PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS GOOGLE EARTH PADA SISWA SDN BRINGINBENDO 1 DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA

Authors

  • Orta Rosinda Putra Universitas Terbuka Surabaya
  • Muhammad Yusron Maulana El Yunusi Universitas Sunan Giri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19852

Keywords:

google earth, learning media, learning interest, 3D maps

Abstract

Effective education requires interesting and innovative learning methods to increase students' interest in learning during the learning process. One technology that can be utilized is Google Earth, which offers an interactive visual experience, 3D, Virtual Tour. This study was conducted at SDN Bringinbendo 1 to explore the application of Google Earth-based learning media in increasing students' interest in learning. This study aims to analyze the effect of using Google Earth-based learning media on students' interest in learning at SDN Bringinbendo 1 Taman Sidoarjo. By utilizing descriptive qualitative methods and using observation and interview techniques, this study focuses on how technology-based media can improve students' understanding in learning the concepts of geography, topography, landscapes and other social sciences. The use of Google Earth as an interactive media provides realistic visualization and makes it easier for students to get to know their surroundings. The results of the study indicate that Google Earth media is effective in increasing students' interest and involvement in learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfiyana, M. F., Hanifa, S., & Rustini, T. (2022). Pemanfaatan Media Google Earth Untuk Pembelajaran Peta di SD Kelas Tinggi. Jurnal Pendidikan dan Konseling (Vol. 4). https://doi.org/doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9989

Aspi STAI Rakha Amuntai, M., Selatan, K., & STAI Rakha Amuntai, S. (2022). Profesional Guru Dalam Menghadapi Tantangan Perkembangan Teknologi Pendidikan. Adiba: Journal of Education, 2(1), 64–73.

Bastian, A., Zaliluddin, D., & Ramdani, A. M. (2019). Pengembangan Media Learning Game Al- Qur ’ an. Infotech, 5, 29–33.

Deliany, N., Hidayat, A., & Nurhayati, Y. (2019). Penerapan Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Peserta Didik di Sekolah Dasar. Educare: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 17(2), 90–97.

Dwistia, H., Sajdah, M., Awaliah, O., & Elfina, N. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Ar-Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 81–99. doi:10.61094/arrusyd.2830-2281.33

Fajriana, W. (2021). PENGARUH PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN VISUAL GOOGLE EARTH TERHADAP HASIL BELAJAR IPS TERPADU PADA MATERI LETAK NEGARA- WINDA FAJRIANA INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI PONOROGO ABSTRAK Fajriana , Winda . 2021 . Pengaruh Pemanfaatan Media Pembelajaran Visual G.

Fauhah, H., & Rosy, B. (2020). Analisis Model Pembelajaran Make A Match Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 321–334. doi:10.26740/jpap.v9n2.p321-334

Handayani, D., Hadi, D. R., Isbaniah, F., Burhan, E., & Agustin, H. (2020). Corona Virus Disease 2019. Jurnal Respirologi Indonesia, 40(2), 119–129. doi:10.36497/jri.v40i2.101

Intaniasari, Y., Utami, R. D., Purnomo, E., & Aswadi, A. (2022). Menumbuhkan Antusiasme Belajar melalui Media Audio Visual pada Siswa Sekolah Dasar. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 4(1). doi:10.23917/bppp.v4i1.19424

Jeheman, A. A., Gunur, B., & Jelatu, S. (2019). Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 191–202. doi:10.31980/mosharafa.v8i2.454

Kurniawan, A., Kurnianto, F. A., Yushardi, Y., Susiati, A., Kurnianto, F. A., & Pangastuti, E. I. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Berbasis Group Investigation Berbantuan Media Google Earth Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Siswa SMA. Majalah Pembelajaran Geografi, 6(2), 186. doi:10.19184/pgeo.v6i2.43426

Lali, N., Darmawan, D., & Yunusi, M. Y. M. E. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran, Metode Pembelajaran, 18(2), 260–271. doi:10.30595/jkp.v18i2.21824

Mahat, H., Arshad, S., Saleh, Y., Aiyub, K., Hashim, M., & Nayan, N. (2020). Penggunaan dan penerimaan bahan bantu mengajar multimedia terhadap keberkesanan pembelajaran Geografi. Malaysian Journal of Society and Space, 16(3). doi:10.17576/geo-2020-1603-16

Milenia, D., Resti, N. C., & Rahayu, D. S. (2022). Kemampuan Siswa SMP Dalam Penyelesaian Soal Matematika Berbasis Hots Pada Materi Pola Bilangan. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR), 3(2), 100–108.

Mujianto, H. (2019). PEMANFAATAN YOUTUBE SEBAGAI MEDIA AJAR DALAM MENINGKATKAN MINAT DAN MOTIVASI BELAJAR Haryadi Mujianto Program Studi Ilmu Komunikasi , Peminatan Public Relations , Universitas Garut email : haryadimujianto@uniga.ac.id Pendahuluan Youtube adalah media sosia, 5(1), 135–159.

Prasetyo, A. D., & Abduh, M. (2021). Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Model Discovery Learning Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1717–1724. doi:10.31004/basicedu.v5i4.991

Putri, H. P., & Nurafni, N. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran PowerPoint Interaktif terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar [The Effect of Interactive PowerPoint Learning Media on Social Studies Learning Outcomes of Elementary School Students]. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3538–3543.

Rasikhul Islam, M., Surya Pramahdi, Y., Nengseh, Y., & Maulana El-Yunusi, M. Y. (2023). Penerapan Paikem Menggunakan Media Game Interaktif Dalam Meningkatkan Minat Belajar Pai Di Smp Kartika Iv-1 Surabaya. Al-Hasanah : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(2), 186–211. doi:10.51729/82155

Rohima, N. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Keterampilan Belajar Pada Siswa. Publikasi Pembelajaran, 1(1), 1–12.

S.F. Kurniawan. (2021). 2.1 Teori Motivasi. E-Journal Atma Jaya Yogyakarta, 13–36.

Tamur, M., Gahung, A., Belos, M. A. L., Limur, M., Sutrani, D. F., & Lagam, Y. E. W. (2022). Bermain Dan Belajar Dengan Kahoot!: Meningkatkan Keterlibatan Siswa Smp Menggunakan Game Digital. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(4), 2857. doi:10.24127/ajpm.v11i4.6065

Downloads

Published

2024-12-01