PENGARUH MODIFIKASI LOMPAT RINTANGAN DAN MERAIH SASARAN TERHADAP KEMAMPUAN LOMPAT JAUH GAYA JONGKOK
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.18020Keywords:
long jump, squat style, hurdle jump and reaching the targetAbstract
The background of the problem in this study is the low ability of the squat style long jump. The purpose of the study was to determine the effect of hurdles and target-reaching training on the ability of the squat style long jump in students of SDN 1 Warugede. The population was 175 students. The sampling technique used Purposive Sampling. The design of this study used One Group Pretest Posttest. The sample was 30 students. The method used was experimental. The data collection technique used a skill test with a squat style long jump assessment rubric carried out in the initial and final tests.Data processing and analysis techniques used SPSS 25. The results of the hypothesis test in the study, the t-count value = 11,407> t-Table value = 1,697. In addition, the probability is greater, namely 0.00 <0.05. Thus, the hypothesis is accepted or there is a significant effect of hurdles and reaching targets on the ability of the squat style long jump. Based on the t-value obtained, hurdle jumping and target reaching exercises have an influence on the basic technical ability of the squat style long jump in class V students at SDN 1 Warugede.Downloads
References
Arikunto, Suharsimi. 2013. Prosedur Penelitian. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Arus, Mauri Arpin. 2023. Pengaruh Modifikasi Sarana dan Prasarana Terhadap Minat dan Hasil Belajar Lompat Jauh Peserta Didik Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Banyuke Hulu. S2 thesis, Fakultas Ilmu Keolahragaan dan Kesehatan.
Badriah, Dewi Laelatul. 2012. Metodologi Penelitian Ilmu-Ilmu Kesehatan. Bandung: Multazam.
Bahagia, Yoyo dan Sufyar Mujianto. 2009. Fasilitas dan Perlengkapan Penjas. Bandung: FPOK-UPI.
Benhard. 2019. Dasar-Dasar Atletik. Bandung: Multazam.
Desmita. 2009. Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Faot, Veronica Yessy. 2019. Pengaruh Modifikasi Media Olahraga Lompat Jauh Gaya Jongkok Pada Siswa Kelas XI SMK PGRI 4 Kediri. Artikel, Program Studi Pendidikan Penjaskesrek Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Nusantara PGRI Kediri.
Gerry, A.Carr. 2017. Atletik Untuk Sekolah, PT. Raja Grafindo Persada, Jakarta
Hendrayana, Yudi. 2007. Bermain Atletik. Bandung: FPOK-UPI.
Herdiansyah. 2016. Volimaniac. Diakses pada tanggal 1 Maret 2024 melalui https:// volimaniak.blogspot.com.
KONI. 2017. Falsafah Pendidikan. Jakarta.
Mahendra, Agus. 2007. Asas dan Falsafah Pendidikan Jasmani. Bandung:FPOK-UPI.
Mahendra, Agus. 2007. Teori Belajar Mengajar Motorik. Bandung: FPOK-UPI.
....................... 2009. Permainan Anak dengan Alat. Bandung: FPOK-UPI.
....................... 2009. Permainan Anak Tanpa Alat. Bandung: FPOK-UPI.
Putra, Rico Dwi Permana. 2015. Pengaruh Media Pembelajaran Modifikasi Terhadap Hasil Belajar Lompat Jauh Gaya Jongkok. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan Volume 01 Nomor 01 Tahun 2015, 166 - 173
Riyadi, Andi.Tamsir. 2018. Petunjuk Atletik. Yogyakarta: FPOK IKIP Yogyakarta
Sajoto. 2018. Pembinaan Kondisi Fisik Dalam Olahraga. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Proyek Pengadaan Buku pada Lembaga Pengembangan Tenaga Pendidikan. Jakarta.
Sidik, Zafar Dikdik dan Komarudin. 2008. Pedoman Mengajar dan Melatih Atletik. Bandung: FPOK-UPI.
Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: CV Alfabeta.
Sunarto. 2020. Metode Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Bumi Aksara
Syarifuddin, Aip. 2022. Pendidikan Jasmani dan Kesehatan Jakarta: Depdikbud.
Tohar. 2018. Pedoman Mengajar Daser-Dasar Atletik.Yogyakarta. Fik UNY
Yudha Ady Pratama. 2018. Pengaruh Modifikasi Pembelajaran Dengan Media Kardus Terhadap Hasil Belajar Lompat Jauh Gaya Jongkok. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan Volume 01 Nomor 01 Tahun 2013, 166 - 17
Yustiar Rasyid Maulana Putra, Eka Supriatna, Uray Gustian. 2022. Pengaruh Modifikasi Permainan Engklek Terhadap Hasil Belajar Lompat Jauh Gaya Jongkok. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. Vol 8, No 10 (2019)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.