IMPLEMENTASI PROGRAM KAMPUS MENGAJAR ANGKATAN 7 DALAM UPAYA PENINGKATAN LITERASI DAN NUMERASI DI SD NEGERI 1 DAMARJATI

Authors

  • Kamal Ramadhani Pendidikan Ekonomi FEB Universitas Negeri Semarang
  • Oktarina Nina Pendidikan Ekonomi FEB Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19174

Keywords:

Kampus Mengajar, Literacy, Numeracy

Abstract

One of the problems in Indonesia is the poor quality of education. This can be evidenced from the literacy and numeracy scores from PISA which are classified as low and at the bottom of the rankings. In addition, the covid-19 pandemic that occurred in 2020 to 2021 caused learning loss in educational units. To overcome this, the government designed the Merdeka Belajar Kampus Merdeka program, one of which is the Kampus Mengajar. This program has been implemented by the government for 3 years, starting in 2021, until now it has reached Batch 7. The main focus of the Kampus Mengajar program is to improve student literacy and numeracy in assignment schools, and SD Negeri 1 Damarjati is one of them. This study aims to determine the implementation of the Teaching Campus Program at SD Negeri 1 Damarjati in improving student literacy and numeracy. Through qualitative methods with data collection in the form of observation, documentation, and field notes, there are various programs carried out by the student team in an effort to improve student literacy and numeracy, including: reading aloud, numeracy literacy festival, reading corner, mobile library, love quran, kartini day carnival, numeracy media and games, numeracy clinic, and so on. Through these programs, it was found that there was an increase in students' literacy by 9% and numeracy by 34% which can be proven from the AKM pretest and posttest results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahyar, A. M., & Zumrotun, E. (2023). Upaya Meningkatkan Budaya Literasi di Sekola Dasar Melalui Implementasi Progam Kampus Mengajar. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 291–301. https://doi.org/10.54069/attadrib.v6i2.586

Amir, A. (2023). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Minat Baca Siswa di Daerah Terpencil Terdepan dan Tertinggal. Empiricism Journal, 4(1), 296–301. https://doi.org/10.36312/ej.v4i1.1239

Anwar, R. N. (2021). Pelaksanaan Kampus Mengajar Angkatan 1 Program Merdeka Belajar Kampus Merdeka di Sekolah Dasar. JURNAL PENDIDIKAN DAN KEWIRAUSAHAAN, 9(1), 210–219. https://doi.org/10.47668/pkwu.v9i1.221

Ditjen PDDIKTI. (2021, February 9). Kampus Mengajar Angkatan 1 Tahun 2021, Upaya Kemendikbud Libatkan Mahasiswa dalam Penguatan Pembelajaran di Sekolah Dasar pada Masa Pandemi.

Diyan Nurhasanah, A., & Nopianti, H. (2021). Peran Mahasiswa Program Kampus Mengajar Dalam Meningkatkan Kompetensi SDN 48 Bengkulu Tengah. SeminatNasionalPemngabdianKepadaMasyarakat, 3, 166–173.

Dwi Cahya, O., Dias Mumpuni, S., & Apriatama, D. (2022). IMPLEMENTASI KAMPUS MENGAJAR ANGKATAN I DI SEKOLAH DASAR IMPLEMENTATION OF KAMPUS MENGAJAR BATCH I AT ELEMENTARY SCHOOL. Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL, 3(02), 93–99.

Dwi Noerbella. (2022). IMPLEMENTASI PROGRAM KAMPUS MENGAJAR ANGKATAN 2 DALAM MENINGKATKAN KOMPETENSI LITERASI DAN NUMERASI PESERTA DIDIK. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(2), 480–489. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i2.2087

Fauziah Hazimah, G., & Sutisna, R. (2023). ANALISIS FAKTOR YANG MEMPENGARUHI RENDAHNYA TINGKAT PEMAHAMAN NUMERASI SISWA KELAS 5 SDN 192 CIBURUY. EL-Muhbib:JurnalPemikiran&PenelitianPendidikanDasar, 7(1). https://doi.org/10.52266/Journal

Hamzah, R. A. (2021). Pelaksanaan Kampus Mengajar Angkatan 1 Program Merdeka Belajar Kemdikbud di Sekolah Dasar. Dedikasi, 1, 1–8.

