PENGARUH METODE OUTING CLASS TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS IV SDN GUGUS NAKULA KABUPATEN PEMALANG PADA MATA PELAJARAN IPAS

Authors

  • Maghfiroh UNNES
  • Petra Kristi Mulyani Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.20001

Keywords:

learning outcomes, IPAS, Outing Class

Abstract

The low learning outcomes of students can be influenced by the lack of innovation of educators in choosing learning methods used in the learning process. This study aims to determine the effect of the outing class method on the learning outcomes of fourth grade students of SDN Gugus Nakula Pemalang Bone. This study uses quantitative experimental method with quasi-experimental design with nonequivalent control group design. The sampling used in this study is non probability sampling. Data collection techniques through interviews, tests and documentation. The results of hypothesis testing obtained value t count (2.850) > t table (2.006). Thus, it can be stated that t count is greater than t table (2,850 > 2.006). Based on this, it can be concluded that there is an influence of outing class method on the learning outcomes of fourth grade students of SDN Gugus Nakula Pemalang Bone on IPAS subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adawiyah, T. A., Harso, A., & Nassar, A. (2020). Hasil Belajar IPA Berdasarkan Gaya Belajar Siswa. Science, and Physics Education Journal (SPEJ), 4(1), 1–8.

Ajeng Retno Utami, Suhendri, P. D. (2019). Hubungan Kreativitas Guru dengan Hasil Belajar Siswa. Bimbingan Dan Konseling Indonesia, 04(2), 56–62.

Asmaul Husnah, O., Fitriani, A., Patricya, F., & Putri Handayani, T. (2023). Analisis Materi IPS dalam Pembelajaran IPAS Kurikulum Merdeka DI Sekolah Dasar. JPDSH Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 3(1), 57–64.

Irawati, I., Ilhamdi, M. L., & Nasruddin, N. (2021). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Pijar Mipa, 16(1), 44–48.

Izzah Salsabilla, I., Jannah, E., & J. (2023). Analisis Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Jurnal Literasi Dan Pembelajaran Indonesia, 3(1), 33–41.

Kurnia, N., Permana, R., & Pratiwi, A. S. (2023). Pengaruh Metode Outing Class Terhadap Tingkat Pemahaman Belajar IPA pada Materi Ekosistem di SDN Karanganyar. JERUMI: Journal of Education Religion Humanities and Multidiciplinary, 1(2), 601–610.

Lelea, P. B., Putra, S. H. J., Bare, Y., & Bunga, Y. N. (2023). Implementation of Outing Class to Stimulate Student Motivation. Mattawang: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 1–7.

Matili, D. (2022). Meningkatkan Pemahaman Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Melalui Metode Simulasi Di Kelas IV SDN No.84 Kota Tengah. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 249.

Nuryani, S.Hamdani Maula, L., Khaleda Nurmeta, I. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Pembelajaran Ipas Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(2), 599–603.

Parera, S., Syafilin, S.L., & Sholeh, K. (2023). Pengaruh Metode Pembelajaran Drill Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Sdn 1 Rantau Bayur Kabupaten Banyuasin. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(3), 222–231.

Prameswara, A. Y., & Pius X, I. (2023). Upaya Meningkatkan Keaktifan dan hasil Belajar Siswa Kelas 4 SDK Wignya Mandala Melalui Pembelajaran Kooperatif. SAPA - Jurnal Kateketik Dan Pastoral, 8(1), 1–9.

Rahmawati, R. L., & Nazarullail, F. (2020). Strategi Pembelajaran Outing Class Guna Meningkatkan Aspek Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 7(2), 9–22.

Satriani, Rukayah, & Nur Chasanah, A. (2022). Pengaruh Pembelajaran Outing Class Terhadap Hasil Belajar Dan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV SDS IT Rabbani. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6(3), 557–565.

Syam, A. K., Latief, S. A., & Syakur, A. (2024). Efektivitas Penerapan Metode Outing Class Terhadap Kemampuan Menulis Deskripsi Siswa Kelas V SD. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 991–998.

Tunas, K. O., & Pangkey, R. D. H. (2024). Kurikulum Merdeka: Meningkatkan Kualitas Pembelajaran dengan Kebebasan dan Fleksibilitas. Journal on Education, 6(4), 22031–22040.

Utami, F. (2020). Pengaruh Metode Pembelajaran Outing Class terhadap Kecerdasan Naturalis Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 551.

Yitu, A.M., Yovita M.P., Maria, Y.N., Heribertus, A.W.,& Yosefina, U. L. (2023). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Pembelajaran Yang Menyenangkan Melalui Metode Demonstrasi Pada Pembelajaran Ipa Kelas Iii Sd. Jurnal Citra Pendidikan Anak, 2(1), 73–81.

Zahra, F., Ainy, Q., & Effane, A. (2023). Peran kurikulum Dan Fungsi kurikulum. Karimah Tauhid, 2(1), 153–156.

Downloads

Published

2025-01-01