PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN WORDWALL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS V DI SD NEGERI 88 KOTA BENGKULU
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.18906Keywords:
Indonesian Language, Learning Outcomes, WordwallAbstract
This study was motivated by the low learning outcomes of students in Indonesian language lessons in class V A SD Negeri 88 Bengkulu City in the 2024/2025 school year through the use of Wordwall learning media. The research subjects were students of class V A SD Negeri 88 Bengkulu City totaling 30 students. The type of research used is Classroom Action Research consisting of two cycles, each cycle consists of four stages, namely planning, implementation, observation and reflection. In the implementation of cycle I, learning activities were carried out using a learning model using wordwall media, but the learning outcomes obtained by students were not optimal because this wordwall media was only introduced to students by the teacher. So the researcher decided to continue the research to the cycle II stage. In cycle II research, students were able to adapt to the use and instructions in the wordwall media and answer questions quickly. The results showed that students' scores increased in each cycle. This is indicated by the average score in cycle I of 69.9 with a percentage of completeness of 50% and in cycle II it increased to 77.7 with a percentage of completeness of 86.8%. Based on the results of the research conducted, it can be concluded that Wordwall learning media can improve student learning outcomes in Indonesian language lessons.Downloads
References
Ariwibowo, E. K. (2020, November). Wordwall: Media Pembelajaran Interaktif Mulai dari Quiz, Wordswarch, hingga Anagramhttps://www.erickunto.com>2020/11/wordwall-pembelajaran-interaktif-mulai-dari-quiz- wordsearch-hingga-anagram
Adiningsih, F. D., Siregar, F. A., Febrianti, N., Kartika, R., & Amaludin. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Visual pada Mata Pelajaran Negosiasi Kelas X di SMK PAB 3 Medan. Dialect. 1(1). 37
Alisa, W. N., & Ahmad, A. (2024) Penerapan Media Pembe;ajaran Berbasis Game Education Wordwall Terhadap Peningkatan Motivasi Belajar IPA Kelas VIII. JURNAL PEMIKIRAN DAN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN, 6(2), 350-354
Amril, A.,Darniyanti, Y., & Sapitri, D.R. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Worwall Pada Mata Pelajaran IPa Kelas V Sekolah Dasar. innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 9593-9607
Darimis, D., Ummah, S. S., Salam, A., Nugraha, A. R., & Jamin, N. S. (2023). Implementasi Pembelajaran Berbasis Media Youtube Channel Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Metode Penelitian Pendidikan. Innovative: Journal Of social Scine Research, 3(4), 4879-4887
Fuadah, I. S. (2020). Modul Pembelajaran SMA: Sejarah Indonesia Direktorat Pendidikan Sekolah Menengah Atas.
P, Fani, M. (2020). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Wordwall Dalam Pembelajaran Daring (online)Matematika pada Materi Bilanagan Cacah Kelas 1 di MIN 2 Kota Tanggerang Selatan
Hasana, H. (2022). Fungsi dan Peran bahasa indonesia dalam Penulisan ilmiah. Jurnal Literasiologi, 8(4).
Junaidi, J. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review: Jurnal penajemen pendidikan dan pelatihan, 3(1), 45-46
Larasati, D., & Andriani, P. A. (2022). Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia disekolah Dalam Rangka Mewujudkan Karakter Generasi Muda Nasionalis. Jurnal , Sastra, Bahasa, Budaya, dan Pengajarannya (Portasis). https://www.portasis.amikveteran.ac.id
Launin, S., Nugroho, W., & Setiawan, A. (2022). Pengaruh Media Game Online Wordwall Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV. JUPEIS: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(3), 216-223
Nugraha, M. F., & Hendrawan, B. (2020). Pengantar Pendidikan dan Pembelajaran disekolah Dasar. Edu Publisher
Nugraha, M. F., & Hendrawan, B. (2020). Pengantar Pendidikan dan Pembelajaran disekolah Dasar. Prosiding Konferensi Pendidikan. https://conferense.upgris.ac.id
Putri, M. (2020). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Wordwall Dalam Pembelajaran Daring (Online) Matematika Pada Materi Bilangan Cacah. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, 1(1), 145–165.
Ramadhan, R S., & Gusmaneli, G. (2024). STRATEGI PEMBELAJARAN SEJARAH KEBUDAYAAN ISLAM DENGAN VIDIO INTERAKTIF BERBASIS APLIKASI CAPCUT. Cendikia: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 2(6), 415-420
Wulandari, P. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Kooperatif Talking Stick di Kelas VB SDN Anak Air Padang. Skripsi. Fakultas Ilmu Pendidikan. Universitas Negeri Padang.
Wiratmojo, P. & Sasonoharjo. (2002). Media Pembelajaran Bahan Ajar Diklat Kewidyaiswaraan Berjenjang Tingkat Pertama, Lembaga Administrasi Negara. Diklat Review: Jurnal Manajemen Pendidikan dan Pelatihan. 3(1), 45
Sagala, S. (2010). Konsep dan Makna Pembelajaran, Cet. Bandung: Alfabeta.
Sartika, R. (2017). Implementing Word Wall Strategy In Teaching Writing Descriptive Text For Junior High School Students. Journal Of English And Education, 5(2), 179 – 186.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.