ANALISIS KEMAMPUAN MENULIS TEKS DESKRIPSI SISWA KELAS 4 SD N 1 BEBALANG

Authors

  • Desak Putu Anom Janawati Desak Institut Teknologi dan Pendidikan Markandeya Bali
  • Ni Luh Manik Astiti Sari Manik Institut Teknologi dan Pendidikan Markandeya Bali

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19285

Keywords:

Analysis, Writing, Descriptive Text

Abstract

This research employs a qualitative methodology, utilizing observation and documentation for data collection. The observation sheet serves as the primary instrument for the observation processThe results of this study indicate that while students are able to identify the structure of descriptive texts, there are notable deficiencies in the proper use of language, particularly in punctuation and spelling. Furthermore, the descriptions provided by some students lack detailed clarity. Nevertheless, creativity is evident in their expression of ideas. This research concludes that improvements in the process of writing descriptive texts are necessary, with emphasis on strengthening text structure, proper language application, and fostering student creativity

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariyana, A., Ramdhani, I. S., & Sumiyani, S. (2020). Merdeka Belajar melalui penggunaan media audio visual pada pembelajaran Menulis Teks Deskripsi. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, Dan Asing, 3(2), 356–370.

Driyono, D. (2020). Peningkatkan Pembelajaran Bahasa Inggris dengan Keterampilan Membaca Peserta Didik Kelas X TKR 1 SMK N 1 Blora Semester Genap Tahun Pelajaran 2019/2020. DWIJALOKA Jurnal Pendidikan Dasar dan Menengah. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:225426268

Ekasari, D. (2020). Kemampuan Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Sindue melalui Metode Mind Mapping. Jurnal Bahasa dan Sastra, 5(3), 17–23.

Fitri, S. N. A. S., Septyanti, E., & Zulhafizh, Z. (2024). Kemampuan Menulis Teks Deskripsi Berdasarkan Gambar Berpola Mind Mapping Siswa Kelas VII MTS Darul Hikmah Pekanbaru. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:267560843

Habibah, I. (2024). Analisis Kesulitan Menulis Karangan Deskripsi Peserta Didik Kelas IV SDN Gempoltukmloko. Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa, 2(1).

Hatima, C. K., Amin, B., & karumpa, A. (2023). Analisis Kesalahan Penggunaan Tanda Baca Bahasa Indonesia Dalam Karangan Narasi Siswa Kelas IV SD Pertiwi Makassar. COMPASS: Journal of Education and Counselling. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:267601120

Permanasari, D. (2017). Kemampuan Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Sumber Jaya Lampung Barat. Jurnal Pesona, 3(2), 156–162. https://doi.org/10.26638/jp.444.2080

Purbania, B., Rohmadi, M., & Setiawan, B. (2020). Kemampuan Menulis Teks Deskripsi Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Basastra, Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 8(1), 63–73.

Rahmadani, M. (2022). Karakteristik struktur dan kebahasaan teks deskripsi siswa di sekolah menengah pertama islam terpadu. Jurnal Riset, 7, 182–186.

Safitri, S. (2021). KEMAMPUAN MENULIS TEKS DESKRIPSI SISWA KELAS VII SMP NEGERI 26 MAKASSAR. INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:244575876

Samboja, A., & Triayomi, R. (2023a). Analisis Kemampuan Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas IIIb dengan Menggunakan Media Pop Up Book. Jurnal Basicedu, 7(6), 3514–3523. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i6.6364

Samboja, A., & Triayomi, R. (2023b). Analisis Kemampuan Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas IIIb dengan Menggunakan Media Pop Up Book. Jurnal Basicedu. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:266979805

Sidabutar, Y. A. (2021). Pengaruh Kemampuan Berpikir Kreatif terhadap Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5379–5385.

Sinaga, E., Suwangsih, E., & Nurmahanani, I. (2021). Analisis Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Renjana Pendidikan: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 2(1), 1453–1462.

Sitorus, H., Sagita, R. D., Rahmadarati, R., Chandra, C., & Suriani, A. (2024). Analisis Kesulitan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Peserta Didik Fase B di Sekolah Dasar. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya, 2(3), 289–303.

Sonia, A. G., Budiyono, H., & Purba, A. (2022). PENGARUH MEDIA GAMBAR BERSERI TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS TEKS DESKRIPSI PADA SISWA KELAS VII SMP AL-FALAH KOTA JAMBI. Jurnal Ilmiah Publika. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:250593848

Susanto, D., Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data Dalam Penelitian Ilmiah. Jurnal QOSIM : Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:261985350

Umam, N. K., Bakhtiar, A. M., & Habibah, I. (2024). Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa. Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa, 1(6).

Downloads

Published

2024-12-20