PENERAPAN MODEL DISCOVERY LEARNING BERBANTUAN NEARPOD UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN IPS

Authors

  • Fais Arina Zulfa Universitas Negeri Surabaya
  • Ali Imron Universitas Negeri Surabaya
  • Soesanti SMP Negeri 3 Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19519

Keywords:

discovery learning, nearpod, learning outcomes

Abstract

The aim of this writing is to determine the improvement in learning outcomes of class VIII H students at SMP Negeri 3 Surabaya through the Discovery Learning Model assisted by the interactive website, Nearpod. This research was carried out using the collaborative classroom action research (PTK) method with each cycle consisting of four stages, namely Design, Implementation, Observation and Reflection. The results show that the cognitive learning output of students in cycle 1 with an average completeness of 61.76% with sufficient criteria. Meanwhile, in cycle 2, students' learning outcomes had an average completeness of 85.29% with good criteria. So it can be concluded that the application of the Discovery Learning learning model with the help of the interactive website Nearpod can improve the learning outcomes of class VIII H students at SMP Negeri 3 Surabaya.

Downloads

Download data is not yet available.

References

D. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Pada Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Buntulia. AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 08(January), 343–348.

Cahyaningsih, E., & Assidik, G. K. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Minat Belajar pada Materi Teks Berita. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 3(1), 1–7. https://doi.org/10.23917/bppp.v3i1.19385

Hrp, N. A., Masruro, Z., Saragih, S. Z., Hasibuan, R., Simamora, S. S., & Toni. (2022). Buku Ajar Belajar dan Pembelajaran.

Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 29–40.

Marlina, Y. (2021). Peningkatan Hasil Belajar IPS Melalui Model Guided Discovery dalam Materi Kerja Sama pada Siswa Kelas V SD Negeri 133 Halmahera Selatan. Jurnal PENDAS: Pendidikan Dasar, 3(1), 53–61.

Nugraha, T. S., Pendidikan, D., & Jawa, P. (2022). Kurikulum Merdeka untuk Pemulihan Krisis Pembelajaran. Inovasi Kurikulum, 19(2), 251–262.

Oktaviani, D. R., & Fitriyani, H. (2022). Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau Dari Kecerdasan Intrapersonal. Jurnal Lebesgue …. https://lebesgue.lppmbinabangsa.id/index.php/home/article/view/105

Perlawanan, A. T., Alimin, & Sellimin, H. (2023). Penerapan Media Nearpod Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Andi. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran Penerapan, 5(3), 1043–1050.

Rukminingsih, R., Adnan, G., & Latief, M. A. (2020). Metode Penelitian Pendidikan ( Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Tindakan Kelas) (Issue July).

Suwiti, N. K. (2022). Implementasi Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Indonesian Journal of Educational Development, 2(4), 628–638. https://doi.org/10.5281/zenodo.6204383

Tuerah, R. M. D., & Tuerah, J. M. (2023). Kutikulum Merdeka dalam Perspektif Kajian Teori: Analisis Kebijakan untuk Peningkatan Kualitas Pembelajaran di Sekolah. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(19), 979–988.

Downloads

Published

2024-12-07