MODEL PEMBELAJARAN PSIKOLOGI PENDIDIKAN PADA MAHASISWA TUNANETRA DI FAKULTAS TARBIYAH DAN ILMU KEGURUAN UIN SUNAN KALIJAGA YOGYAKARTA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.20156Keywords:
visually impaired students,methods, modelsAbstract
This qualitative research aims to understand the learning experience of visually impaired students in attending regular lectures. Through in-depth interviews and participatory observation, it was found that visually impaired students face various challenges, visual-based material delivery, and reading, as well as interaction challenges with lecturers and peers. However, they also show good adaptation and have effective learning strategies, so it takes the theory of reward, punishment and repetition to make children more imaginative and intellectual to achieve learning success. The media used is multimedia, because in the learning process must use media that supports and especially children with disabilities use Braille media because this media is very effective in order to be able to read and interpret the learning that is taught. Keywords: visually impaired students,methods, modelsDownloads
References
Abdullah, N. (2013). Mengenal anak berkebutuhan khusus. Magistra, 25(86), 1–10.
Artikel, I. (2021). VOX EDUKASI : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan OPTIMALISASI GURU DALAM MENUMBUHKAN MINAT MEMBACA. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 12(1, April), 38–57.
Aulia, R. (2024). Mahasiswa Tunanetra. Airlangga University Press.
Aulia, R., & Nurdibyanandaru, D. (2020). Pola Pengasuhan Orang Tua Tunggal Ibu pada Mahasiswa Tunanetra. Jurnal Diversita, 6(2), 143–153. http://ojs.uma.ac.id/index.php/diversita
Azizah, M. N. (2023). Relevansi Teori Behaviorisme Menurut Edward Lee Thorndike Dan J.B Watson Terhadap Pendidikan Agama Islam. Educatia : Jurnal Pendidikan Dan Agama Islam, 13(2), 341–358. https://doi.org/10.69879/mczmkj50
Damopolii, V., Bito, N., & Resmawan. (2019). Efektivitas Media Pembelajaran Berbasis. ALGORITMA Journal of Mathematics Education (AJME), 1(2), 74–85.
Dra. An fauzia rozani, Pierce, B. R., Nero, S., Chairperson, P. D. D., Pamela H. Mitchell, Hock, B. A., Hock, B. A., Boamah, S., Jacob, M., Rachman, T., Williams, G., Taliaferro, D., Moreno K., Liu, Y., Yaseen, M., Furrer, M., Somerville, M., Conklin, A., Vilamovska, A.-M., … Siddiqui, D. (2017). Teori-teori Belajar. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 1(May), 1–77. www.rand.org/randeurope%0Ahttp://ezproxy.library.dal.ca/login?url=https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=c8h&AN=129592973&site=ehost-live%0Ahttp://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=cin20&AN=2010154866&site=ehost-live%5Cnhttp://rep
Ernata, Y. (2017). Analisis Motivasi Belajar Peserta Didik Melalui Pemberian Reward Dan Punishment Di Sdn Ngaringan 05 Kec.Gandusari Kab.Blitar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 5(2), 781. https://doi.org/10.22219/jp2sd.vol5.no2.781-790
Fembrianta, H., Salsabila, B. A., Rojanah, N., Ludviyani, D., Nabila, N. M., Nurhayatun, I., & Muhharram, A. A. (2022). Bimbingan Kelompok Dengan Menggunakan Teknik Diskusi Dalam Mengurangi Rasa Canggung Mahasiswa Tunanetra ( studi kasus dua mahasiswi Bimbingan dan Konseling Islam UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta ). Proceeding of International Conference on Islamic Guidance and Counseling, 2(1), 173.
Gultom, E., Sipayung, R., Tanjung, D. S., Prodi, D., Universitas, P., Santo, K., & Medan, T. (2020). PENGARUH PEMBERIAN REWARD TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA KELAS IV SD NEGERI 097350 PARBUTARAN Pendidikan adalah proses yang dialamin oleh setiap induvidu yang berlangsung sepanjang hayat . Dengan pendidikan , induvidu akan mam. 4(September), 33–41.
Handoyo, R. R. (2022). Analisis Teori Belajar dalam Metode Pembelajaran Membaca Braille pada Anak Tunanetra. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 5(1), 60–70. https://doi.org/10.30605/jsgp.5.1.2022.1616
Husna, N. (2021). Pemberian Reward and Punishment Kepada Anak Menurut Perspektif Pendidikan Islam. Egalita, 16(1), 40–55. https://doi.org/10.18860/egalita.v16i1.11810
Imbar, R. V. (2019). Pengembangan Konsep Kompensasi Dosen dengan mekanisme reward/punishment ditopang dengan konsep sustainabilitas keuangan dengan menggunakan Sistem Informasi. (Studi Kasus : Universitas X). Jurnal Teknik Informatika Dan Sistem Informasi, 5(2), 212–220. https://doi.org/10.28932/jutisi.v5i2.1739
Irwan, I. (2018). Penerapan Metode Diskusi dalam Peningkatan Minat Belajar. IQRO: Journal of Islamic Education, 1(1), 43–54. https://doi.org/10.24256/iqro.v1i1.312
Istiqomah, N., Lisdawati, L., & Adiyono, A. (2023). Reinterpretasi Metode Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam: Optimalisasi Implementasi dalam Kurikulum 2013 di Madrasah Aliyah. IQRO: Journal of Islamic Education, 6(1), 85–106. https://doi.org/10.24256/iqro.v6i1.4084
Iv, B. a B. (2009). Bab iv hasil penelitian dan pembahasan. 1, 46–67.
