PERAN ICE BREAKING DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS III SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.20051Keywords:
ice breaking, learning motivation, elementary educationAbstract
Learning motivation is an important factor in realizing the success of learning. The use of media or methods in learning is also important in fostering student learning motivation. This study aims to analyze the role of ice breaking in increasing the learning motivation of grade II elementary school students. The research method used is descriptive qualitative, with data collection techniques through observation, interviews and documentation. The results of the study indicate that the application of ice breaking gets a good response from students and can effectively increase students' attention, enthusiasm and occupation in learning. The ice breaking activities used are varied and relevant to the circumstances or needs of students in learning, helping to create a more active and less boring learning environment. Keywords: ice breaking, learning motivation, elementary educationDownloads
References
Astuti, D. R., Sosia, A., Tsani, D. F., & Pradiska, Y. D. (2022). Penerapan Ice Breaking Dalam Proses Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V Sdn Paranggong. Jurnal Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 3(6), 319–329. https://www.academia.edu/37456871/PENERAPAN_ICE_BREAKING_DALAM_PROSES_BELAJAR_MENGAJAR_Mita_Musyahidah
Dewi, F. C. (2023). Implementasi Ice Breaking dalam Menciptakan Pembelajaran Fun Learning dan Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V Di SDN Banyuajuh 2 Kamal. Journal of Education for All, 1(4), 273–280. https://doi.org/10.61692/edufa.v1i4.69
eka erviana vivi, Tri Setiyoko, D., & Moh, T. (2023). Analisis Penerapan Ice Breaking Dalam Pembelajaran Kurikulum Merdeka Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 2(3), 57–64. https://doi.org/10.55606/concept.v2i3.529
Febriansyah, A., Lena, M. S., Iraqi, H. S., & ... (2023). Persepsi Guru Terhadap Pentingnya Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. Journal of Basic …, 6(1), 766–772. https://ejurnalunsam.id/index.php/jbes/article/view/8008
Hamdu, G., & Agustina, L. (2011). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Pestasi Belajar Ipa Di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 25–33.
Haryati, F. D., & Puspitaningrum, D. (2023). Implementasi ice breaking sebagai pematik motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Jurnal Al-Ilmi: Jurnal Riset Pendidikan Islam, 4(1), 99–106. https://doi.org/10.47435/al-ilmi.v4i1.2133
Khoerunisa, T., & Amirudin, A. (2020). Pengaruh Ice Breaking Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA di Kelas III Sekolah Dasar Islam Terpadu Nuurusshiddiiq Kedawung Cirebon. EduBase : Journal of Basic Education, 1(1), 84. https://doi.org/10.47453/edubase.v1i1.47
Maratun Sholihah, Hibana, & Na’imah. (2024). Penerapan Ice Breaking dalam Kegiatan Mata Kuliah Bermain dan Permainan AUD pada Mahasiswa Strata I UIN Sunan Kalijaga. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 6(1), 130–137. https://doi.org/10.35473/ijec.v6i1.2758
Nasrah, A. M. (2020). Analisis Motivasi Belajaar dan Hasil Belajar Daring Mahasiswa Pada Masa Pandemik Covid-19. Riset Pendidikan Dasar, 3(2), 207–213.
Paradita, P., Ulva, R., & Handayani, F. (2021). Pengaruh Teknik Ice Breaking Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD 101/II Muara Bungo Kabupaten Bungo. Innovative: Journal Of Social Science Research, 1(2), 36–40. https://doi.org/10.31004/innovative.v1i2.2076
Safrudin, R., Zulfamanna, Kustati, M., & Sepriyanti, N. (2023). Penelitian Kualitatif. Journal Of Social Science Research, 3(2), 1–15.
Sari, A. H. R., Sulistiono, M., & Ertanti, D. W. (2023). Analisa Penerapan Ice Breaking Dalam Meningkatkan Motivasi Belajara Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Madrasah Ibtidaiyah. JPMI: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 5, 169–180.
Sunarti Rahman. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, November, 289–302.
Syafria, M. N., Pratiwi, I. A., & Kuryanto, M. S. (2020). Penggunaan Ice Breaking dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik pada Pelajaran Tematik Kelas III Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Waruwu, M. (2023). Pendekatan Penelitian Pendidikan: Metode Penelitian Kualitatif, Metode Penelitian Kuantitatif dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai , 7(1), 2896–2910.
Wijaya, & Hudaidah. (2023). Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional. Tadzkirah : Jurnal Pendidikan Dasar, 3(April 2021), 37–49. https://doi.org/10.55510/tadzkirah.v6i1.207
Yestiani, D. K., & Zahwa, N. (2020). Peran Guru dalam Pembelajaran pada Siswa Sekolah Dasar. Fondatia, 4(1), 41–47. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.515
Zakiyyah, D., Suswandari, M., & Khayati, N. (2022). Penerapan Ice Breaking Pada Proses Belajar Guna Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas Iv Sd Negeri Sugihan 03. Journal of Educational Learning and Innovation (ELIa), 2(1), 73–85. https://doi.org/10.46229/elia.v2i1.333
Zuhaery, M., Dian Hidayati, & Hidayat, M. (2024). Penerapan Ice Breaking dalam proses Pembelajaran sebagai Pengalaman Belajar yang Menyenangkan. Academy of Education Journal, 15(2), 1412–1417. https://doi.org/10.47200/aoej.v15i2.2492
Zulfirman, R. (2022). Implementasi Metode Outdoor Learning dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Agama Islam di MAN 1 Medan. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 3(2), 147–153. https://doi.org/10.30596/jppp.v3i2.11758
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.