PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN NHT (NUMBERED HEAD TOGETHER) UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR MATEMATIKA PESERTA DIDIK KELAS 3 SDN MANGUNSARI 06

Authors

  • Yulianingsih Universitas Kristen Satya Wacana
  • Tritjahjo Danny Universitas Kristen Satya Wacana

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.18220

Keywords:

Learning Motivation, Numbered Head Together (NHT), Mathematics

Abstract

This research was conducted with the aim of increasing motivation to learn mathematics in grade 3 students at SDN Mangunsari 06 through the application of the Numbered Head Together (NHT) model. The method used in this research is classroom action research (PTK) through two cycles. The research results obtained were that there was an increase in learning motivation in each cycle, where in the pre-cycle there was 1 student or 7%, in the first cycle there were 4 students or 27% and it increased again in the second cycle, namely 13 students or 86%. This result has reached the specified indicator of reaching 85% of the total number of students. So it can be concluded that the Numbered Head Together (NHT) learning model is able to increase students' learning motivation in learning mathematics with addition and subtraction material in class III at SDN Mangunsari 06 Salatiga for the 2024/2025 academic year.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Y. (2014). Desain Sistem Pembelejaran Dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: Rafika Aditama.

Amruddin, M., & Febriyani. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif. Bandung: Media Sains Indonesia.

Anggraini, S., & Sukartono. (2022). Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5288.

Anwar. (2019). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa SMA Pada Dimensi Tiga Melalui Model Pembelajaran PBL Berbantuan Alat Peraga. Jurnal UNNES, 97.

Asrori. (2020). Psikologi Pendidikan Pendekatan Multidisipliner. Purwokerto: CV. Pena Persada.

Bariyah, A., Jannah , M., & Ruwaida, H. (2023). Peran Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 573.

Briliandika, D., Putra, D. A., & Afiani, K. D. (2021). Analisis Model Pembelajaran NHT dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Iventa : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 18.

Dharma, A., & Sudewiputri, P. (2021). Motivasi Belajar Mahasiswa pada Pembelajaran Daring Selama Pandemik Covid-19. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 297.

Fathurrohman, M. (2015). Model-Model Pembelajaran. Jogjakarta: Ar-ruzz Media.

Festiawan, R. (2020). Belajar dan Pendekatan Pembelajaran. Universitas Jenderal Soedirman, 11-12.

Firmansyah, E., & Solihah, S. (2019). Motivasi Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Numbered Heads Together (NHT). PJME, 81.

Hafidhoh, N., & Rizal, M. (2021). Karakteristik Penilaian Pembelajaran pada Kurikulum 2013 di MI. Jurnal PGMI, 10.

Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Hanafe, M., Daniel, F., & Taneo, P. (2022). Prestasi Belajar Matematika Siswa Pada Pembelajaran Model Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT). Jurnal Basicedu, 3280.

Harahap, N. F. (2021). Analisis Artikel Metode Motivasi dan Fungsi Motivasi Belajar Siswa. Indonesian Journal of Intelectual Publication, 202.

Istiyati, S., Dakir, A., & Poerwanti, J. I. (2014). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Murid SD. Jurnal Penelitian Pendidikan INSANI, 63.

Jainiyah, Fahrudin, F., & Ulfah, M. (2023). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Journal Multidisiplin Indonesia, 1305.

Karakteristik Penilaian Pembelajaran Pada Kurikulum 2013 di MI. (2021). Jurnal PGMI, 10.

Kartika, Y., Rusdi, Rahmi, U., & Rahmat, T. (2024). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Numbered Heads Together (NHT) terhadap Motivasi Belajar Matematika Siswa. Journal For Research in Mathematics Learning, 105.

Kurniasih, I., & Sani, B. (2015). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran ( Untuk Peningkatan Profesionalitas Guru). Jakarta: Kata Pena.

Kurniawati, D., & Ekayanti, A. (2020). Pentingnya Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika. PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran, 107.

Mirdad, J. (2020). Model-Model Pembelajaran (Empat Rumpun Model Pembelajaran). (Indonesia jurnal Sakinah) Jurnal Pendidikan dan Sosial Islam, 15.

Murtiyasa, B., & Amini, A. D. (2021). Analisis Motivasi Belajar Siswa SMP dalam Pembelajaran Matematika di Era Covid-19. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 1555.

Mutiara, M., Sidik, G. S., & Zahra, R. F. (2024). Penerapan Model Kooperatif tipe Numbered Heads Together (NHT) dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik di SD. Papeda, 52.

Nadhiroh, R., Relmasira, S., & Rahayu, T. N. (2019). Penerapan model NHT melalui pendekatan saintifik untukmeningkatkan motivasi dan hasil belajar tematik siswa. JARTIKA, 186.

Nourhasanah, F. Y., & Aslam. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5125.

Nurrahmah, A., Rismaningsih, F., Hernaeny, U., & dkk. (2021). Pengantar Statistika 1. Bandung: Media Sains Indonesia.

Octavia, S. (2020). Model-Model Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

Pahleviannur, M. R., Mudrikah, S., & Mulyono , H. (2022). Penelitian Tindakan Kelas. Sukoharjo: Pradina Pustaka.

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dassar, 296.

Ramadhani, A. D., & Muhroji. (2022). Peran Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar pada Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4856.

Riyanto, & Hatmawan. (2020). Metode Riset Penelitian Kuantitatif Penelitian Bidang Manajemen, Teknik, Pendidikan dan Eksperimen. Sleman: Deepublisher.

Rohana, & Syamsudin. (2021). Keterampilan Bahasa indonesia Pendidikan Dasar. Researchgate, 89.

Sanjaya, W. (2016). Penelitian Tindakan Kelas. Prenada Media.

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sohilait, E. (2021). Pembelajaran Matematika Realistik. OSFOREPRINTS, 1.

Sudewiputri, P., & Dharma, A. (2021). Model Pembelajaran Numbered Heads Together (NHT) Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar IPA. Jurnal Pedagogi dan Pendidikan, 431.

Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta.

Suharni. (2021). Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 176.

Suharni. (2021). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 183.

Suharni. (2021). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 183.

Supriadi, Sari, A., & Setiawan, I. P. (2020). Integrasi Nilai Karakter dalam Pembelajaran Keterampilan. Jurnal Of Management, 86.

Supriyadi. (2018). Keterampilan Dasar Menulis. Gorontalo: GlobeEdit.

Susilo, H., Chotimah, H., & Sari, Y. D. (2011). Penelitian Tindakan Kelas sebagai Sarana Pengembangan Keprofesionalan Guru dan Calon Guru. Malang: Bayumedia Publishing.

Swarjana, I. K. (2022). Populasi-Sampel, Teknik Sampling & Bias Dalam Penelitian. Yogyakarta: ANDI.

Untari, E. (2020). Efetivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) dan Team Game Tournament (TGT) pada Prestasi Belajar ditinjau dari Motivasi Siswa. Jurnal Muara Pendidikan, 547.

Yenni, & Sukmawati. (2020). Analisis Kemampuan Representasi Matematika Mahasiswa Berdasarkan Motivasi Belajar. Jurnal Pendidikan Matematika.

Yuliani, K., & Winata, H. (2017). Media Pembelajaran Mempunyai Pengaruh Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 28-29.

Downloads

Published

2024-09-22