UPAYA GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MEMBENTUK KARAKTER DISIPLIN DALAM BERIBADAH SISWA DI SMP MUHAMMADIYAH LUBUK PAKAM
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.19827Keywords:
Teacher efforts, Islamic Religious Education, Character, Discipline, Worship.Abstract
The purpose of this research is to find out the efforts, supporting factors, and inhibiting factors in shaping the discipline character in worshiping Muhammadiyah Lubuk Pakam Junior High School students. The research method used in this research is descriptive qualitative method to be able to describe the data obtained in more depth, and this type of research is field research. Data collection in this study was carried out by means of observation, interviews and documentation. The data analysis techniques used are data collection, data reduction, data presentation and conclusion drawing. The results of this study are the efforts made by Islamic religious education teachers in shaping the character of discipline in student worship, namely through teaching about the importance of prayer, by holding religious programs such as the night of fostering faith and taqwa (mabit) and dauroh al-Qur'an, then by doing habituation to students and sanctions so that students are disciplined in worship.Downloads
References
Ahdar, A., & Wardana, W. (2019). Belajar dan pembelajaran: 4 pilar peningkatan kompetensi pedagogis.
Ahsanulkhaq, M. (2019). Membentuk karakter religius peserta didik melalui metode pembiasaan. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2(1).
Ajhari, A. A., Nurlathifah, A. S., Safitri, A., Ramadanti, A. I., Dede, R. H., Rosidin, D., ... & Munawar, Z. Y. (2019). Jalan menggapai ridho ilahi. Bahasa dan Sastra Arab, UIN Sunan Gunung Djati.
Alim, M. (2011). Pendidikan Agama Islam Upaya Pembentukan Pemikiran dan Kepribadian Muslim. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Arifin, M. (2017). Strategi Manajemen perubahan dalam meningkatkan disiplin di perguruan tinggi. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Ilmu Sosial, 3(1).
Ash-Shiddieqy, H. (1973). Tafsir Al-Qur’an (X) Djuz 28 s/d 30. Bulan Bintang
Darwis, A. (2015). Metode penelitian pendidikan Islam: pengembangan ilmu berparadigma Islami. Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Departemen Agama RI. (2019). Al-Qur’an Al-Karim dan Terjemahannya dengan transliterasi. Semarang: PT. Karya Toha Putra.
Dharin, A. (2018). Pendidikan Karakter Berbasis Komunikasi Edukatif Religius (Ker) di Madrasah Ibtidaiyah. Rizquna.
Djaeelani, M. F. R. (2023). Perancangan Informasi Terkait Hadist Kebaikan Dan Dosa Pada Kitab Bulughul Maram Melalui Board Game (Doctoral dissertation, Universitas Komputer Indonesia).
Ely, L. (2022). Pembentukan Karakter Siswa Melalui Pembiasaan Ibadah Sunnah Di Ma Hidayatul Mubtadiin Dayamurni Kecamatan Tumijajar Kabupaten Tulang Bawang Barat (Doctoral Dissertation, Uin Raden Intan Lampung).
Fiana, F. J., Daharnis, D., & Ridha, M. (2013). Disiplin siswa di sekolah dan implikasinya dalam pelayanan bimbingan dan konseling. Konselor, 2(3).
Huberman, M., & Miles, M. B. (2002). The qualitative researcher's companion. sage.
Masrul, A. (2015). Iman Nonstop, Iman on Top. Elex Media Komputindo.
Muctharjo, T. (2013). Pembentukan Karakter Disiplin Dan Tanggung Jawab Melalui Pemahaman Dasadarma Dalam Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka Pada Siswa Sma Negeri 3 Wonogiri Tahun 2013 (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Mudasir, M. (2018). Desain Pembelajaran. Indragiri Hulu : STAI Nurul Falah.
Muhaimin, S. (1994). Prinsip-prinsip Metodologi Dakwah. Surabaya: Al Ikhlas.
Muslikhin, M. (2019). Nilai nilai Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. AlBahtsu: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam.
Nata, A. (2010). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana.
Patmawati, S. (2018). "Penerapan pendidikan karakter disiplin dan tanggung jawab siswa di SD Negeri No. 13/1 Muara Bulian." Jurnal Penerapan Pendidikan Karakter Disiplin Dan Tanggung Jawab Siswa Di Sd Negeri No. 13/1 Muara Bulian.
Prihartono, A. W., & Sos, S. (2016). Surat kabar & konvergensi media (studi deskriptif kualitatif model konvergensi media pada Solopos). Jurnal Channel, 4(1), 105-106.
Pritandhari, M. P. (2017). Implementasi model pembelajaran direct instruction untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif mahasiswa. PROMOSI: Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi, 5(1).
Ramayulis, R. (2011). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.
Sari, A. K., Kurniah, N., & Suprapti, A. (2016). Upaya guru untuk mengembangkan kemandirian anak usia dini di gugus hiporbia. Jurnal Ilmiah Potensia, 1(1), 1-6.
Shihab, M. Q. (2012). Tafsir al-Misbah Pesan, Kesan dan Keseharian al-Qur’an. Bandung: PT Mizan Pustaka.
Sopian, A. (2016). Tugas, peran, dan fungsi guru dalam pendidikan. Raudhah Proud To Be Professionals: Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 1(1), 88-97.
Sulfemi, W. B. (2018). "Pengaruh disiplin ibadah sholat, lingkungan sekolah, dan intelegensi terhadap hasil belajar peserta didik mata pelajaran pendidikan agama Islam." Edukasi.
Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal PROMOSI: Program Studi Pendidikan Ekonomi Universitas Muhammadiyah Metro.
Sutra, O. (2019). Problematika Kedisiplinan Beribadah di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 2 Kota Bengkulu (Doctoral dissertation, IAIN Bengkulu).
Syah, M. (2017). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Syukur, M. A. (2003). Teologi Islam terapan: upaya antisipatif terhadap hedonisme kehidupan modern. Tiga Serangkai.
Tu’u,T. (2018). Peran Disiplin pada Perilaku dan Prestasi Siswa. Jakarta: Grasindo.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.