IMPLEMENTASI FILSAFAT PENDIDIKAN ESENSIALISME BESERTA TANTANGANNYA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Aprilia Dista Lutvitasari Universitas Negeri Malang
  • Adhi Suciptaningsih Universitas Negeri Malang
  • Eka Anggraini Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19583

Keywords:

implementation; essentialism philosophy, elementary school challenges

Abstract

This research is motivated by the limited academic studies on the implementation of essentialist educational philosophy and its challenges in elementary schools. Essentialist philosophy focuses on the intellectual and moral development of individual students, particularly in elementary schools. However, its implementation has also faced several challenges, thus requiring problem-solving solutions. The purpose of this research is to determine the solutions to the challenges of implementing essentialist educational philosophy and theory in elementary schools. This research employs a qualitative research method with a descriptive research design. The data collection technique used in this research is by conducting a literature review of relevant research articles. The research results found that the solutions that can be implemented are by prioritizing cooperation among the government, relevant educational institutions, and elementary school parents to focus on study center learning, student literacy, and adaptation to digital technology and information advancements in the elementary school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adhi Suciptaningsih, Universitas Negeri Malang

Sekolah Pascasarjana

Eka Anggraini, Universitas Negeri Malang

Sekolah Pascasarjana

References

Abas, E. (2015). Asas Filosofi Teori Belajar Esensialisme dan Implikasinya dalam Pembelajaran. Jurnal Lentera, 2, 103– 120.

Chatib, M. (2012). Sekolahnya Manusia: Sekolah Berbasis Multiple Intelligences di Indonesia. Bandung: Mizan Media Utama.

Damshauser, B. (2016). Belajar Dunia pada Teks. Dalam Seminar Internasional Riksa Bahasa X. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia (UPI).

Depdiknas, (2008). Model Pembelajaran Tematik Kelas Awal SD. Jakarta: Depdiknas.

Gutek, G. L. (2004). Philosophical and Ideological Voices in Education. New York: Pearson.

Hafid, S. A. (2015). Pemikiran Esensialisme, Eksistensialisme, Perenialisme, dan Pragmatisme dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal al-Asas, 3(1), 165–178.

Helaluddin, H. (2016). Penguatan Karakter Peserta Didik melalui Budaya Literasi Karya Sastra. Dalam Seminar Internasional Riksa Bahasa X. Universitas Pendidikan Indonesia Bandung.

Helaluddin, H. (2018). Restrukturisasi Pendidikan Berbasis Budaya: Penerapan Teori Esensialisme di Indonesia. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran 6(2) doi: file:///C:/Users/ALL/Downloads/890-4427-1-PB.pdf

Karsidi, R. (2017). Pendidikan Berbasis Budaya menuju Keunggulan Bangsa (hlm. 1–17). Dipresentasikan pada Seminar International Character Development in the 21st Century Education, Yogyakarta: Universitas PGRI Yogyakarta.

Kharizmi, M. (2015). Kesulitan Siswa Sekolah Dasar dalam Meningkatkan Literasi. Jurnal Jupendas, 2(2), 11–21.

Marfuah, S. (2016). Implementasi Kebijakan Kurikulum Pendidikan Berbasis Budaya di SMA Negeri 11 Yogyakarta. Jurnal Kebijakan Pendidikan, 5(7), 743–752

Moleong, L. J. (2006). Metodelogi Penelitian Kualitatif. Edisi Revisi..Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Noor, R. M. (2011). Pendidikan Karakter Berbasis Sastra. Yogyakarta: Ar-ruz Media.

Permatasari, A. (2015). Membangun Kualitas Bangsa dengan Budaya Literasi (hlm. 146–156). Dipresentasikan pada Seminar Nasional Bulan Bahasa 2015, Bengkulu: Universitas Bengkulu.

Saodah dkk. (2020). Pengaruh Globalisasi Terhadap Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Dakwah 2(3)

Sarwiji, S. (2015). Peran Bahasa Indonesia dalam Pengembangan Budaya Literasi untuk Mewujudkan Bangsa yang Unggul dalam Konteks masyarakat Ekonomi Asean. Dalam Seminar nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Bandung: STKIP Siliwangi.

Silvia, O. W., & Djuanda, D. (2017). Model Literature Based dalam Program gerakan Literasi sekolah. Jurnal Mimbar Sekolah Dasar, 4(2), 160– 171.

Sudrajat, A. (2008). Pengertian pendekatan, strategi, metode, teknik, taktik, dan model pembelajaran. (Online)(http://smacepiring.wordpress.com).

Thaib, M. I. (2015). Esensialisme dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. Jurnal Mudarrisuna, 4(2), 731–762.

Yunus, H. A. (2016). Telaah Aliran Pendidikan Progresivisme dan Esensialisme dalam Perspektif Filsafat Pendidikan. Jurnal Cakrawala Pendas, 2(1), 29– 39.

Downloads

Published

2024-12-31

Most read articles by the same author(s)