PENGARUH GAYA KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH, BUDAYA SEKOLAH, DAN PELATIHAN TERHADAP KINERJA GURU PADA SEKOLAH SWASTA DI KOTA CILEGON

Authors

  • Muhamad Sueb Universitas Bina Bangsa
  • Naufal Affandi Universitas Bina Bangsa
  • Umalihayati Universitas Bina Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.18789

Keywords:

culture and training on teacher performance,leadership style

Abstract

This research aims to reveal how much influence the principal's leadership style, school culture and training have on teacher performance in Cilegon Private Middle Schools. Using quantitative methods, this research involved 200 teachers as a sample from a total of 386 teachers in the city.The results of the analysis show that the principal's leadership style and school culture together have a significant influence on teacher performance. The combination of these two factors is able to explain 40.7% of the variation in teacher performance. This means that there are still other factors that have not been examined in this research which also influence teacher performance by 59.3%. Further analysis shows that when the training variable is added in the model, all three variables (leadership, culture, and training) significantly influence teacher performance. This indicates that training also plays an important role in improving teacher performance, in addition to leadership style and school culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afriyanli, H. K., & Sabandi, A. (2020). Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 5(1), 51. https://doi.org/10.31851/jmksp.v5i1.3520

Candra, V., Sudirman, A., & Silaban, P. (2019). Pengaruh gaya kepemimpinan, budaya sekolah dan motivasi terhadap kinerja guru SMP swasta. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 6(1), 49–60. https://doi.org/10.21831/hsjpi.v6i1.25359

Darminingsih, D. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Organisasi Terhadap Kinerja Guru. MANAJERIAL : Jurnal Inovasi Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 1(2), 124–131. https://doi.org/10.51878/manajerial.v1i2.572

Elmayanti, M. A., & Christnanda, A. S. (2022). Perempuan Tidak Diizinkan Mengajar Dan Memerintah Laki-Laki Dalam 1 Timotius 2:11-12 Serta Implikasinya Terhadap Pengajar Wanita Pada Masa Kini. Inculco Journal of Christian Education, 2(1), 54–66. https://doi.org/10.59404/ijce.v2i1.31

Fauzi, A., Muhajiroh, M., & Miftahudin, M. (2022). Hubungan Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Budaya Organisasi Dengan Kinerja Guru SMP Islam Madinatul Hadid Kota Cilegon. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(1), 111–124. https://doi.org/10.24246/j.jk.2022.v9.i1.p111-124

Hamdan, Chaniago, F., & Takriyanti, R. (2021). Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Tenaga Pendidik di Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 7(1), 51–64.

Haryanto. (2020). Evaluasi pembelajaran; konsep dan manajemen. In UNY Press.

Kartini, Ahmad, S., & Eddy, S. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Komunikasi Interpersonal Terhadap Kinerja Guru. Journal of Education Research, 1(3), 290–294.

Mardapi, D. (2008). Teknik Penyusunan Instrumen Tes dan Nontes. Mitra Cendekia Offset.

Pramarth, I. N. B., Lalita Rathintara, I. A., & Astapa, I. G. (2023). Pengembangan Instrumen Tes Kemampuan Berpikir Kritis Berbasis Higher Order Thinking Skills (HOTS). Journal on Education, 6(1), 680–686. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2982

Rahayuningsih, S., & Rijanto, A. (2022). Upaya Peningkatan Kompetensi Kepala Sekolah sebagai Pemimpin Pembelajaran pada Program Sekolah Penggerak di Nganjuk. JAMU : Jurnal Abdi Masyarakat UMUS, 2(02), 120–126.

Retnawati H. (2011). Teori Respon Butir dan Penerapannya “ untuk Peneliti, Praktisi Pengukuran dan Pengujian, Mahasiswa Pascasarjana”. Parama Publishing.

Sentana, I. K. J., & Wiyasa, I. K. N. (2021). Kontribusi Gaya Kepemimpinan Situasional Kepala Sekolah dan Resiliensi Diri Guru Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 9(1), 104–115.

Solka, M., Kurniawan, T., & Benned, M. (2023). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah, Budaya Organisasi dan Pelatihan terhadap Kinerja Guru Melalui Motivasi Kerja Sebagai Variabel Intervening di Yayasan Al Mubarak Benhil, Tangerang Selatan. Jurnal Manajemen Bisnis Almatama, 2(1), 45–50.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif dan R&D. Alfabeta.

Susilo, S., & Sutoyo, S. (2019). Pengaruh Supervisi Akademik Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 4(2), 188. https://doi.org/10.31851/jmksp.v4i2.2908

Tyasmaning, E. (2019). Implementasi Program Peningkatan Mutu Guru Berbasis Kebutuhan di SMA dan SMK Sunan Kalijogo Jabung. Jurnal Akademika, 1(1), 1–18.

Wote, A. Y. V., & Patalatu, J. S. (2019). Wote, A. Y. V., & Patalatu, J. S. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 455–461.

Downloads

Published

2024-12-01