MENINGKATKAN KEMANDIRIAN ANAK USIA 5-6 TAHUN MELALUI PEMBELAJARAN METODE PROYEK DI TK PGRI III CANDIWATES PRIGEN

Authors

  • Adinda Meiliatim Putri Trisna Rusdiyanto Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Agus Salim Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.18116

Keywords:

child independence, project methods, early childhood

Abstract

Project based learning is a learning method that places students at the center of learning. This method also focuses on the process by which the final result of the application of project method learning are obtained in incresing the independence of students aged 5-6 years at the Kindegarten PGRI III Candiwates Prigen. This method greatly influences student activities in class. This type of metode research uses PTK (Classroom Action Research), the background to the selection of this research was to solve problems in a group of subjects who were observed and research and then given further improvement actions according to the situation in the class so that better learningthe study”s findings indicate that children’s independence rises with every cycle. Without action, the precentage of children’s independence during the pre-cycle was only 37,33%, cycle 1 reached 57,66%, and cycle II reached 84,33%. It can be said that the project methodology will increase the independence of kids between the ages of 5-6 years through the poject method at PGRI III CANDIWATES Kindegarten was declared successful.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraeni, A. D. (2017). Kompetensi Kepribadian Guru Membentuk Kemandirian Anak Usia Dini (Studi Kasus di TK Mutiara, Tapos Depok). AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 28. https://doi.org/10.24235/awlady.v3i2.1529

Darningsih, U. (2013). UPAYA MENINGKATKAN KEMANDIRIAN ANAK MELALUI METODE PROYEK PADA KELOMPOK A TAMAN KANAK-KANAK PERTIWI 01 KALIWULUH KEBAKKRAMAT KARANGANYAR TAHUN PELAJARAN 2012/2013. 1–104.

Daviq, C. (2019). PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol 3, No 1, Oktober 2019. Paud Lectura, 3(2), 1–9.

Fitrianingsih, Daulay, M. I., & Pebriana, P. H. (2018). Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini, Peningkatan Hana Pebriana, Putri Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini melalui Kegiatan Kolase Media Daun Ketepeng, Peningkatan. Aulad : Journal on Early Childhood, 1(1), 8–17.

Handayani, T. (2020). Effort To Raise Early Writing Ability of Children of 4-5 Years Old Through Collage Activity. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 21(1), 1–9.

Hindu, U., Gusti, N. I., Sugriwa, B., Denpasar, V. K., & Proyek, M. (2022). Berbasis Metode Proyek Di Paud Vidya. 7(2), 180–191.

Kementrian Pendidikan Nasional RI. (2014). Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini No 137 Tahun 2014. Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia, 1–76.

LISTIYANI, T. (2012). UPAYA MENINGKATAN KEMANDIRIAN MELALUI METODE PROYEK PADA ANAK KELOMPOK A TAMAN KANAK-KANAK 01 PERENG KECAMATAN MOJOGEDANG KABUPATEN KARANGANYAR TAHUN PELAJARAN 2011/2012.

Nurul Kusuma Dewi, S. (2018). Stimulasi otorikhalususia 4-5 tahun melalui kegiatan senirupa. Jurnal Pendidikan Anak, 7(2), 190–195.

Pareira, M. I. R., & Atal, N. H. (2019). Peningkatan Kemandirian Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Bercerita. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 6(1), 35. https://doi.org/10.21107/jpgpaud.v6i1.5371

Riyadi, E. N. (2016). Tingkat Kemandirian Anak Taman Kanak- Kanak Islam Terpadu Mutiara Insani Brosot Galur Kulon Progo. Skripsi, Jurusan Pe, Universitas Negeri Yogyakarta.

Rusmayadi. (2019). Pengaruh Kecerdasan Interpersonal, Keterampilan Sosial Terhadap Kemandirian Anak Usia Dini. Early Childhood Education Journal, 1(2), 24–30.

Sa’diyah, R. (2017). Pentingnya Melatih Kemandirian Anak. Kordinat: Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 16(1), 31–46. https://doi.org/10.15408/kordinat.v16i1.6453

Salina, E., Thamrin, M., & Sutarmanto. (2014). Faktor-Faktor Penyebab Anak Menjadi Tidak Mandiri Pada Usia 5-6 Tahun Di Raudatul Athfal Babussalam. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(6), 1–10.

Sri Hardiningsih Hanafi, S. (2015). UPAYA MENINGKATKAN KREATIVITAS ANAK DENGAN MEMANFAATKAN MEDIA BARANG BEKAS DI TK KOTA BIMA. JPPM (Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat), 2(2), 215–225.

Syaiful, Y., Fatmawat, L., & Nafisah, W. M. (2020). Faktor Yang Berhubungan Dengan Kemandirian Anak Usia Pra Sekolah. Journal of Ners Community, 11(2), 216–227.

Downloads

Published

2024-11-26