EFEKTIVITAS MEDIA PUZZLE PENJUMLAHAN BERBASIS PROBLEM BASED LEARNING (PBL) DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN OPERASI HITUNG PENJUMLAHAN PADA PESERTA DIDIK KELAS IV
Keywords:
Puzzle Addition, PBL, AdditionAbstract
This study aims to evaluate the effectiveness of Addition Puzzle media based on Problem-Based Learning (PBL) in enhancing the addition operation skills of fourth-grade students at SDN Pesantren, Mijen, Semarang. The research employed a Classroom Action Research (CAR) method conducted over two cycles from July to August 2024. Each cycle included planning, action implementation, observation, and reflection. The study's results showed that the application of Addition Puzzle media based on PBL significantly improved students' addition skills and engagement. In the second cycle, the students' learning mastery reached 79.67%, exceeding the Minimum Completeness Criteria (KKM). Thus, PBL-based Addition Puzzle media effectively enhances addition operation skills among fourth-grade students.Downloads
References
Arifin, M. Z., & Rahmawati, S. (2020). enerapan Media Pembelajaran Interaktif dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta didik. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2), 135-144.
Dewi, R., Pristiwanti, D., Badriah, B., & Hidayat, S. (2022). Pengertian Pendidikan. In Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK) (Vol. 4, Issue 6).
Firdaus, A. (2018). Pendekatan Matematika Realistik dengan Bantuan Puzzle Pecahan untuk Peserta didik Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(3). https://doi.org/10.24246/j.js.2018.v8.i3.p243-252
Ginanjar, A. Y. (2019). Pentingnya Penguasaan Konsep Matematika Dalam Pemecahan Masalah Matematika di SD. Jurnal Pendidikan UNIGA, 13(1).
Kanal, V., Sumilat, J. M., & Tarusu, D. T. (2023). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Problem Based Learning Dengan Metode Gasing Materi Perkalian Dan Pembagian Pecahan …. Jurnal Review …, 6, 964–969. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp/article/view/20615
Lestari, R., & Sofiana, N. (2021). Penggunaan Media Konkret dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Operasi Hitung. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 4(1), 45-53.
Oktaviani, H., & Karlimah. (2019). Peningkatan Pemahaman Konsep Operasi Hitung Penjumlahan Bilangan Cacah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1).
Putri, N., & Jatmiko, W. (2019). Penerapan Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta didik. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 8(3), 213-220.
Putriani, J. D., & Hudaidah, H. (2021). Penerapan Pendidikan Indonesia Di Era Revolusi Industri 4.0. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(3). https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i3.407
Suntari, Suwartono, Riyono, J., Pujiwati, E., & Liswanto. (2022). INOVASI PEMBELAJARAN DI MASA PANDEMI COVID-19. Jurnal Ilmiah Jendela Pendidikan, 11(1). https://doi.org/10.55129/jp.v11i1.1581
Wahyuni, L., Sutrisno, S., & Rahmawati, E. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teori Bruner untuk Memudahkan Pemahaman Peserta didik. Jurnal Edukasi Matematika, 12(2), 97-105.
Wati, S., & Wijaya, A. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Problem Based Learning dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(1), 87-96.
Widyastuti, W., & Rachmadtullah, R. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Inovatif untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Logis Peserta didik. Jurnal Teknologi Pendidikan, 14(1), 43-50.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.