IMPLEMENTATION OF HOLISTIC EDUCATION THROUGH THE CAMPUS TEACHING PROGRAM BATCH 7 AT SDN NEGLAJAYA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.19208Keywords:
Attitude, Education, Implementation, Curriculum, ProgramAbstract
Holistic education plays a crucial role in optimizing student development. This study aims to identify the extent to which a holistic approach can be applied in the context of learning in elementary schools, with a focus on student growth. The research method used is qualitative, employing a case study approach that involves observations, interviews, and documentation. The findings reveal that the implementation of holistic education through learning activities that engage cognitive, affective, and psychomotor aspects can enhance students' knowledge, moral values, and skills. Furthermore, collaboration between university students and teachers is essential in creating an interactive learning environment. The results of this study indicate that the Teaching Campus program not only succeeded in transferring knowledge but also made significant contributions to character building and skill development of students at SDN Neglajaya. It is hoped that this program can provide recommendations and insights for policymakers to develop education more effectively in the futureDownloads
References
Abdullah, G., Apriyanto, A., Patahuddin, A., Janah, R., Dia, E. E., Retnoningsih, R., Wiradika, I. N. I., & Setyaningrum, V. (2024). Buku Ajar Evaluasi Pembelajaran. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Brutu, D., Annur, S., & Ibrahim, I. (2023). Integrasi Nilai Filsafat Pendidikan Dalam Kurikulum Merdeka Pada Lembaga Pendidikan Islam. Jambura Journal of Educational Management, 442–453.
Dewi, E. M. P., Qamaria, R. S., Widiastuti, A. A., Widyatno, A., Marpaung, J., Ervina, I., Hapsari, A. D., Juliadilla, R., Sari, R. P., & Anggraini, H. (2024). Pendidikan Indonesia Di Era Globalisasi; Tantangan Dan Peluang (Z. A. Imanuel Hitipeuw (ed.)). Nas Media Pustaka.
Etika, E., Pratiwi, S. C., Lenti, D. M. P., & Al Maida, D. R. (2021). Peran Mahasiswa Kampus Mengajar Angkatan 2 dalam Adaptasi Teknologi di SDN Dawuhan Sengon 2. JEID: Journal of Educational Integration and Development, 1(4), 281–290.
Handoko, S. B. (2022). Relevansi Pendidikan Multikultural dalam Perspektif Paradigma Holistik. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 1537–1545.
Handoko, Y., Wijaya, H. A., & Lestari, A. (2024). Metode Penelitian Kualitatif Panduan Praktis untuk Penelitian Administrasi Pendidikan. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Harahap, A. A. S., Salsabila, Y., & Fitria, N. (2023). Pengaruh Perkembangan Kemampuan Pada Aspek Kognitif, Afektif Dan Psikomotorik Terhadap Hasil Belajar. Algebra: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Sains, 3(1).
Hasanah, N., Darwisa, D., & Zuhriyah, I. A. (2023). Analisis Strategi Guru Dalam Mengembangkan Ranah Afektif Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Academy of Education Journal, 14(2), 635–648.
Huda, R. R. M., & Ardiyan, L. (2022). Rancangan Implementasi Perma+ Dalam Layanan Bimbingan Dan Konseling Untuk Pencegahan Bullying Dan Peningkatan Wellbeing Siswa. Jurnal Syntax Transformation, 3(06), 877–886.
Juliani, W. I., & Widodo, H. (2019). Integrasi Empat Pilar Pendidikan UNESCO Melalui Pendidikan Holistik Berbasis Karakter Di SMP Muhammadiyah 1 Prambanan. Jurnal Pendidikan Islam, 10(2).
Krisdiah, H. Y., Mustofa, C. H., & Winarti, A. (2022). Implementasi Pelaksanaan Program Kampus Mengajar dalam Meningkatkan Kompetensi SDN 6 JIMBUNG. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 36–44.
Lestari, S., Fatonah, K., & Halim, A. (2021). Mewujudkan merdeka belajar: studi kasus program kampus mengajar di sekolah dasar swasta di jakarta. Jurnal Basicedu, 5(6), 6426–6438.
Magdalena, I., Hidayah, A., & Safitri, T. (2021). Analisis Kemampuan Peserta Didik Pada Ranah Kognitif, Afektif, Psikomotorik Siswa Kelas Ii B Sdn Kunciran 5 Tangerang. Nusantara, 3(1), 48–62.
Nartin, S. E., Faturrahman, S. E., Ak, M., Deni, H. A., MM, C. Q. M., Santoso, Y. H., SE, S., Paharuddin, S. T., Suacana, I. W. G., & Indrayani, E. (2024). Metode penelitian kualitatif. Cendikia Mulia Mandiri.
Paputungan, E., & Paputungan, F. (2023). Pendekatan dan Fungsi Afektif dalam proses pemblajaran. Journal of Education and Culture (JEaC), 3(1), 57–65.
Pare, A., & Sihotang, H. (2023). Pendidikan Holistik untuk Mengembangkan Keterampilan Abad 21 dalam Menghadapi Tantangan Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 27778–27787.
Pugu, M. R., Riyanto, S., & Haryadi, R. N. (2024). Metodologi Penelitian; Konsep, Strategi, dan Aplikasi. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Safaringga, V., Lestari, W. D., & Aeni, A. N. (2022). Implementasi program kampus mengajar untuk meningkatkan motivasi belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3514–3525.
Sayangan, Y. V, Dhiu, K. D., Laksana, D. N. L., & Wela, H. N. (2024). Sosialisasi 3 dosa besar pendidikan untuk nilai karakter melalui program kampus mengajar di SDK Bejo. Jurnal Citra Kuliah Kerja Nyata, 2(3), 209–218.
Shabrina, L. M. (2022). Kegiatan kampus mengajar dalam meningkatkan keterampilan literasi dan numerasi siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 916–924.
Sovian, S., Faridi, F., & Kamaludin, M. (2023). Peningkatan Moral Keagamaan Siswa Melalui Kegiatan Imtaq di SMAN 1 Bolo-Bima-NTB. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(3), 1429–1436.
Sueca, I. N., & Dewi, I. A. (2021). Pengembangan Klinik Literasi Berbasis Permainan Bahasa Dalam Kegiatan Literasi Dasar Pada Masa Pandemi Covid-19. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 12(2), 252–257.
Sukaisih, R., Muhali, M., & Asy’ari, M. (2020). Meningkatkan keterampilan metakognisi dan berpikir kritis siswa melalui pembelajaran model pemecahan masalah dengan strategi konflik-kognitif. Empiricism Journal, 1(1), 37–50.
Sya’ban, B. M., Anwar, S., & Romli, U. (2024). Muatan Profil Pelajar Pancasila dalam Buku Ajar PAI Kelas 4-6 Sekolah Dasar. Ta Dib Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 415–428.
Ulfah, U., & Arifudin, O. (2021). Pengaruh aspek kognitif, afektif, dan psikomotor terhadap hasil belajar peserta didik. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 2(1), 1–9.
Widodo, H. (2021). Pendidikan holistik berbasis budaya sekolah. Uad Press.
Yani, D. A. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Canva Pada Materi Poster Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Kelas VI Madrasah Iftidaiyah Swasta AZRINA Medan. SEMINAR NASIONAL LPPM UMMAT, 2, 764–772.
Yogiswari, K. S. (2018). Pendidikan Holistik Jiddu Krishnamurti. Guna Widya: Jurnal Pendidikan Hindu, 5(1), 33–42.
Zandroto, A. D., & Indriani, S. (2023). An analysis on learning loss and holistic education. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 19(1), 156–168.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.