PENERAPAN PEMBELAJARAN CULTURALLY RESPONSIVE TEACHING BERBANTU MEDIA ULAR TANGGA UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KOGNITIF SISWA

Authors

  • Elok Mutiara Nirwana Universitas PGRI Madiun
  • Ivayuni Listiyani Universitas PGRI Madiun
  • Eka Rahayu Nurmaningsih SDN Kejuron Kota Madiun

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.18135

Keywords:

culturally responsive teaching (CRT), snakes and ladders media, cognitive understanding

Abstract

This research is motivated by the diversity of cultures, ethnicities and habits of students in this era of globalization which makes many students have many characters and habits in the present. Many also forget local culture because they often use foreign products so that they do not understand the culture of Indonesian products. This study aims to improve students' cognitive understanding using the culturally responsive teaching (CRT) model assisted by snake and ladder game media in the subject of science on Indonesian product material. The subjects in this study were grade V students with a total of 6 students. The data collection tools used were assessment rubrics and evaluation sheets. The results of the study showed that the average value and cognitive understanding of students before the action was 65.83 only in the sufficient category, in cycle I it increased to 77.5 in the good category and in cycle II it increased significantly to 88.33 in the very good category.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antari, N. K. D., & Agustika, G. N. S. (2020). Contextual Teaching and Learning Berbantuan Media Audio Visual Berpengaruh Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA Siswa SD. Mimbar Ilmu, 25(2), 61. https://doi.org/10.23887/mi.v25i2.25847

Arikunto, S. (2020). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Astiti, N. P. W., & Subagyo, F. M. (2017). PENGGUNAAN MEDIA PERMAINAN ULAR TANGGA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI IPS TEMA SEJARAH PERADABAN INDONESIA KELAS V SDN BABATAN 1/456 SURABAYA. Jpgsd, 5(3).

Dewi, T. L., Kurnia, D., & Panjaitan, R. L. (2017). Penggunaan Media Permainan Ular Tangga Pada Pembelajaran Pips Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pembagian Wilayah Waktu Di Indonesia. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 2091–2100.

Dwi, V., & Hafizh, M. (2023). Penerapan Media Ular Tangga Tangga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPAS Kelas IV SDN Pojoksari 1. Jurnal PGSD Indonesia, 9(2), 55.

Endang Puji Astuti. (2022). Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar Pada Peningkatan Pemahaman Konsep Penyerbukan dengan Metode Demonstrasi di Kelas 4 SDN Sukorejo 2 Kota Blitar. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(3), 671–680. https://doi.org/10.62775/edukasia.v3i3.177

Gustalia, B. B., & Setiyawati, E. (2023). Analisis Kemampuan Kognitif Peserta Didik Dalam Pembelajaran IPAS Berbasis Kearifan Lokal Pada Materi Perubahan Wujud Zat di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 1575–1583. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i2.5398

Harahap, Y. S., Siregar, N., & Amin, T. S. (2024). Integrasi Culturally Responsive Teaching dalam Pembelajaran Bahasa Inggris berbasis T-PACK. Journal on Education, 6(4), 21541–21547. https://doi.org/10.31004/joe.v6i4.6141

Hardiana, D. (2023). Peningkatan Minat Belajar Ipas Melalui Culturally Responsive Teaching Pada Peserta Didik Kelas Iv Sdn 01 Sumbersari. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 2394–2405. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.983

Ihsan, A. N., & Palenewen, E. (2024). IMPLEMENTASI PENDEKATAN CULTURALLY RESPONSIVE TEACHING (CRT) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA PESERTA DIDIK KELAS VIII G SMP NEGERI 5 SAMARINDA. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(02).

Khasanah, I. M., Nuroso, H., & Pramasdyahsari, A. S. (2023). Efektivitas Pendekatan Culturally Responsive Teaching ( CRT ) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas II Sekolah Dasar Effectiveness of the Culturally Responsive Teaching ( CRT ) Approach to Improve Learning Outcomes for Class II Elementary School St. Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial, Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(3), 1121–1127.

Khoiruzzadi, M., & Prasetya, T. (2021). PERKEMBANGAN KOGNITIF DAN IMPLIKASINYA DALAM DUNIA PENDIDIKAN (Ditinjau dari Pemikiran Jean Piaget dan Vygotsky) Muhammad Khoiruzzadi, 1 & Tiyas Prasetya 2. Jurnal Madaniyah, 11, 1–14.

Nurjanah, D., & Yuwono, P. H. (2022). Pemahaman Kognitif Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Melalui Media Video Dalam Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Amal Pendidikan, 3(3), 181. https://doi.org/10.36709/japend.v3i3.20147

Pertiwi N.D., Nursyahidah, F., Wijayanti, A., & Suhono, K. (2023). DIKDAS MATAPPA : Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Analisis Kesulitan Membaca pada Peserta Didik. DIKDAS MATAPPA: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 6(3), 570–577.

Rahayu, S., & Hidayati, W. N. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Penggunaan Media Bangun Ruang Dan Bangun Datar Pada Siswa Kelas V Sdn Jomin Barat I Kecamatan Kotabaru Kabupaten Karawang. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 4(2), 204. https://doi.org/10.30870/jpsd.v4i2.3854

Rajab, T. A., Prasasti, P. A. T., & Listiani, I. (2023). Ular Tangga Berbasis Digital Sebagai Media Pembelajaran Untuk Siswa Kelas V SD. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(4), 1531. https://doi.org/10.35931/am.v7i4.2612

Downloads

Published

2024-11-26