MENINGKATKAN MINAT BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS XI.3 PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA MELALUI PENGGUNAAN MEDIA GOOGLE SITES DI SMA NEGERI 3 PALEMBANG

Authors

  • Sri Ade Kayanti Universitas Sriwijaya
  • Umi Chotimah Universitas Sriwijaya
  • Tyas Masito Mutiara SMA Negeri 3 Palembang
  • Putri Amelia Muharram Zu Universitas Sriwijaya
  • Ria Amanda Universitas Sriwijaya
  • Rana Karimah Universitas Sriwijaya
  • Wulan Triyuni Damayanti Universitas Sriwijaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.18618

Keywords:

Google SIte, Minat Belajar, Pendidikan Pancasila

Abstract

The learning of Pancasila education is often considered uninteresting due to the less challenging material and the less engaging teaching methods and media. However, it is urgent to shape the character of students who possess morals and love for their homeland. This research aims to describe and explain how using Google Sites websites as a learning medium can foster students' interest in studying Pancasila Education in class XI.3 at SMA Negeri 3 Palembang. In this study, the methods used were observation, questionnaires, and tests. The results indicate that the students of class XI.3 at SMA Negeri 3 Palembang are facing issues in the learning of Pancasila education, specifically that the students need higher concentration and also need more interest in studying. The solution used by the researchers to address this issue is conducting experiments using Google Sites as a medium in the learning process. Using that media has been proven to enhance student's learning motivation, as evidenced by observations of students' attitudes during lessons and the results of questionnaires given to students after the Pancasila Education class in the Merdeka Curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adzkiya, D. S., & Suryaman, M. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Google Sites dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Kelas V SD. Educate Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 1–7. https://doi.org/10.32832/educate.v6i2.4891

Aprijal, Alfian, & Syarifudin. (2020). Pengaruh Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa di Madrasah Ibtidaiyah Darussalam Sungai Salak Kecamatan Tempuling. Mitra PGMI, 6(1), 76–91.https://media.neliti.com/media/publications/319235-pengaruh-minat-belajar-siswa-terhadap-ha-f39d0b71.

Azizah, N. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Google Sites Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(1), 72–81. https://doi.org/10.31949/jee.v6i1.4674

Cahyati, S, & Chrisdiarto,D. (2021). Peningkatan Minat Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Melalui Media A-Sway Jitu. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, Vol. 4, No.1. e-ISSN: 2580-0086

Chotimah, U., Camellia, & Fatihah, H. (2022). Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 14–20.

Chotimah, U., Kurnisar, Sulkipanih, Fatihah, H., & Mariyani. (2022). Pendampingan Pembuatan Media Pembelajar Berbasis TIK Bagi Guru Dalam MGMP PPKN SMP. Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat, 5(3), 72–80.

Mardin, H. Nane, L. (2020). Pelatihan Pembuatan Dan Penggunaan Google Sites Sebagai Media Pembelajaran Kepada Guru Madrasah Aliyah Se-Kabupaten Boalemo. .jurnal Abdimas Gorontalo, 3(2): 78-82. http://jurnal.poligon.ac.id/index.php/jag/article/download/652/337.

Nurhana Friantini, R., & Winata, R. (2019). Analisis Minat Belajar Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 4(1), 6–11.

Permendikbudriset No. 12 Tahun 2024 Tentang Kurikulum Penerapan Merdeka diakses pada tanggal 26 Agustus 2024

Putri, R., & Zubaidah, Z. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Bandicam Berbasis Canva pada Materi Menggambar Poster di Sekolah Menengah Pertama. Ranah Research : Journal of Multidisciplinary Research and Development, 5(4), 272–283. https://doi.org/10.38035/rrj.v5i4.776

Rafzan., Lazzavietamsi., Ito. (2020). Civic Competence Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Di Sma Negeri 2 Sungai Penuh. Jurnal Rontal Keilmuan Pkn. 6(2)

Rasapta, D., Septa, Qumaruw Syty, S., & Jabar, A. (2022). Pengenalan Pemanfaatan Google Sites untuk Pembuatan Web di MI Hidayatull Athfal Gunung Sindur. Abdi Jurnal Publikasi, 1(2), 285–289. https://jurnal.portalpublikasi.id/index.php/AJP/index

Ristiana, E. (2023). Peningkatan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar Menggunakan Google sites dalam Pembelajaran IPA. JUDIKDAS: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Indonesia, 2(4), 209–216. https://doi.org/10.51574/judikdas.v2i4.1014

Rizki, D., Rahmawati, N., Widodo, S. T., & Wahyuni, N. I. (2023). Pemanfaatan wordwall dalam meningkatkan minat belajar pendidikan Pancasila siswa kelas IV SD Negeri Gisikdrono 02. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 09(05), 1812–1825.

Setyorini, D., Suneki, S., Prayito, M., & Prasetiawati, C. (2023). Meningkatkan Minat Belajar Dengan Menggunakan Media Wordwall Kelas 4 di Sekolah Dasar. Jurnal Sinektik, 6(1), 25–31.

Suryaman, & Azizah, N. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Google Sites Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(1), 72–81. https://doi.org/10.31949/jee.v6i1.4674

Zulfah, N. (2023). Pemanfaatan Media Game Edukasi Wordwall Untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta didik. 1, 1–11.

Downloads

Published

2024-10-01

Most read articles by the same author(s)