Lutfio, M. I., Kapitang, F., Wijaya, M. I., Azizah, Y. L., & Husna, D. (2023). Penggunaan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran Pada Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan, 32(1), 121–128. https://doi.org/10.32585/jp.v32i1.3489
Maksum, S. (2019). Peran Teman Sebaya dalam Proses Belajar Anak Tuna Netra pada Mata Pelajaran PAI (Studi Kasus di Panti Asuhan Tuna Netra Terpadu ’Aisyiyah Ponorogo). http://etheses.iainponorogo.ac.id/id/eprint/8835%0Ahttp://etheses.iainponorogo.ac.id/8835/1/upload perpus 1 kui.pdf
Mardiyani, K. (2022). Tujuan Dan Penerapan Teori Behaviorisme Dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Kearifan Lokal, 2(5), 260–271. http://jipkl.com/index.php/JIPKL/article/view/30
Maurin, H., & Muhamadi, S. I. (2018). Metode Ceramah Plus Diskusi dan Tugas Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 1(2), 65–76. https://doi.org/10.15575/al-aulad.v1i2.3526
Mawardy, N. A. (2023). Teori Behaviorisme Burrhus Frederic Skinner dan Implementasinya dalam Meningkatkan Maharah al-Kalam. Al-Kalim: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2(2), 162–171.
Murniyati, & Suyadi. (2021). Penerapan Teori Belajar Behavioristik Skinner dalam Pembelajaran Baca Tulis Al-Qur’an di SDIT Alam Nurul Islam Yogyakarta. Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 11(2), 181. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/agama_islam
Mustafiqon, H. M., & Nurdyansyah, P. P. S. (2015). Nizamia Learning Center (Issue September 2018).
Mustori, M. (2012). Pengantar Metode Penelitian.
Najib, A. (2021). Analisis Perbandingan Hukuman Menurut Muhammad’Atiyyah Al-Abrasyi Dan BF Skinner Dalam Pendidikan. Repository.Uinjkt.Ac.Id. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/58344
Ni Luh Gede Karang Widiastuti. (2023). Strategi dan Media Pembelajaran Bagi Anak Berkebutuhan Khusus dengan Hambatan Penglihatan. Widya Accarya, 14(1), 31–38. https://doi.org/10.46650/wa.14.1.1385.31-38
Nursafitri, R. (2024). Hasil Observasi Fakultas Ilmu Tarbiyah dan keguruan.
Pratiwi, I. (2021). Teori Behaviorisme Ivan Pertovich Pavlov Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. 56.
Pratiwi, R. A. (2019). Penerapan metode ceramah dan diskusi selama pembelajaran online. Universitas Riau, 1–8.
Putri, A. (2024). Hasil Wawancara di Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan.
Setiawan, A. (2007). Dasar - Dasar Multimedia Interaktif. Sps UPI Bandung, Mmi, 5–24.
Suyuti, M. (2023). Operant conditioning antara Reward and Punishment. Gramedia.
TAHUN, P. P. R. I. N. 19 tahun 2005. (2005). PARADIGMA PERILAKU SOSIALDENGAN PENDEKATAN BEHAVIORISTIK(Telaah Atas TeoriBurrhusm Frederic Skinner). PANDUAN KONSELING BEHAVIORAL DENGAN TEKNIK SELF MANAGEMENT UNTUK MENINGKATKAN KERJA KERAS SISWA Pengantar, 2, 1–7.
Titin Nurhidayati. (2012). Implementasi Teori Belajar Ivan Petrovich ( Classical Conditioning ) Dalam Pendidikan. Jurnal Falasifa, 3(1), 23–44.
Ujud, S., Nur, T. D., Yusuf, Y., Saibi, N., & Ramli, M. R. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sma Negeri 10 Kota Ternate Kelas X Pada Materi Pencemaran Lingkungan. Jurnal Bioedukasi, 6(2), 337–347. https://doi.org/10.33387/bioedu.v6i2.7305Conference on Islamic Education and Thought, I(I), 105–113. https://pkm.uika-bogor.ac.id/index.php/aciet/article/view/660/569
Conference on Islamic Education and Thought, I(I), 105–113. https://pkm.uika-bogor.ac.id/index.php/aciet/article/view/660/569
Conference on Islamic Education and Thought, I(I), 105–113. https://pkm.uika-bogor.ac.id/index.php/aciet/article/view/660/569
Conference on Islamic Education and Thought, I(I), 105–113. https://pkm.uika-bogor.ac.id/index.php/aciet/article/view/660/569
Conference on Islamic Education and Thought, I(I), 105–113. https://pkm.uika-bogor.ac.id/index.php/aciet/article/view/660/569
Conference on Islamic Education and Thought, I(I), 105–113. https://pkm.uika-bogor.ac.id/index.php/aciet/article/view/660/569
Yuniarto, B., Rodiya, Y., Saefuddin, D. A., & Maulana, M. A. (2022). Analisis Dampak Reward dan Punishment Perspektif Teori Pertukaran Sosial dan Pendidikan Islam. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5708–5719. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3350
Zamzami, M. R. (2018). Penerapan Reward and Punishment Dalam Teori Belajar Behaviorisme. Journal TA’LIMUNA, 4(1), 1–20. https://doi.org/10.32478/ta.v4i1.111
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.