SRATEGI GURU DALAM MENGINTEGRASIKAN KEARIFAN LOKAL KE DALAM PEMBELAJARAN SBDP DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.19885Keywords:
Local wisdom, SBDP Learning, Learning StrategiesAbstract
Teachers must instill local wisdom in primary school SBDP classes in order to develop character, which is the cornerstone for the creation of a wealthy and civilized society. Understanding the theory of learning techniques found in the local knowledge of cultural arts in elementary school institutions is the aim of this study. The information examined in this research is derived from interviews with SD 4 Puyoh Kudus' Cultural Arts instructor, Mr. Anang Setyawan Jodi, S.Pd., Gr. The idea of learning methodologies focused on incorporating local wisdom through SBDP learning in primary schools is the foundation for the intended outcomes.Keywords: Local wisdom, SBDP learning, learning strategies Keywords: Local wisdom, SBDP learning, learning strategiesDownloads
References
Anggraini, D., & Hasnawati, H. (2022). Implementasi Higher Order Thinking Skills (HOTS) dan Inovasi Materi Berbasis Kearifan Lokal Pada Materi Pokok SBdP Bidang Seni Tari Di Sekolah Dasar. Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series, 5(2), 301. https://doi.org/10.20961/shes.v5i2.59338
Ayu Pertiwi, Aliem Bahri, A., & Firdaus, M. (2024). Persepsi Guru Sekolah Dasar Dalam Sdn Kampung Parang Kecamatan Pallangga. 1(February), 24–31.
Bogdan, tylor. (2014). Metoda Penelitian. Bab III Metoda Penelitian, Bab iii me, 1–9.
Damayanti, W., Asfar, A. M. I. T., Asfar, A. M. I. A., F.A, A. N., Yulita, & Ayunita. (2022). Enhancement Complex Problem Solving Melalui Project Based Learning Berbasis Kearifan Lokal Perahu Tradisional Phinisi Khas Bugis. 1–23.
Fajarini, U. (2014). Peranan Kearifan Lokal Dalam Pendidikan Karakter. Sosio-Didaktika: Social Science Education Journal, 1(2), 123–130. https://doi.org/10.15408/sd.v1i2.1225
Hanifa, S., & Hidayah, N. (2024). Mengintegrasikan Kearifan Budaya Lokal Batik Garutan Melalui Pembelajaran SBDP di Sekolah Dasar. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(1), 1201–1209. https://ejournal.indo-intellectual.id/index.php/imeij/article/view/647
Hapsari, H. S. (2022). Henni setia hapsari.
Idhayani, N., Nurlina, N., Risnajayanti, R., Salma, S., Halima, H., & Bahera, B. (2023). Inovasi Pembelajaran Anak Usia Dini : Pendekatan Kearifan Lokal Dalam Praktik Manajemen. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 7453–7463. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i6.5624
Loko, O., Kaka, P. W., & Laksana, D. N. L. (2022). Bahan Ajar Multilingual Untuk Pembelajaran Siswa Sekolah. Jurnal Citra Pendidikan (JCP), 2(1), 180–189.
Pendais Hak, Dade Prat Untarti, Ali Hadara, Isna, L. O. D. (2022). Integrasi Nilai-Nilai Kearifan Lokal Bajo Dalam Desain Media Pembelajaran Di Smpn Satap Pulau Saponda Kabupaten Konawe. Jurnal Penelitian Pendidikan Sejarah UHO (JPPS-UHO), 7(3), 142–153.
Purwani, R., & Mustikasari, D. (2024). MEDIA UNTUK MEMBENTUK KARAKTER SISWA SEKOLAH. 12, 40–50.
Putra, B. (2022). Pembentukan Karakter Peserta Didik Dalam Pembelajaran Seni Budaya Dan Prakarya Di Sd Islam Ta’Allumul Huda Bumiayu Brebes. 13.
Putri, D. A. A., PF, K. A. P. D., & Pastika, I. G. T. (2023). Penguatan Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Seni Budaya dan Prakarya pada Peserta Didik Kelas IV SD Jambe Agung Batubulan. ADI WIDYA: Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1), 72–82. https://ojs.uhnsugriwa.ac.id/index.php/AW/index
Rahmatillah, S. A., & Sutiah, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Google Sites Pada Pembelajaran Sbdp Kelas Iv Di Sd 1 Dasan Geres. Academy of Education Journal, 14(2), 727–737. https://doi.org/10.47200/aoej.v14i2.1831
Rodríguez, Velastequí, M. (2019). Peranan Pendidikan Berbasis Kearifan lokal dalam Pembelajaran di Sekolah Ni Made Suarningsih. 2, 1–23.
Rosmalah, R. (2021). Penerapan Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(2), 232. https://doi.org/10.26858/jkp.v5i2.20225
Shahali, E. H. M., Halim, L., & Samsudin, M. A. (2022). Culturally Responsive Pedagogy. Culturally Responsive Science Pedagogy in Asia, 44–55. https://doi.org/10.4324/9781003168706-5
SHELEMO, A. A. (2023). No Titleیلیب. Nucl. Phys., 13(1), 104–116.
Siahaan, N. (2018). Model Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Prociding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan, 2, 649–651.
Ummah, M. S. (2019). METODE PENELITIAN KUALITATIF. In Sustainability (Switzerland) (Vol. 11, Issue 1). http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI
Wafiqni, N., & Nurani, S. (2019). Model Pembelajaran Tematik Berbasis Kearifan Lokal. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 10(2), 255–270. https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v10i2.170
Wahyuni, A. D., Imansyah, F., & Hera, T. (2023). Penanaman Karakter Cinta Tanah Air Melalui Pembelajaran SBdP. BADA’A: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(1), 148–156. https://doi.org/10.37216/badaa.v5i1.658
Zahroul Fitriyah, C., & Putri Wardani, R. (2022). Analisis Kebutuhan Pengembangan LKPD Berbasis Kearifan Lokal Daerah Banyuwangi di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 10(1), 62–73. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v10i1.20396
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.