Kementrian Pendidikan, K. R. dan T. R. I. (2024, January). BUKU PANDUAN KAMPUS MENGAJAR Angkatan 7 Tahun 2024. Jakarta: ProgramKampusMengajar.

Lilia Harahap, A., & Monang, S. (2023). Strategi Reading Aloud (Membaca Nyaring) dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Kelas III SDN 0906 Padang Sihopal. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial, Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 1033–1047.

Lumbantobing, S. M. (2022). Peningkatan Literasi Siswa SMPN 1 OKU Melalui Kampus Mengajar Angkatan 3. Participative Journal: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(2). https://doi.org/10.55099/participative.v2i2.50

Margareta, O., Juwita, P., Manihuruk, B., Hariyana, N., Pembangunan, U., Veteran, N., & Timur, J. (2022). PERAN PROGRAM KAMPUS MENGAJAR DALAM MENINGKATKAN KOMPTENSI SDN SEPATAN III KABUPATEN TANGERANG. AbdimasPatikala, 1(4), 316–324. Retrieved from https://etdci.org/journal/patikala/

Mumazizah, A., Fatih, M., & Alfi, C. (2023). PENGEMBANGAN PERMAINAN ULAR TANGGA BERBASIS MAGIC BOX UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN NUMERASI SISWA KELAS I SD. Pendas:Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 5260–5272.

OECD Education GPS. (2022). GPS Pendidikan - Indonesia - Prestasi Siswa (PISA 2022).

Pardede, S. D., Pardede, S., & Siregar, H. A. (2022). Analisis Kegiatan Kampus Mengajar untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(4), 5422–5431. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3278

Rachman, B. A. R., Firyalita Sarah Fidaus, Nurul Lailatul Mufidah, Halimatus Sadiyah, & Ifit Novita Sari. (2021). Peningkatan Kemampuan Literasi dan Numerasi Peserta Didik Melalui Program Kampus Mengajar Angkatan 2. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(6), 1535–1541. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v5i6.8589

Rahayu Khotimah, N., Sriwijaya, U., Raya Palembang-Prabumulih, J., Fisika, P., Muhammadiyah Metro, U., Ki Hajar Dewantara No, J., & Metro, K. (2021). PELAKSANAAN PROGRAM KAMPUS MENGAJAR DI SD NEGERI 014 PALEMBANG SUMATERA SELATAN. In Jurnal Pusat Pengabdian Kepada Masyarakat ) (Vol. 5).

Rosita, D. A., & Damayanti, R. (2021). PELAKSANAAN PROGRAM KAMPUS MENGAJAR PERINTIS PADA SEKOLAH DASAR TERDAMPAK PANDEMI COVID-19. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 42–49. https://doi.org/10.37478/jpm.v2i1.852

Safaringga, V., Lestari, W. D., & Aeni, A. N. (2022). Implementasi Program Kampus Mengajar untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3514–3525. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2667

Saputri, R. N., Pradana, F. G., Apriliyanto, E., & Wahyudi, W. (2022). Peranan Pojok Baca dalam Menumbuhkan Minat Baca Siswa SDN Jati 2 Masaran. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 103–111. https://doi.org/10.56972/jikm.v2i2.40

Shabrina, L. M. (2022). Kegiatan Kampus Mengajar dalam Meningkatkan Keterampilan Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 916–924. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2041

Tarisa, Hilyana, F. S., & Fardani, M. A. (2022). Implementasi Kampus Mengajar untuk Menanamkan Literasi Baca Tulis Siswa Sekolah Dasar. IlmiahPGSDFKIPUniveritasMandiri, 8, 758–766.

Ulfa, E. M., Nuri, L. N., Sari, A. F. P., Baryroh, F., Ridlo, Z. R., & Wahyuni, S. (2022). Implementasi Game Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(6), 9344–9355. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i6.3742

Downloads

Published

2024-12-30