HUBUNGAN PERAN KEPALA SEKOLAH SEBAGAI PEMIMPIN PEMBELAJARAN DENGAN KINERJA GURU SEKOLAH DASAR DALAM MENGEMBANGKAN PEMBELAJARAN ABAD 21

Authors

  • Zubaedah Magister Pendidikan Dasar SP Universitas Terbuka
  • Ojat Darojat Universitas Terbuka, Tangerang, Indonesia
  • Sri Dewi Nirmala Universitas Terbuka, Tangerang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.18316

Keywords:

Principal's Role as Learning Leader, Teacher Performance

Abstract

The principal as a learning leader is an action taken by a principal in an effort to improve the quality of his working environment to make it more productive which then has an impact on creating better student learning conditions. Teacher performance is the result of an assessment achieved by teachers in carrying out their duties based on skills, abilities, abilities, experience, and in accordance with teacher competencies which including pedagogical, personality, social and professional competencies. The aims of this research to analyze the relationship between the Principal as a Learning Leader and Teacher Performance. This type of research is categorized as kuantitatif research. Testing was carried out using SPSS 22.0. The sample for this research consisted of 109 respondents using the method Cluster random sampling. The results of the F change significance value test are 0.000 < 0.05, meaning that there is a positive relationship between the principal as a learning leader and teacher performance. The level of closeness of this relationship is 0.967 in the very strong category. It can be concluded that there is a positive relationship between the principal as a learning leader with the performance of elementary school teachers in developing 21st century learning in Gunung Putri District.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buku:

Azwar, S. (2022). Metode Penelitian Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Daryanto, K. S. (2017). Pembelajaran Abad 21. Yogyakarta: Gava Media.

Daryanto. (2011). Kepala Sekolah sebagai Pemimpin Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisa Multivariat dengan Program SPSS. Semarang: Universitas Diponegoro.

Hafied, H. (2016). Manajemen Sumberdaya. Makassar: Kretakupa Print.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Supardi. (2014). Kinerja Guru. Jakarta: Rajawali Press.

Suprihatiningrum, J. (2014). Guru Profesional : Pedoman Kinerja, Kualifikasi & Kompetensi Guru. Yogyakarta: Ar-Ruzz media.

Yamin, M. (2009). Manajemen Pembelajaran Kelas. Jakarta: Gaung Persada.

Undang-Undang Republik Indonesia. (2005). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.

Jurnal :

D. A. Yonanda, Y. Y. (2021). PENGARUH MODEL ECOLITERACY TERHADAP SIKAP ILMIAH DI. Jurnal Cakrawala Pendas , 7(1), 110–117.

Hamrat, N., & Rusman. (2021). On The Job Training untuk Meningkatkan Peran Kepala Madrasah Dalam Kepemimpinan Pembelajaran. Action Research Journal Indonesia (ARJI), 4(1), 14–23. https://doi.org/10.61227/arji.v4i1.56

Karjuni, A., Priyadi, M. A., Wajdi, F., & Suryana, D. D. (2023). PERAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN PROFESIONALISME GURU SMA KRAMAT DUKUPUNTANG KABUPATEN CIREBON. Change Think Journal, 2, 82–91.

Mulyono, M., Komariyah, L., & Mulawarman, W. G. (2023). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru di Era Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmu Manajemen dan Pendidikan, 183-194.

Nizar, N. H. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Aktivitas Guru Dalam Kelompok Kerja Guru (KKG) Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Negeri Se-Kecamatan Teluk Meranti Kabupaten Pelalawan Provinsi Riau. Jurnal Manajemen Pendidikan, 6(1), 81-92.

Pangestu, U. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru (Studi di SMP Al-Azhar 3 Bandar Lampung). Journal of Chemical Information and Modeling, 53(February), 1–84.

Putera, L. (2022). Peran Guru Dan Teknologi Dalam Pembelajaran Abad 21. 1–5. https://thesiscommons.org/zsm6u/

Ridaningtyas, A., & Karwanto. (2021). Kepemimpinan Pembelajaran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan Volume, 9(4), 1036–1051.

Rosmita. (2021). PRIMARY : JURNAL PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR VOLUME 10 NOMOR 6 DESEMBER 2021 PERAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENGAJAR GURU DI SDN 20 RUPAT Rosmita THE PRINCIPAL ’ S ROLE IN IMPROVING TEACHERS ’ TEACHING SKILLS AT SDN 20 RUPAT ARTICL. 10(December), 1582–1588.

Tarihoran, E. (2019). Guru dalam pengajaran abad 21. Jurnal Kateketik Dan Pastoral, 4(1), 46–58. blob:http://e-journal.stp-ipi.ac.id.

Wahyudi, A., Sumardjoko, B., & Darsinah, D. (2019). Peran Pemimpin Pembelajaran dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal VARIDIKA, 31(1), 29–38. https://doi.org/10.23917/ varidika.

Wulandari, S. P. (2016). Menciptakan Kemandirian Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Discovery Learning dengan Assessment for Learning. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 226–232.

Yunus, A. A. S. P., Hidayat, M. T., Djazilan, M. S., & Akhwani. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3625–3635.

Yusup, M. (2015). Peran Kepala Sekolah Sebagai Pemimpin Pembelajaran. Manajer Pendidikan, 09(01), 95–101.

Zakaria, 2015. Bahan Ajar: Kepala Sekolah Sebagai Pemimpin Pemelajaran. Bengkulu: Universitas Bengkulu

Downloads

Published

2024-09-02