ANALISIS KETERAMPILAN MENGAJAR MAHASISWA PADA MATA KULIAH MICRO TEACHING PROGRAM STUDI PENDIDIKAN GURU MADRASAH IBTIDAIYAH
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.20111Keywords:
Teaching Skills, Micro TeachingAbstract
This study aims to analyze the teaching skills of students in the Micro Teaching Course in the Study Program of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education IAIN Curup. This research conducted in descriptive quantitative approach to analyze the teaching skills of Semester 6 students who are taking Micro Teaching Courses. The results showed that: 1). opening and closing skills are in the “good” category. 2). Students' skills in explaining are in the “very good” category. 3). Basic and advanced questioning skills are in the “good” category. 4). The skill of giving reinforcement is in the “good” category. 5). The skill of organizing variations is in the “good” category. 6). Classroom management skills are in the “good” category. 7). Small group and individual teaching skills are in the “very good” category. 8). Skills in guiding group discussions are in the “not good” category. Overall student teaching skills are in the “good” category.Downloads
References
Agustian, M., Wijaya, D., & Kurnia, I. (2019). Keterampilan Dasar dalam Proses Pembelajaran (Pertama). Penerbit Universitas Katolik Atmajaya, 2019.
Aminah, N., & Wahyuni, I. (2019). Keterampilan Dasar Mengajar. LOvRinz Publishing.
Arsana, I. K. S. (2020). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru Dan Fasilitas Belajar Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 6(2), 269–282. https://doi.org/10.31571/sosial.v6i2.1294
Azhar, I. (2022). Meningkatkan Keterampilan Dasar Mengajar Guru Untuk Implementasi Manajemen Kelas Yang Bermutu. Madinah: Jurnal Studi Islam, 9(2), 218–239. https://doi.org/10.58518/madinah.v9i2.1384
Bastian, B. (2019). Analisis Keterampilan Dasar Mengajar Guru dalam Melaksanakan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengejarab), 6(3). https://doi.org/10.33578/pjr.v3i6.7899
Fitriani, A., Putri Pratama, N. Y., Putri Isa, S. F., & Yunita, S. (2022). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Journal on Education, 5(1), 1253–1262. https://doi.org/10.31004/joe.v5i1.747
Gayatri, Y. (2019). Keterampilan Dasar Mengajar. UMSurabaya Publishing.
Hidayah, N. (2018). 2936-7676-1-Pb. 5, 138–155.
Isrokatun, I., Fitriani, E., & Mukarromah, K. (2022). Analisis Kesiapan Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar Menjadi Guru Sekolah Dasar yang Kompeten. Jurnal Basicedu, 6(1), 819–833. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.1982
Jamaluddin, & Hajar, A. (2022). Keterampilan Mengajar. PT. Pena Persada Kerta Utama.
Jaya, H. N. (2017). Keterampilan Dasar Guru untuk Menciptakan Suasana Belajar yang Menyenangkan. Didaktis: Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 17(1), 23–35. http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/didaktis/article/view/1555/1275
Jupriyanto, J., & Nuridin, N. (2019). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru terhadap Aktivitas Belajar Siswa SD Negeri 04 Loning. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 4(1), 14. https://doi.org/10.26737/jpdi.v4i1.944
Leon, F. M., V.Suryaputri, R., & Kunawangsih, T. (2023). No Title. Salemba Empat.
Mustiko, A. B., & Trisnawati, N. (2021). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru, Kesiapan Belajar Dan Motivasi Sebagai Variabel Intervening Terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal of Office Administration : Education and Practice, 1(1), 42–52. https://doi.org/10.26740/joaep.v1n1.p42-52
Nuswowati, M. (2021). Keterampilan Mengajar Offline & Online dalam Pembelajaran Micro. Wawasan Ilmu.
Pitriani, S., Mizaniya, Yulianingsih, Andrea, S., & Istiningsih. (2020). Analisis Pembelajaran Tematik-Integratif Berbasis. Tarbiyatuna : Kajian Pendidikan Islam, 12(1), 54–69.
Purnomo, D. (2019). Keterampilan Guru dalam Berprofesi. Media Nusa Creative.
Putri, B. M. A., Mudzanatun, M., & Putri, A. D. S. (2020). Analisis Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Pelaksanaan Keterampilan Dasar Mengajar Pada Pembelajaran Tematik. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 3(1), 136. https://doi.org/10.23887/ijerr.v3i1.25183
Rahmadi, Faraoh, M. N., Maranting, H. S., Munir, D. R., Ferdi, Bua, M. T., Wardani, K. D. K. A., Rahmawati, E., & Triana, T. (2022). Profesi Keguruan. Pranita Pustaka.
Rahman, F. R., Agustina, I. O., Fauziah, I. N. N., & Saputri, S. A. (2022). Pentingnya Keterampilan Dasar Mengajar untuk menjadi Guru Profesional Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(6), 13265–13274.
Riduwan. (2014). Metode dan Teknik Menyusun Tesis. Alfabeta.
Rohman, N., Istiningsih, I., & Hasibuan, A. T. (2022). Analisis Kesiapan Mengajar Mahasiswa Prodi PGMI melalui Program Pengayaan Keterampilan Mengajar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 790–798. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3286
Sabela, I. (2021). Analisis Keterampilan Mengajar Kelompok Kecil dan Perseorangan Pada Pembelajaran Mikro Mahasiswa PGSD. Jurnal Dharma PGSD, 1(2), 2021. http://ejournal.undhari.ac.id/index.php/judha
Setiyawati, E., Wulandari, F., Bahak Udin By Arifin, M., Erik Rudyanto, H., & Santia, I. (2018). Using Online Learning Systems to Measure Students’ Basic Teaching Skill. International Journal of Engineering & Technology, 7(4.7), 463. https://doi.org/10.14419/ijet.v7i4.7.27360
Suparmi, P. (2023). Supervisi klinis untuk meningkatkan keterampilan mengajar guru SD. Journal of Education Action Research, 7(2), 207–214.
Suswanto Saptadi, N. T., Purwanti, H., & Septiani, S. (2023). Micro Teaching: Teori & Praktis. PT Sada Kurnia Pustaka.
Turney, C. (1973). Sidney Micro Skills: Handbook. Sidney University Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.