DAMPAK PERMAINAN TERHADAP KEMAMPUAN ATLETIK LARI SPRINT PADA SISWA SEKOLAH DASAR: STUDI SLR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.19111Keywords:
Games, Athletic Ability, Elementary School StudentsAbstract
This research aims to investigate the influence of games on the sprinting ability of elementary school students through a Systematic Literature Review (SLR). The SLR approach was employed to examine previously published studies related to how games impact sprint running skills in elementary school students, with a focus on literature from 2020 to 2024. This method was chosen for its ability to systematically compile and organize findings from multiple relevant sources. The data reviewed were drawn from scientific articles published in national journals, accessed via the Google Scholar platform. A total of five articles were analyzed. The findings indicate that various games, such as the traditional game of gobak sodor, play-based short-distance running lessons, cat and mouse games, and sprint-focused learning activities using a game approach, can effectively enhance students' sprint abilities. However, the recommendations derived from this study are primarily applicable to fourth and fifth-grade students, with limited insights into appropriate games for improving sprint abilities across all elementary school grade levels.Downloads
References
Afrillan, M. B., Lengkana, , Anggi Setia, & Supriyadi, T. (2024). Meningkatkan Motivasi Siswa Melalui Model Pembelajaran Kompetisi Kelompok dalam Pembelajaran Atletik dengan Menggunakan Permainan Sirkuit Formula 1. Gelanggang Olahraga: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga (JPJO), 7(2), 577–586. https://doi.org/10.31539/jpjo.v7i2.9732
Alfian, & Lanos, M. E. C. (2022). Pengembangan Model Pembelajaran Lari Jarak Pendek Melalui Pendekatan Permainan Tradisional Tingkat Sekolah Dasar Di Kecamatan Sumber Marga Telang. 12–19.
Alvin Kurnain, B., Nurhayati, F., Asmorohadi, A., Profesi Guru PraJabatan, P., Pendidikan dan Sertifikasi Profesi, L., Negeri Surabaya, U., Timur, J., Jl Lidah Wetan, I., Wetan, L., Lakarsantri, K., Surabaya, kota, Negeri Putat Gede, S. I., Putat Gede Barat, I., Sukomanunggal, K., & Surabaya Prov Jawa Timur, K. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Lari Jarak Pendek Melalui Permainan Pada Siswa Kelas VA SDN Putat Gede I/94 Surabaya. In Jumper: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Olahraga (Vol. 4, Issue 3).
Dzaky, M. H., & Efendi, Y. (2024). Upaya Meningkatkan Efektivitas Hasil Pembelajaran Lari Gawang melalui Permainan Lari Kijang pada Siswa Kelas VII SMP Dharma Karya UT. Seminar Nasional Dan Publikasi Ilmiah 2024 FID UMJ, 1991–1994.
Herdiansyah, N. H., Lengkana, A. S., & Sudirjo, E. S. (2024). The Pengaruh Penerapan Permainan Kucing dan Tikus terhadap Hasil Belajar Lari Sprint. Gelanggang Olahraga: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga (JPJO), 7(2), 375–384. https://doi.org/10.31539/jpjo.v7i2.9728
Hidayat, A., Pratama, R., Hardiono, B., Keguruan, F., Pendidikan dan Bahasa, I., Bina Darma, U., Jenderal Ahmad Yani No, J., & Selatan, S. (2020). Peningkatan kemampuan gerak dasar atletik dengan menggunakan metode sirkuit pada siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 16(1), 92–100.
Iradnus, K. D., & Nurrochmah, S. (2021). Kemampuan Gerak Dasar Kids Atletik pada Siswa Sekolah Dasar di Kecamatan Blimbing Kota Malang. Sport Science and Health, 3(6), 399–403. https://doi.org/10.17977/um062v3i62021p399-403
Mustopa, & Endrawan, I. B. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Hasil Lompat Jauh Gaya Jongkok Melalui Permainan Skipping Siswa Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Physical Education and Sport Science, 2(1), 62–66.
Nofriliani, E. (2022). Pengaruh Metode Bermain Terhadap Hasil Belajar Lompat Jauh Gaya Menggantung. Edukasimu, 2(4), 1–12.
Pujianto, D., Ikramullah, V., Permadi, A., & Prabowo, A. (2024). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Lari Sprint (Atletik) Melalui Pendekatan Permainan Tradisional (Gobag Sodor) Pada Siswa Kelas IV SD N 10 Ujan Mas. Sport Gymnatics: Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 5(1), 129–143. https://doi.org/10.33369/gymnastics
Ramadhani, D., Rochman, C., & Hadi, S. R. (2024). Permainan Estafet Bola Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Atletik Materi Lari 60 Meter Pada Siswa Smp Negeri 3 Waru. Jurnal Sains Dan Teknologi, 6(1), |pp. https://doi.org/10.55338/saintek.v6i1.3152
Sarikawati, M., Zulkarnain, I., & Moko, S. (2023). Pembelajaran Lari Pendek 40 Meter Berbasis Bermain Pada Peserta Didik Kelas 4 Di Sekolah Dasar Negeri 27 Sungai Raya. JURNAL LOCOMOTOR ILMU KEOLAHRAGAAN, IX(9), 1–8.
Sobarna, A., & Hambali, S. (2020). Meningkatkan keterampilan lompat jauh gaya jongkok siswa SD memalui pembelajaran kids atletik. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 10(1), 72. https://doi.org/10.25273/pe.v10i1.6189
Taroreh, B. S., & Satria, M. H. (2020). Implementasi Permainan CBA Pada Pembelajaran Atletik Sebagai Solusi Alternatif Melestarikan Permainan Tradisional Di Sumatera Selatan. Curere, 4(1), 9–16.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.