ANALISIS MEDIA PEMBELAJARAN TV SMART PADA MATA PELAJARAN SEJARAH KEBUDAYAAN ISLAM DI MTS DARUL ULUM
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19892Keywords:
Islamic cultural history, learning media, smart tv, learning interestAbstract
Islamic cultural history is a difficult and difficult subject to master, especially for students. Students feel less interested when they encounter difficult Islamic cultural history questions and even tend to avoid them and teachers can use technology-based learning media, namely smart TV. The purpose of the study was to analyze technology-based learning media (smart TV) in the subject of Islamic cultural history at MTS Darul Ulim Purwogondo. This study uses a descriptive qualitative approach. Data collection through observation analysis, interviews and documentation. The results of the study showed that the success of students in learning was influenced by teachers on how they teach, in addition, adequate facilities and infrastructure will also support success in achieving learning objectives. The way to optimize the achievement of learning objectives is to use the right media. From the use of the right media can affect learning interest, the selection of smart TV media is chosen as an effective learning strategy so that students actively develop knowledge.Downloads
References
Abdurokhman. (2024, July 24). Wawancara Oleh Peneliti [Personal Communication].
Apriyanto, M. T., & Herlina, L. (2020). Analisis Prestasi Belajar Matematika Pada Masa Pandemi Ditinjau Dari Minat Belajar Siswa. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 6(1), Article 1. Https://Proceeding.Unindra.Ac.Id/Index.Php/Dpnpmunindra/Article/View/4774
Arfin, A., Jamaluddin, J., & Fitriani, F. (2023). Efektivitas Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif Synergetic Teaching Ditinjau Dari Motivasi Belajar Peserta Didik. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 15(2), 259–268. Https://Doi.Org/10.47435/Al-Qalam.V15i2.2335
Arrosyad, M. I., Wahyuni, E., Kirana, D., & Sartika, M. (2023). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Rendahnya Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Dalam Penyelesaian Soal Cerita Matematika. 2(1).
Calora, I. P., Arif, M., & Rofiq, M. H. (2023). Pemanfaatan Pembelajaran Berbasis Kelas Digital Di Madrasah Ibtidaiyah. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 321–331. Https://Doi.Org/10.54069/Attadrib.V6i2.592
Escurial, W. A., Budiyono, B., & Feriandi, Y. A. (2023). Penerapan Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi (Smart Tv) Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran Ppkn. Seminar Nasional Sosial, Sains, Pendidikan, Humaniora (Senassdra), 2(2), Article 2.
Firmadani, F. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. Kopen: Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), Article 1.
Granis, F. C., Nur, N. A., & Azizah, W. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Iptek Pada Jenjang Sekolah Dasar. Proseding Didaktis: Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 7(1), Article 1.
Gunawan, I. (2013). Metode Penelitian Kualitatif: Teori Dan Praktik (Pp. 143–175). Pt Bumi Aksara.
Hamka, A. F. (2022). Pemanfaatan Smart Tv Sebagai Media Pembelajaran Visual Pai Di Smk Al Shighor. Tsaqafatuna : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 4(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.54213/Tsaqafatuna.V4i2.179
Hana, N. K., Rosyidah, T. R., Amanda, H., Nasibah, A., & Riyadli, R. (2024). Penggunaan Teknologi Dan Pembelajaran Digital Di Ma Pembangunan Syarif Hidayatullah Jakarta. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(5), Article 5. Https://Doi.Org/10.47467/Elmujtama.V4i5.2686
Hanifa, D. N. R., Saputri, N. D., Yulisetiani, S., & Suwandi, S. (2024). Inovasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Digital Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Di Smp Tiga Bahasa Bina Widya Surakarta. 10(2).
Hapudin, M. S. (2021). Teori Belajar Dan Pembelajaran (Menciptakan Pembelajaran Yang Aktif Dan Kreatif) (Pertama). Kencana.
Ilmiyah, N. N., & Muslih, I. (N.D.). Penggunaan Media Pembelajaran Smart Tv Pada Minat Belajar Siswa Di Mi Tasywirul Afkar Madumulyorejo Dukun Gresik. 2(4).
Layaliya, F. N., Haryadi, H., & Setyaningsih, N. H. (2021). Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra (Studi Pustaka). Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 6(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.21107/Metalingua.V6i2.12392
Mufliah, M., & W, D. M. A. P. (2024). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Melalui Inovasi Pembelajaran Ski Berbasis Smart Tv Di Mts Irsyadun Nasyi’in. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (Jppi), 4(4), Article 4. Https://Doi.Org/10.53299/Jppi.V4i4.802
Nurfadhillah, S. (2021). Media Pembelajaran Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis-Jenis Media Pembelajaran, Dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran. Cv Jejak (Jejak Publisher).
Rahman, A. (2023). Manajemen Multimedia Berbasis Smart Tv Terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Siswa. Kelola: Journal Of Islamic Education Management, 8(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.24256/Kelola.V8i2.4071
Ramoz, Azief. (2024, July 24). Wawancara Oleh Peneliti [Personal Communication].
Ratu, B., & Yusuf, M. (2023). Analisis Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Implementasi Pembelajaran Berbasis Media Digital. Kelola: Journal Of Islamic Education Management, 8(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.24256/Kelola.V8i2.4112
Safitri, W., Susiawati, I., Fitriani, R., Nuramalia, S. R., & Fasehah, D. A. (2023). Potensi Dan Efektivitas Pemanfatan Smart Tv Dalam Meningkatkan Minat Belajar Bahasa Arab Siswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 944–952. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i2.4725
Setyawan, D., & Arumsari, A. D. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (SKI). EDUCULTURAL: International Journal of Education, Culture and Humanities, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.33121/educultur.v1i2.30
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (26th ed.). Alfabeta CV.
Syurgawi, A. (2020). Metode dan Model Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. Maharot : Journal of Islamic Education, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.28944/maharot.v4i2.433
Usman, H. (2020). Pengantar Statistika (Edisi Ketiga): Cara Mudah Memahami Statistika (3rd ed.). Bumi Aksara.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.