PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF “PETOK PEJANDA” BERBASIS APLIKASI PREZI MATERI PERJUANGAN PARA TOKOH PEJUANG PENJAJAHAN BELANDA UNTUK KELAS 5 SDN PULOREJO

Authors

  • Fransiska Dwi Pramita Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Ilmawati Fahmi Imron Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Erwin Putera Permana Universitas Nusantara PGRI Kediri

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.18792

Keywords:

multimedia development, prezi, student learning

Abstract

This research was motivated by the results of observations carried out at SDN Pulorejo. namely, the problem of low learning outcomes for grade 5 students in the social studies subject, history material, was found. The low student learning outcomes are caused by students not liking and considering social studies subjects, especially history, to be difficult and boring. Therefore, in this research, a trial was carried out to improve student learning outcomes by using the interactive multimedia "PETOK PEJANDA" based on the Prezi application. The aim of this research and development is to determine the validity, practicality and effectiveness of the interactive multimedia "PETOK PEJANDA" based on the Prezi application. This research uses the development research model and ADDIE method. This research obtained media and material validity results of 84%, the effectiveness of the media in limited trials obtained classical completeness of 90% while in extensive trials obtained classical completeness of 96%, and practicality in limited trials obtained a percentage of 94% and in extensive trials obtained percentage of 95%. Based on this percentage, it can be concluded that the interactive multimedia "PETOK PEJANDA" based on the Prezi application is valid, practical, and effective for use in grade 5 elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Purwaningrum, Sri., Imron, I. F., Basori, M. 2022. Pengembangan Media Game Edukasi Quiz Parampa IPS Materi Proklamasi Kemerdekaan untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa Kelas V SD. Volume 6. Jurnal Pendidikan Tambusai. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/2937

Mulyani, F., Haliza, N. 2021. Analisis Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi (Iptek) Dalam Pendidikan. Jurnal pendidikan dan konseling 1 (3). https://doi.org/10.31004/jpdk.v3i1.1432

Darmadi, Hamid. 2019. Pengantar pendidikan Era Globalisasi-Konsep Dasar, Teori, Strategi Dan Implementasi Dalam Pendidikan Globalisasi. Tangerang:Lembaga Literasi Dayak (LLD).

Suardi, Moh. 2018. Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

Suparman, Tarpan. 2020. Kurikulum dan Pembelajaran. Purwodadi: CV. Sarnu Untung.

Zuhroh, N., Efiyanti, A., dkk. 2021. Pengembangan Materi dan Metodologi Pembelajaran IPS. Penerbit:Guepedia.

Surjono, Herman D. 2017. Multimedia Pembelajaran Interaktif Konsep dan Pengembangan. Yogyakarta:UNY Press.

Kurniawan, Andri., dkk. 2022. Aplikasi Pembelajaran Digital. Padang:PT Global Eksekutif Teknologi.

Telaumbanua, E.H. 2022. Pengembangan Model WICDIE Dalam Pembelajaran Paduan Suara. Jakarta:Publica Indonesia Utama.

Juliandi, A., Irfan., dan Manurung, S. 2014. Metodologi Penelitian, Bisnis, Konsep dan Aplikasi. Penerbit:UMSU PRESS.

Rahayu, AB., Wahyudi, W., Sahari, S. 2022. Pengembangan Media Konvensional Miniatur pada Pembelajaran IPS Materi “Keragaman Budaya di Provinsi Jawa Timur” Kelas IV Sekolah Dasar Islam AL Badar. Universitas Nusantara PGRI Kediri.

Amirrullah. 2022. Metodologi Penelitian Manajemen. Malang:Bayumedia Publishing.

Nurfadhillah, Septy., Setyorini, A., dkk. 2021. Media Pembelajaran. Sukabumi:CV Jejak.

Rusdawati, R., Eliza, D. Pengembangan Video Pembelajaran Literasi Sains Anak Usia Dini 5-6 Tahun Untuk Belajar dari Rumah. Jurnal Obsesi 4 (6). https://obsesi.or.id/index.php/obsesi/article/view/1750

Monica, G.E., Sari, D.K., dan Edi, R. 2021. Modul Belajar dan Pembelajaran untuk Topik Masalah-masalah dalam Pembelajaran Kimia. Orbital:Jurnal Pendidikan Kimia 5 (1).

Bunda, Dinda NP. 2017. Penggunaan Metode Outdoor Study Untuk Meningkatkan Rasa Ingin Tahu Dan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Tema Lingkungan Sahabat Kita. Repository unpas.ac.id.

Widyanti., Zetriuslita., Supriah., dan Qudsi, R. 2021. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Metematika Berbasis Kontekstual pada Materi Kubus dan Balok Kelas VIII SMP. JPMR 6 (3).

Downloads

Published

2024-11-29