PENGEMBANGAN E-LKPD INTERAKTIF BERBASIS PICTURE AND PICTURE BERBANTUAN DENGAN APLIKASI LIVEWORKSHEET PADA PEMBELAJARAN IPS SD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.19161Abstract
This research aims to produce picture and picture-based interactive worksheet products to improve social studies learning outcomes regarding geographical characteristics of countries in the ASEAN region for class VI elementary schools which are assessed in terms of validity, practicality and effectiveness. This research uses R&D research with the ADDIE development model. The subjects of this research were class VI students at SDN 1 Semuli Raya. Subjects consisted of 9 students in small group trials and 26 students in field trials. The trial implementation applied the pre-experimental design method "one-group pretest-posttest design". The research results stated that the interactive LKPD product based on the picture and picture learning model was valid, practical and effective for improving student learning outcomes. This is proven by the validation results of material experts, media experts and language experts in the "very valid" category. The interactive LKPD based on the practical picture and picture learning model is used by fulfilling the aspects of attractiveness, convenience and usefulness in the "very practical" category. Interactive LKPD based on the picture and picture learning model is effectively used in improving student learning outcomes in pretest and posttest scores with the N-Gain calculation results for the experimental class being in the quite effective categoryDownloads
References
Andriyani, N., Hanafi, Y., & Hartini, S. (2020). Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan LKPD Live Worksheet Untuk Meningkatkan Keaktifan Mental Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas Va SD Negeri Nogopuro. Prosiding Pendidikan Profesi Guru, 122–130.
Arianti, A. (2019). Peranan Guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(2), 117-134.
Ayu, S.P.N., Wayan, R.N., & Desi, T.N.K.(2017). Pengaruh Model Pembelajaran Picture and Picture Berorientasi Pendidikan Karakter Terhadap Motivasi Belajar IPS Siswa Kelas V. Journal of Education Technology, 3(1), 1-8.
Daryanto, J., Rukayah, S., Tri, B., Idam, R.W.A, RA., Dwi Y.S. (2022). “Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar melalui Pemanfaatan Media LKPD Interaktif Berbasis Liveworksheet pada Masa Revolusi Industri 4.0”. Jurnal Pengabdian UNDIKMA. 3(2): 319-326.
Diana, A.W., Hakim, L., & Linda, L. (2021). Pengembangan E-Lkpd Interaktif Hukum Newton Berbasis Mobile Learning Menggunakan Liveworksheets di SMA. Jurnal Pendidikan Fisika. Vol.10 No.2.
Firdaus, M., And I. Wilujeng. 2018. “Pengembangan LKPD Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Peserta Didik.” Jurnal Inovasi Pendidikan Ipa 4(1):26– 40.
Lathifah, M. F., Hidayati, B. N., & Zulandri. (2021). Efektifitas LKPD Elektronik sebagai Media Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid-19 untuk Guru di YPI Bidayatul Hidayah Ampenan. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 4(2), 0–5.
Phia Herawati, E., And F. Gulo. 2016. Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD. Interaktif Untuk Pembelajaran Konsep Mol Di Kelas X SMA.
Purwanto. (2013). Evaluasi hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Putri, F. E. (2016). Pengembangan LKS berbasis Predict-Observe-Explain (POE) pada Materi Fluida Statis di SMA. In Jurnal Pendidikan Fisika. Universitas Lampung.
Prastowo, Andi. (2012). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press
Riduwan. (2010). Metode dan Teknik Menyusun Tesis. Bandung: Alfabeta.
Sipahutar, J. (2018). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Picture and Picture terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Materi Pengangguran Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Sibabangun. Jurnal MISI Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, (1), 105-111.
Supriatna, A. R., Siregar, R., & Nurrahma, H. D. (2022). Pengembangan E-LKPD Berbasis Problem Based Learning pada Muatan Pelajaran. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4, 25-35.
Suryabrata, S.(2010). Metode Penelitian. Jakarta : Raja Grafindo.
Taniredja, T. & Mustafidah, H. (2011). Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.
Putra, A., Ulandari, N., & Sepnila, D. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Quick on The Draw dengan Masalah Open-Ended terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(1),1-16.
Wiranata, S. E. (2014). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Picture and Picture terhadap Hasil Belajar Perubahan Lingkungan Fisik pada Kelas IV SDN 80/I Muara Bulian. Jambi: FKIP Unja.
Yanti, R., Laswadi, L., Ningsih, F., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Penerapan Pendekatan Saintifik Berbantuan Geogebra dalam Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 10(2), 180-194.
Yulandari, & Mustika, D. (2021). Pengembangan Handout Tematik Berbasis Model Inkuiri di Sekolah Dasar. 5(3), 1418–1426.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.