DESIGN PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA KELAS VI SD NEGERI TAMBAKREJO 01
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.20252Keywords:
Merdeka Curriculum, Differentiated Learning, Learning OutcomeAbstract
Learner-centered learning is necessary for an independent curriculum. Using differentiated learning design is one way to build learner-centered learning. Since each student is different in terms of learning style, learning speed, interest, and skills, differentiated learning design can consider the individuality of each student with the aim to improve learning outcomes. This study was conducted to determine the comparison of learning outcomes with Teaching at the Right Level (TaRL), Culturally Responsive Teaching (CRT), and differentiated learning styles in learning Pancasila education. An integrated mixed method was used to collect skinative and quantitative data simultaneously, but analyzed separately and then combined to provide a more in-depth analysis. The results show that there is a significant improvement when learning action III using the learning style differentiation approach with a percentage of completeness of 82%.Downloads
References
Amin, Y. F., Siswanto, J., Untari, M., & Kanitri, N. (2023). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI ASPEK PROSES DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS 1 SDN PEDURUNGAN KIDUL 01. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 653–664. https://doi.org/10.23969/JP.V8I1.7362
Dewi, L. M. I., & Rimpiati, N. L. (2015). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN VIDEO INTERAKTIF DENGAN SETING DISKUSI KELOMPOK KECIL UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS PADA ANAK USIA DINI. JEPUN: Jurnal Pendidikan Universitas Dhyana Pura, 1(1). https://jurnal.undhirabali.ac.id/index.php/Jepun/article/view/78
Elsa, F., Khairil, K., & Yunus, Y. (2018). Penerapan Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Melalui Metode Inkuiri Terhadap Sikap Dan Perilaku Siswa Pada Materi Pencemaran Dan Kerusakan Lingkungan Di SMP Negeri 6 Banda Aceh. BIOTIK: Jurnal Ilmiah Biologi Teknologi Dan Kependidikan, 2(1), 28–32. https://doi.org/10.22373/BIOTIK.V2I1.232
Faiz, A., Pratama, A., & Kurniawaty, I. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Program Guru Penggerak pada Modul 2.1. Jurnal Basicedu, 6(2), 2846–2853. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V6I2.2504
Fauzan, M., Gani, A., & Syukri, M. (2017). PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING PADA PEMBELAJARAN MATERI SISTEM TATA SURYA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 5(1), 27–35. https://jurnal.usk.ac.id/JPSI/article/view/8404
Hermuttaqien, B. P. F., Aras, L., & Lestari, S. I. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Kognisi : Jurnal Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1), 16–22. https://doi.org/10.56393/kognisi.v2i4.1354
Iksan, K. M., Alfiandra, A., & Murniati, S. R. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran PPKn Siswa SMP. Jurnal Basicedu, 7(3), 1900–1910. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V7I3.5716
Ishtiaq, M. (2019). Book Review Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. English Language Teaching, 12(5), 40. https://doi.org/10.5539/ELT.V12N5P40
Kamal, S. (Syamsir). (2021). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI Mipa SMA Negeri 8 Barabai. Jurnal Pembelajaran Dan Pendidik, 1(1), 409651. https://www.neliti.com/id/publications/409651/
Kurnia Fitra, D. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Perspektif Progresivisme pada Mata Pelajaran Ipa. Jurnal Filsafat Indonesia, 5.
Mustaqim, M. (2016). METODE PENELITIAN GABUNGAN KUANTITATIF KUALITATIF/MIXED METHODS SUATU PENDEKATAN ALTERNATIF. Intelegensia : Jurnal Pendidikan Islam, 4(1). https://doi.org/10.34001/INTELEGENSIA.V6I1.1351
Mustika, D. B., Darmayanti, I. A. M., & Wisudariani, N. M. R. (2024). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBICARA SISWA DALAM PEMBELAJARAN TEKS ANEKDOT. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha, 14(1), 27–34. https://doi.org/10.23887/JPBSI.V14I1.76561
Salsabilah, A. S., Dewi, D. A., Furnamasari, Y. F., Studi, P., Guru, P., & Dasar, S. (n.d.). Peran Guru Dalam Mewujudkan Pendidikan Karakter (Vol. 5).
Setiawan, N. R., Wibawa, I. M. C., & Margunayasa, I. G. (2021). Perangkat Pembelajaran dan Lembar Kerja Peserta Didik Berpendekatan Steam-PJBL pada Muatan IPA di Sekolah Dasar. Mimbar Pendidikan Indonesia, 2(2), 40–54. https://doi.org/10.23887/mpi.v2i2.37693
Widiastari, I. G. A. M., Tantri, A. A. S., & Dewantara, I. P. M. (2024). PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI PADA MATERI TEKS LAPORAN HASIL OBSERVASI. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha, 14(1), 16–26. https://doi.org/10.23887/JPBSI.V14I1.75290
Wulandari, A. S. (2022). Literature Review: Pendekatan Berdiferensiasi Solusi Pembelajaran dalam Keberagaman. JURNAL PENDIDIKAN MIPA, 12(3), 682–689. https://doi.org/10.37630/JPM.V12I3.620
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.