PENGGUNAAN MEDIA PAPAN PINTAR DALAM MATERI KEUTUHAN NKRI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR DAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA KELAS IV DI SD NEGERI PETERONGAN SEMARANG

Authors

  • Alfan Danang Kusuma Universitas PGRI Semarang
  • Ngurah Ayu Nyoman Murniati Universitas PGRI Semarang
  • Luthfi Winarni Alexsandri Universitas PGRI Semarang
  • Ferina Agustini SD Negeri Peterongan Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.18193

Keywords:

Learning Media, Learning Outcomes, Learning Activities

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of using Smart Board media assisted by wordwall applications on learning PPKn in improving learning outcomes and learning activities of fourth grade students at SD Negeri Peterongan Semarang. The type of research used is a quantitative experiment using Group Pretest-Posttes design. The population of this study were 27 IVA class students. This research data was obtained through student learning outcomes (Pretest-Posttes) and observation of student learning activities. The results showed that student learning outcomes had improved. It can be seen from the difference in the average score of pretest 68.70 and posttest 88.33. The hypothesis results obtained through the paired sample test (t test) show a significance value of 0.000 <0.05, meaning Ho is rejected and Ha is accepted. The average results conducted through the gain test obtained 0.65 into the high category, meaning that there is an effect of using Smart Board media assisted by wordwall application to improve the learning outcomes of fourth grade students of SD Negeri Peterongan Semarang. The results showed that the data obtained on student learning activeness was very good 24 students with a percentage of 89% and 3 students had good learning activeness with a percentage of 11% in using the Smart Board media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Umayah, R. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Monopoli Berbasis Paikem Dalam Peningkatan aktivitas dan prestasi Belajar Peserta didik Pada Mata Pelajaran PPKN di Kelas VII SMP Negeri 1 Jabon. Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 7(2).

Harahap, S. M. (2022). Menjadi Guru Hebat Untuk Meningkatkan Kemajuan Pendidikan Di NKRI. GURU: SANG PEJUANG NKRI, 29.

Febrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan media pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 5(1).

Magdalena, I., Haq, A. S., & Ramdhan, F. (2020). Pembelajaran pendidikan kewarganegaraan di sekolah dasar negri bojong 3 pinang.

Sunami, M. A., & Aslam, A. (2021). Pengaruh penggunaan media pembelajaran video animasi berbasis zoom meeting terhadap minat dan hasil belajar IPA siswa sekolah dasar. Jurnal basicedu, 5(4), 1940-1945.

Zulfa, E., Roshayanti, F., & Purnamasari, I. (2023). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Wordwall Pada Pembelajaran Ppkn Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 4684-4692.

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928-3936.

Wahab, A., Junaedi, J., & Azhar, M. (2021). Efektivitas pembelajaran statistika pendidikan menggunakan uji peningkatan n-gain di PGMI. Jurnal Basicedu, 5(2), 1039-1045.

Anatasya, E., & Dewi, D. A. (2021). Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Karakter Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(2), 291-304.

Riarohayati, R. (2022). Peningkatan Hasil Belajar pada Materi Menjaga Keutuhan NKRI melalui Metode Bermain Peran dengan Model Pembelajaran Cooperative Learning pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri Rikut Jawu Kecamatan Dusun Selatan. Meretas: Jurnal Ilmu Pendidikan, 9(2), 133-146.

Marinda, L. (2020). Teori perkembangan kognitif Jean Piaget dan problematikanya pada anak usia sekolah dasar. An-Nisa Journal of Gender Studies, 13(1), 116-152.

Khaulani, F., Noviana, E., & Witri, G. (2019). Penerapan metode brainstorming dengan bantuan media gambar grafis untuk meningkatkan hasil belajar Pkn siswa kelas V SD Negeri 009 Pulau Kecamatan Bangkinang Kabupaten Kampar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan pengajaran), 3(1), 18-25.

Putri, A. A., Handayani, T., & Mafruzah, M. (2019). Penggunaan Media Papan Kartu Bhineka untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Pada Materi Keragaman Budaya Siswa Kelas 4 SDN Tlogomas 2. Jurnal Basicedu, 3(1), 141-145.

Jusuf, H., & Sobari, A. (2022). Pembelajaran paradigma baru kurikulum merdeka pada sekolah dasar. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat UBJ, 5(2), 185-194.

Kurniawati, E. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Monopoli Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar PPKn. Pedagogi: jurnal pendidikan dan pembelajaran, 1(1), 1-5.

Rikawati, K., & Sitinjak, D. (2020). Peningkatan keaktifan belajar siswa dengan penggunaan metode ceramah interaktif. Journal of Educational Chemistry (JEC), 2(2), 43.

Winda, P., Pangestu, W. T., & Malaikosa, Y. M. L. (2022). Pengaruh penggunaan media pop-up book terhadap hasil belajar siswa kelas v di sekolah dasar. Holistika: Jurnal Ilmiah PGSD, 6(1), 1-7.

Wijaya, A. M. R., Arifin, I. F., & Badri, M. I. (2021). Media pembelajaran digital sebagai sarana belajar mandiri di masa pandemi dalam mata pelajaran sejarah. SANDHYAKALA Jurnal Pendidikan Sejarah, Sosial Dan Budaya, 2(2), 1-10.

Anggraeni, M. D., Mucharromah, R., Taqiyya, B. Z., Fadilah, R. E., Mahardika, I. K., & Yusmar, F. (2023). Perkembangan teknologi dan komunikasi dalam pendidikan. FKIP e-PROCEEDING, 1-5.

Nirmala, S. U., Agustina, A., Robiah, S., & Ningsi, A. (2024). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi pada Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1), 182-187.

Wahyuningtyas, R., & Sulasmono, B. S. (2020). Pentingnya media dalam pembelajaran guna meningkatkan hasil belajar di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 23-27.

Puspitarini, D. (2023). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar PPKn Melalui Discovery Learning Berbantuan Aplikasi Wordwall Games. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(3), 388-396.

Dewi, N. L. P. S., & Manuaba, I. B. S. (2021). Pengembangan media pembelajaran Powerpoint interaktif pada mata pelajaran IPA siswa kelas VI SD. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 76-83.

Downloads

Published

2024-11-27