran dan Lembar Kerja Peserta Didik Berpendekatan Steam-PJBL pada Muatan IPA di Sekolah Dasar. Mimbar Pendidikan Indonesia, 2(2), 40–54. https://doi.org/10.23887/mpi.v2i2.37693

Widiastari, I. G. A. M., Tantri, A. A. S., & Dewantara, I. P. M. (2024). PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI PADA MATERI TEKS LAPORAN HASIL OBSERVASI. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha, 14(1), 16–26. https://doi.org/10.23887/JPBSI.V14I1.75290

Wulandari, A. S. (2022). Literature Review: Pendekatan Berdiferensiasi Solusi Pembelajaran dalam Keberagaman. JURNAL PENDIDIKAN MIPA, 12(3), 682–689. https://doi.org/10.37630/JPM.V12I3.620

Downloads

Published

2025-01-01