PERAN PENDIDIKAN PANCASILA DALAM IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER DI ERA 4.0

Authors

  • Rinny Sartika Program Studi S2 Pendidikan Dasar Universitas Negeri Medan
  • Jacobus Ndona Medan State University Postgraduate Program

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19326

Keywords:

Pancasila Education, Character Education, Era 4.0

Abstract

In the era of Industrial Revolution 4.0, technology and digitalization present new challenges for education, especially in shaping the character of the younger generation. Pancasila-based character education is very important so that the younger generation has intellectual intelligence and strong moral values. Pancasila, with values ​​such as divinity, humanity, unity, democracy and social justice, needs to be integrated into the curriculum and daily practice, including through digital media. In this way, it is hoped that students can understand and apply Pancasila values ​​in life, so that they are able to face modernization without losing national identity. The qualitative research method is based on literature studies which examine various sources regarding the role of Pancasila education in the implementation of education in the 4.0 era where the author collects data and information in the form of relevant journals, documents, dialogue books, magazines, articles, etc. The expected results in Pancasila-based character education are expected to produce a young generation who is not only academically intelligent but also has good morals and ethics, ready to face the challenges of globalization and technological developments without losing national identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Z, (2023). Pendidikan Karakter. PT. Raja Grafindo Persada. Rajawali Pers.

Afifah, Q., & Najicha, F. U. (2022). Peran Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Pedoman Dalam Pembentukan Karakter Generasi Muda. Jurnal Rontal Keilmuan Pancasila dan Kewarganegaraan, 8(2), 38-44.

Annur, Y. F., Yuriska, R., & Arditasari, S. T. (2021, June). Pendidikan Karakter dan Etika dalam pendidikan. In Prosiding seminar nasional program pascasarjana universitas pgri palembang.

Azlina, N., Maharani, A., & Baedowi, M. S. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Bidang Pendidikan Sebagai Upaya Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Indonesian Journal of Instructional Technology, 2(02), 39-52.

Cahyono, B,. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER PESERTA DIDIK BERBASIS BUDAYA DAN KEARIFAN LOKAL DI ERA GLOBALISASI. PT. Bosscript. Indonesia.

Creswell, J. W. (n.d.). Penelitian Kualitatif dalam Bidang Pendidikan

Handayani, P. A., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Pancasila Sebagai Dasar Negara. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1), 6-12.

Islami, N.D., Setiady I.N., Lahugu, M., Rachman, T. (2021). Implementasi Pancasila Dalam Pendidikan. Jurnal Emas, 1(1), 294-295.

Ndruru, M. P., Zai, E. P., & Sarumaha, S. (2020). PERAN GURU PPKn TERHADAP PEMBENTUKAN PERILAKU PESERTA DIDIK SESUAI NILAI-NILAI PANCASILA DI SMA NEGERI 1 AMANDRAYA TAHUN PEMBELAJARAN 2020/2021. Civic Society Research and Education: Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 2(1), 14-23.

Pratidina, E. D., Marmoah, S., & Sularmi, S. (2021). Implementasi pendidikan karakter di era 4.0 pada peserta didik kelas III di sekolah dasar. Didaktika Dwija Indria, 9(3)

Putra, F. S. D., Febrian, A., & Musa, M. (2023). Pancasila sebagai Landasan Filosofis Kebijakan Pendidikan Nasional di Era Revolusi Industri 4.0. JP3M: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran dan Pemberdayaan Masyarakat, 5(2), 501-507.

Putri, T. E. S. (2012). Pentingnya Pendidikan Pancasila Sebagai Materi Pembelajaran Di Perguruan Tinggi (Studi Kasus Di Sekolah Tinggi Teknik Malang). Sinteks: Jurnal Teknik, 1(2).

Sakinah, R. N., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Karakter Dasar Para Generasi Muda Dalam Menghadapi Era Revolusi Industrial 4.0. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1), 152-167.

Sasikirana, V. (2020). Urgensi Merdeka Belajar Di Era Revolusi Industri 4.0 Dan Tantangan Society 5.0. E-Tech, 8(2), 393456.

Sumarni, C. (2022). Penerapan Nilai-Nilai Pancasila Dalam Lingkungan Pendidikan Anak Usia Dini. Scientia Human Capital and Organizational Behavior, 1(1), 29-37.

Una, L. M. W., & Laksana, D. N. L. (2022). Pentingnya Pendidikan Karakter Bagi Siswa Sekolah Dasar di Era 4.0. Jurnal Citra Pendidikan Anak, 1(3), 301-310.

Unggul, A. R. P., Ajati, D. T., Saputra, R. W., & FITRIONO, R. A. (2022). Pancasila Sebagai Dasar Negara. Jurnal Ekonomi, Sosial & Humaniora, 4(04), 25-31.

Downloads

Published

2024-12-14

Most read articles by the same author(s)