PENGEMBANGAN E-MODUL MENGGUNAKAN BOOK CREATOR PADA MATERI MENGUBAH BENTUK ENERGI
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.18612Keywords:
Book creator, Developmen, E-moduleAbstract
E-Module Development Using Book Creator on the Material of Changing Forms of Energy. This study aims to create e-module teaching materials using book creator on the material of changing the form of energy in increasing the learning interest of class IV-D students of SDN Kebon Pedes 5 Bogor City, totaling 20 students. The development of this research product uses the 4D model (Define, Design, Development, Dessiminate) but in the development of this e-module researchers only use up to the development stage. The data analysis technique begins with analyzing the needs of teachers, students, and curriculum analysis, making product designs, developing e-module products by conducting expert validation and limited trials on predetermined respondents. The results of media validation, linguists, and material experts show an assessment that e-modules using book creators are valid or very feasible to use in learning by obtaining an average percentage of 88.5%. In the limited trial stage, 20 students gave very good respondents and were feasible to use by obtaining an average percentage of 97%. Based on the results of the study, it can be concluded that the e-module using book creator is proven to be valid and can foster students' interest in understanding learning material.Downloads
References
Andarsyah, R., & Fadilla, R. (2020). Aplikasi Lelang Online Geographic Information System (WEBGIS) Intelligence PT. Pegadaian (Persero) Menggunakan Metode Research and Development. Jurnal Teknik Informatika, 12(2), 1–7. https://ejurnal.poltekpos.ac.id/index.php/informatika/article/view/868
Astuti, D. N., Wigati, I., & Asnilawati. (2023). Pengembangan E-modul Sistem Peredaran Darah Berbasis Gender untuk Kelas VIII MTS. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 4(2), 144–152. https://doi.org/10.30596/jppp.v4i2.15774
Barella, Y., Bahari, Y., Zakso, A., & Hidayah, R. Al. (2021). Sosialisasi Pemanfaatan E-Book creator Berbasis Internet pada Guru SMA Negeri 2 Sambas. GERVASI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(3), 488–497.
Elvarita, A., Iriani, T., & Handoyo, S. S. (2020). Pengembanagn Bahan Ajar Mekanika Tanah Berbasis E-modul Pads Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan, Universitas Negeri Jakarta. JPensil: Jurnal Pendidikan Teknik Sipil, 8(1), 44–57. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpensil/article/download/11987/8058
Estuhono, Friska, S. Y., & Paradila, I. (2023). Pengembangan E-modul Berbasis Research Based Learning Berbantukan Aplikasi Book creator pada Pembelajaran IPAS Untuk Mendukung Merdeka Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ika: Ikatan Alumni Pgsd Unars, 13(2), 112–126. www.fsct.modares.ac.ir
Hadi, A. N., Priandini, A. B., W, Wikhdatul Ummi Khairatul., J., & Cahyani, V. P. (2021). Pengembangan E-book Interaktif Materi Tata Surya untuk Peserta Didik SMP/MTs Kelas VII. Proceeding of Integrative Science Education Seminar, 1(1), 160–167.
Hanifa, S. A., Novita, L., & Gani, R. A. (2023). Pengembangan Bahan Ajar E-Komik Menggunakan Web Pixton Pada Tema 3 Materi Sistem Pencernaan Manusia. Jurnal Sains dan Teknologi, 5(2), 681-687.
Hasan, M., Sihotang, D. O., Pagiling, S. L., Tanjung, R., Lotulung, C., Aruan, D. G. R., Natsir, I., Suleman, N., Pratiwi, I. I., Irdiyansyah, I., Aziz, & Iwan. (2023). Riset Pendidikan (J. Simarmata (ed.); Vol. 01). Yayasan Kita Menulis.
Indira, P. S., & Jajang, K. B. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Pada Materi Tata Surya Dengan Menggunakan Model Student Teams Achievement Division Berbantuan Aplikasi Solar System Scope Dan Book creator Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Profesi Pendidikan (JPP), 1(2), 67–81. https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpp/article/view/13024
Isnaini, N., Listiadi, A., & Subroto, W. T. (2022). Validitas dan Kepraktisan E-modul berbasis Kontekstual Mata Pelajaran OTK Sarana dan Prasarana untuk Peserta Didik Program Keahlian Otomatisasi Tata Kelola Perkantoran. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 10(2), 157–166. https://doi.org/10.26740/jpap.v10n2.p157-166
Larasati, A. D., Lepiyanto, A., Sutanto, A., & Asih, T. (2020). Pengembangan E-modul Terintegrasi Nilai-Nilai Islam Pada Materi Sistem Respirasi. Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 4(1), 1–9. http://jurnal.um-palembang.ac.id/index.php/dikbio
Lastri, Y. (2023). Pengembangan Dan Pemanfaatan Bahan Ajar Modul Dalam Proses Pembelajaran. Majalah Ilmiah Pembelajaran, 2(4), 5–1. https://jurnalilmiahcitrabakti.ac.id/jil/index.php/jcp/article/download/1914/623
Liady, F., Jasiah, Fitria, E., Anggraeni, Novia, Oktarina, H., & Nurlita, S. (2022). Pendampingan Literasi Teknologi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 02(8.5.2017), 2003–2005.
Oktavia, N. T. (2022). Penggunaan Book creator Dalam Model Pembelajaran Blended Learning Pada Pembelajaran IPS. Jurnal Teknologi Pembelajaran ( JTeP ), 2.
Putri, E. S., Budiana, S., & Gani, R. A. (2023). Pengembangan bahan ajar menggunakan canva pada subtema keberagaman budaya bangsaku. Jurnal Elementary: Kajian Teori Dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 6(1), 104-108.
Nirmala, A. L., Ramadhani, C. A. F., Nofita, D., Mutmainah, H., & Arofah, Z. (2024). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Podcast Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Sejarah Di Era Digital. Jurnal Inovasi Pendidikan, 7(7).
Ndraha, H., & Harefa, A. R. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa di SMP Negeri 2 Gunungsitoli Utara. Journal on Education, 6(1), 5328-5339.
Gani, R. A., Hikmah, N., & Siswono, A. F. (2023). Perancangan E-Modul Berbatuan Media Microsoft Sway Pada Pembelajaran Bahasa Sunda Materi Pupuh. Journal of International Multidisciplinary Research, 1(2), 823-832.
Sugiarto, A. (2023). Pembelajaran IPA Bermakna dan Menyenangkan Melalui Eduwisata. JSG: Jurnal Sang Guru, 2(3).
Tanaka, A., Gani, R. A., Kom, S., Andani, F., Martini, E., Udin, D. T., ... & Pt, R. O. S. (2023). Perencanaan pembelajaran. Selat Media.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.