MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP IPA MELALUI PENERAPAN METODE EKSPERIMEN DI KELAS III SDN 31 MATARAM
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.18185Keywords:
Experimental Method, Understanding Science ConceptsAbstract
This study uses the Classroom Action Research (CAR) method which aims to describe the improvement of understanding of science concepts by applying the Experiment method. The design of this study uses the Kemmis and Mc Taggart model which is carried out in two cycles. Participants in this study were 15 students of grade III SDN 31 Mataram consisting of 8 male students and 7 female students. This study used data collection techniques in the form of evaluation tests and non-test techniques in the form of observation, while the data analysis technique used was quantitative descriptive. The results of the study in cycle I with a percentage reaching 67% of the total number of 15 students. In cycle I, students who did not meet the KKM were 5 students or around 33% in the sufficient category. In cycle II, students who met the KKM (70) were 13 students or 86% of the total number of 15 students with the good category. In cycle II, students who did not meet the KKM were 2 students or only 14%. Thus, through the application of the experimental method, understanding of science concepts can be improved.Downloads
References
ani Widayati, 2018. (2008). Staf Pengajar Jurusan Pendidikan Akuntansi – Universitas Negeri Yogyakarta 87. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia Vol. Vi No. 1 – Tahun 2008 Hal. 87 - 93 Penelitian, Vi(1), 87–93.
Azizah, A. (2021). Pentingnya Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru Dalam Pembelajaran. Auladuna : Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 15–22. Https://Doi.Org/10.36835/Au.V3i1.475
Hendawati, Y., & Kurniati, C. (2017). Penerapan Metode Eksperimen Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Kelas V Pada Materi Gaya Dan Pemanfatannya. Metodik Didaktik, 13(1). Https://Doi.Org/10.17509/Md.V13i1.7689
Kaltum, U. (2020). Upaya Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Ipa Melalui Penerapan Metode Eksperimen Pada Siswa Kelas Vi Semester Ganjil Sdn Inpres Cenggu Tahun Pelajaran 2016/2017. Jupe : Jurnal Pendidikan Mandala, 5(6). Https://Doi.Org/10.58258/Jupe.V5i6.1678
Khalida, B. R., & Astawan, I. G. (2021). Penerapan Metode Eksperimen Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Vi Sd. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4(2), 182–189. Https://Doi.Org/10.23887/Jippg.V4i2.35552
Kurniawan, M. F., Hidayati, Y. M., & Samsiyah, S. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Ipa Materi Gaya Magnet Melalui Metode Eksperimen Pada Siswa Kelas Iv Sd Negeri 2 Kajen. Educatif Journal Of Education Research, 4(3), 79–86. Https://Doi.Org/10.36654/Educatif.V4i3.205
Masus, S. B., & Fadhilaturrahmi, F. (2020). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Ipa Dengan Menggunakan Metode Eksperimen Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk), 2(2), 161–167. Https://Doi.Org/10.31004/Jpdk.V2i1.1129
Muh Ali, A., Satriawati, S., & Nur, R. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Menggunakan Metode Eksperimen Kelas Vi Sekolah Dasar. Ptk: Jurnal Tindakan Kelas, 3(2), 114–121. Https://Doi.Org/10.53624/Ptk.V3i2.150
Mukhbitah, I., Mulyasari, E., & Robandi, B. (2019). Penerapan Metode Eksperimen Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Ipa Di Kelas V Sekolah Dasar. Jpgsd, Ii, 312–321. Http://Ejournal.Upi.Edu/Index.Php/Jpgsd/Index
Mutmainnah, H. (2020). Meningkatkan Pemahaman Konsep Perubahan Wujud Benda Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Melalui Metode Eksperimen Di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(1), 87. Https://Doi.Org/10.24036/Jippsd.V4i1.102887
Nanda, A. Q., Nurochmah, A., & Sutisnawati, A. (2020). Meningkatkan Pemahaman Konsep Ipa Melalui Penerapan Metode Demonstrasi Di Kelas Rendah. Jurnal Perseda, 3(1), 41–46.
Ningsih, D. S. (2019). Meningkatkan Pemahaman Konsep Ipa Melalui Metode Demonstrasi Di Kelas Vb Sdn 61/X Talang Babat. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(1), 22–40. Https://Doi.Org/10.22437/Gentala.V4i1.6849
Sari, P. M., & Sumarli, S. (2019). Optimalisasi Pemahaman Konsep Belajar Ipa Siswa Sekolah Dasar Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Dengan Metode Gallery Walk (Sebuah Studi Literatur). Journal Of Educational Review And Research, 2(1), 69. Https://Doi.Org/10.26737/Jerr.V2i1.1859
Sumadi, C. D. (2023). Analisis Isi Penelitian Model Pembelajaran Problem Based Learning terhadap Pembelajaran IPA SD di Indonesia. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 7(3). https://doi.org/10.20961/jdc.v7i3.78526
Yarnis, Y. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep IPA Melalui Metode Eksperimen Pada Siswa Kelas V SDN 01 Sungai Geringging Kabupaten Padang Pariaman. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 3(1), 47. https://doi.org/10.29210/3003127000
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.