PERSEPSI PESERTA DIDIK KELAS VI SD IT BUDI MULYO TERHADAP ARTIFICIAL INTELLIGENCE (AI) SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN EDUKATIF

Authors

  • Nasicha Qairo Riyani IKIP PGRI WATES
  • Muhammad Riza Dewantara IKIP PGRI WATES
  • Yulia Palupi IKIP PGRI WATES

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.20240

Keywords:

artificial intelligence, digital learning, elementary school

Abstract

This study aims to explore students' responses to the use of Artificial Intelligence (AI) in elementary school learning. The research method employed was a survey involving 25 elementary school students. Data collection was conducted using a questionnaire comprising 10 items, distributed offline via printed copies. The results of the study indicate that students agreed with the use of AI, felt comfortable utilizing AI to seek information, and expected teachers to incorporate AI tools into learning activities. The implications of this research highlight that integrating AI technology into elementary school learning has the potential to enhance students' learning experiences. Therefore, it is recommended to provide training for teachers on the use of AI technology in education, as well as to develop supporting technological infrastructure within educational environments. Consequently, these collective efforts will support the achievement of inclusive, innovative, and sustainable learning goals in elementary schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Prabowo, A. (2023). Pengaruh penggunaan AI dalam pembelajaran terhadap motivasi siswa. Jurnal Pendidikan dan Teknologi. 5(1), 45-58.

Sari, N., & Rahman, H. (2022). Persepsi siswa terhadap teknologi dalam pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan. 10(2), 123-135.

Setiawan, B. (2023). Pengalaman belajar dengan teknologi: Dampaknya terhadap motivasi siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan. 8(3), 78-90.

Nugraha & Winiarti, S. (2014). Pengembangan media pembelajaran sistem pelacakan pada mata kuliah kecerdasan buatan berbasis multimedia. Jurnal Sarjana Teknik Informatika. ISSN 2338-5197.

Pratisti, W. D., & Yuwono, S. (2018). Psikologi Eksperimen: Konsep, teori, dan aplikasi. Surakarta: Muhammadiyah University Press.

Asrori. (2020). Psikologi pendidikan pendekatan multidisipliner. Jawa Tengah: CV Pena Perada.

McCarthy, J. (2007). From here to human-level AI. Artificial Intelligence. 171(18), 1174-1182.

Cahyadi, M. (2019). Pengembangan Media dan Sumber Belajar Teori dan Prosedur. Serang: Laksita Indonesia.

Sumiharsono, B., & Hasanah, H. (2017). Media Pembelajaran. Jawa Timur: CV Pustaka Abadi.

Dewi, I., & Budiana, A. (2018). Media pembelajaran bahasa: Aplikasi teori belajar dan strategi pengoptimalan pembelajaran. Malang: UB Press.

Batubara, B. (2018). Pembelajaran berbasis web dengan Moodle versi 3.4. Yogyakarta: Deepublish.

Kustandi, C., & Darmawan, D. (2020). Pengembangan media pembelajaran: Konsep dan aplikasi pengembangan media pembelajaran bagi pendidik di sekolah dan masyarakat. Jakarta: Kencana.

Krishnaswamy. K. N. (2012). Management research methodology integration of principles, methods and techniques (1st ed.). Pearson.

Angelia, P. (2021) Psikologi Komunikasi. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Yanti, F. (2021) Psikologi Komunikasi. Lampung: Agreemedia Publishing Yogyakarta.

Syahrizal, H., & Jailani, M. S. (2023). Jenis-jenis penelitian dalam penelitian kuantitatif dan kualitatif. QOSIM: Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora. 1(1), 13–23.

Apriliawati, D. (2020). Diary study sebagai metode pengumpulan data pada riset kuantitatif: sebuah literature review. Journal of Psychological Perspective. 2(2), 79–89.

Amin, N. F., Garancang, S., & Abunawas, K. (2023). Konsep umum populasi dan sampel dalam penelitian. Jurnal Pilar. 14(1), 15–31.

Hidayat, T. (2021). Menyusun instrumen penelitian & uji validitas-reliabilitas. Health Books Publishing.

Ivani, F., & Siti, R. (2021). Analisis data kuantitatif dengan program IBM SPSS Statistic 20.0. Yogyakarta: Deepublish.

Dai, Y(2023). Konstruksi kolaboratif kurikulum kecerdasan buatan di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Teknik. 112(1), 23–42

Krumsvik, R. (2023). Alat pembelajaran adaptif dan kecerdasan buatan di sekolah: Beberapa tren. Jurnal Literasi Digital Nordik, 18(1), 4–7.

Civaner, M. (2022). Kecerdasan buatan dalam pendidikan kedokteran: penilaian kebutuhan lintas sektoral. Pendidikan Kedokteran BMC, 22(1), 772.

Guo, Y. (2020). Kecerdasan buatan yang dapat dijelaskan untuk 6g: meningkatkan kepercayaan pada pendidikan kecerdasan buatan untuk pendidikan teknologi sekolah menengah di Republik Korea. Jurnal Internasional Pendidikan Teknologi dan Desain, 34(1), 109–135.

Zhai, X. (2021). Tinjauan Kecerdasan Buatan (AI) dalam Pendidikan dari tahun 2010 hingga 2020. Kompleksitas, 1–18.

Huwang, J. (2021). Situasi terkini pendidikan kecerdasan buatan di sekolah dasar dan menengah di Tiongkok. Konferensi Internasional Keenam tentang Manajemen dan Teknologi Informasi, 1–4.

Downloads

Published

2024-12-14