PENGARUH PERMAINAN DALAM METODE FUNDAMENTAL MOTOR SKILL TERHADAP PENINGKATAN GERAK DASAR PADA ANAK TUNAGRAHITA RINGAN DI SLB-C TUNAS HARAPAN KARAWANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19388Keywords:
fundamental motor skills, basic movement, gamesAbstract
The purpose of this study was to determine the effect of games in the Fundamental Motor Skill on the improvement of basic movements in children with mild tunagrahita SLB-C Tunas Harapan Karawang. The method used is experimental with a quantitative approach. The study population consisted of 20 grade 3 students, who were taken using puposive sampling technique. This research design uses Pre-Experiment with One-Group Pretest-Posttest model. The instrument used for data collection is a basic motion test, with a mean pretest value of 20.64 and a mean posttest value of 25.65, Hypothesis testing using Paired Sample t-test gives a significance value (2-tailed) of 0.001 < 0.005, indicating a significant influence between the values before and after treatment. Thus, it can be concluded that the fundamental motor skill method has a positive influence on improving basic movements in activity activities at SLB-C Tunas Harapan Karawang.Downloads
References
Adnyana, I. M. D. M. (2021). Populasi dan Sampel. Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, 14(1), 103–116.
Alfarisi, M. F., Bakhtiar, S., Asnaldi, A., & Wulandari, I. (2023). Profil Keterampilan Gerak Dasar Lokomotor dan Objek Kontrol Siswa SDNegeri 03 Balai-Balai Kota Padang Panjang. Jurnal Pendidikan Dan Olahraga, 6(2), 67–73.
Ali, M. M., Hariyati, T., Pratiwi, M. Y., & Afifah, S. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif dan Penerapannya dalam Penelitian. Education Journal.2022, 2(2), 1–6.
Amanullah, A. S. R. (2022). Mengenal Anak Berkebutuhan Khusus: TunaGrahita,Down Syndrom Dan Autisme. Jurnal Almurtaja: Jurnal PendidikanIslamAnak Usia Dini, 1(1), 1–14. http://ejournal.iai-tabah.ac.id/index.php/almurtaja/article/view/1793/1113
Amelia, E., & Azizah, N. (2023). Implementasi Pembelajaran Keterampilan Vokasional untuk Anak Berkebutuhan Khusus: Sebuah Tinjauan Sistematis. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 6127–6140. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i5.4180
Annisa, D. (2022). Jurnal Pendidikan dan Konseling. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(1980), 1349–1358.
Ardianto, R. (2019). TINGKAT KEMAMPUAN MOTORIK KASAR ANAK TUNAGRAHITA DI SLB BAKTI PUTRA NGAWIS KABUPATEN GUNUNGKIDUL THE LEVELS OF GROSS MOTOR ABILITY OF MENTALLY RETARDED CHILDREN IN SLB BAKTI PUTRA NGAWIS GUNUNGKIDUL REGENCY.
Ariwibowo, G. (2020). P ENGARUH H PERMAINAN LOM MPAT KA RDUS TER RHADAP PENINGK P KATAN TINGGI LOM MPATAN PADA PES SERTA EKSTRAKURIKUL K LER BOLA AVOLI DI SMA NEGE ERI 1 PA GGANG GUNUNG IDUL T. August.
Chrissandy, Y. C. D. (2019). Efektivitas Pembelajaran Berbantuan Trainer Komponen Aktif Untuk Meningkatkan Kompetensi Analisis Sifat Komponen Aktif Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik Dan Elektronika Siswa Kelas X Toi Di Smk Kristen 1 Klaten. Fakultas Teknik Universitas Negeri Yogyakarta, 2, 1–13. https://eprints.uny.ac.id/63590/
Dewi, Kusuma, Arum, W. (2020). PENGARUH PERMAINAN SEPAKBOLA MODIFIKASI DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI TERHADAP PENINGKATAN KERJASAMA PESERTA DIDIK KELAS VIII SMP NEGERI 2 DEPOK. PENGARUH PERMAINAN SEPAKBOLA MODIFIKASI DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI TERHADAP PENINGKATAN KERJASAMA PESERTA DIDIK KELAS VIII SMP NEGERI 2 DEPOK, 7, 1–25.
Dimyati, A., Priyanti, E., Dewi, R. R. K., Iqbal, R., & Julianti, R. R. (2022). Workshop Model Permainan Olahraga Untuk Anak Disabilitas Tunagrahita di SLB C Tunas Harapan Karawang. Jurnal Pengabdian Masyarakat Progresif Humanis Brainstorming, 5(3), 484–488. https://doi.org/10.30591/japhb.v5i3.3866
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.