PENERAPAN MEDIA PAPAN FLANEL UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN ANAK KELOMPOK A TK NEGERI PEMBINA AMPENAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19130Keywords:
Kata Kunci : Anak Usia Dini, Papan Flanel, Membaca PermulaanAbstract
The aim of this research is to determine the application of flane board media to improve the initial reading skills of group A children at the Pembina Ampenan State Kindergarten. The type of research used is classroom action research (PTK). The subjects in this research were 12 children in group A of the Pembina Ampenan State Kindergarten, consisting of 6 girls and 6 boys. Data collection techniques include observation and documentation. This research uses a qualitative descriptive data analysis method by looking at the learning process and learning outcomes of children's initial reading skills. The results of this research show that there has been an increase in the implementation of flannel board media in cycle I with a percentage of 66.2%, an increase in cycle II with a percentage reaching 97.5%, indicating an increase in the implementation of learning. In the learning results of children's initial reading skills in cycle I, there were 9 children with the criteria of developing according to expectations (BSH) and 3 children with the criteria of starting to develop (MB) increasing in cycle II, there were 12 children with the criteria of developing very well (BSB). Based on this research, it can be concluded that the application of flannel board media can improve initial reading skills in group A of the Pembina Ampenan State Kindergarten.Downloads
References
Agustina, F. H., Suarta, I. N., Sriwarthini, N. L. P. N., & Astini, B. N. (2023). Pengembangan Media Creativity Box untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun di TK Negeri 02 Aikmel. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(4), 2308-2317.
Arikunto, Suharsimi. 2020. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineke Cipta
Asikin,.M. A., Safruddin., & Jaelani, A. K. (2022). Analisis PelaksanaanPembelajaran Menulis Siswa Dalam Belajar Tatap Muka Terbatas. Journal of Classroom Action Research. https://doi.org/10.29303/jcar.v4i4.2263November 2022, Volume 4 Nomor 4, 131-138.
Fahruddin,. Astini, B.N,&Zulfakar. 2018. Pelatihan Program Parenting untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru PAUD di Kota Mataram Tahun 2018. https://www.jppipa.unram.ac.id/index.php/jpmpi/article/view/206/121
Halimatussa’diyah, F.,& Fahruddin.2017. Pengembangan Media Big Book Untuk Menstimulasi Kemampuan Membaca Permulaan Anak Kelompok B PAUD Tanwirul Qulub Tahun Ajaran 2016/2017.
Hartini, B. H. D., Intiana, S. R. H., & Jaelani, A. K. (2022). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas II SDN 5 Praya Tahun 2021/2022. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(1).
Hasanah, Lathioa., & Nurhasanah, Aini. (2020). Kemampuan membaca permulaan melalui penggunaan media papan flanel anak usia 4-5 tahun. Jurnal Paud Agapedia, 2(1).
Mulyati, C., Muiz, D. A., & Rahman, T. (2019). Pengembangan Media Papan Flanel Untuk Memfasilitasi Kemampuan Konsep Bilangan Anak Pada Kelompok B. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 1(1), 59–68
Puspitorini, T. D. (2018). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan melalui Penggunaan Media Papan Flanel pada Anak Kelompok B TK Negeri Pembina Kecamatan Taman Kota Madiun. Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education), 5(2).
Sanjaya, Wina. 2011. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Predana Media Group
Susanto, Ahmad. 2014. Perkembangan Anak Usia Dini Pengantar dalam Berbagai Aspeknya. Jakarta: Kencana.
Undang-undang Republik Indonesia No 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional (SISDIKNAS). ( Jakarta: Sinar Grafika, 2011 )
Wahyuni, T. S., Gunawan, G., Astini, B. N., & Rachmayani, I. (2023). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Kelompok B Melalui Media Kartu Kata Bergambar. Indonesian Journal of Elementary and Childhood Education, 4(1).
Widia, A. (2021). Pengembangan Media Sederhana Papan Kantong Pintar (Pakapin) Pada Materi Energi Dan Perubahannya Kelas Iii Sekolah Dasar. In Gastronomía ecuatoriana y turismo local.(Vol. 1, Issue 69).
Wulandari, R. R., Gunayasa, I. B. K., & Jaelani, A. K. (2021). Pengaruh Metode Survey, Question, Read, Recite, Review (SQ3R) terhadap Keterampilan Membaca Kritis Siwa Kelas IV SDN Gugus IV Praya. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(4), 582-587.
Wuryani,ET.A. (2015). Meningkatkan Kemampuan Berbicara Melalui Media papan Flanel Bergambar Pada Anak Kelompok B di TK Kristen Anugerah Kecamatan Tulungagung Kabupaten Tulungagung Tahun Pelajaran 2014-2015. E-Jurnal Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.