PENGARUH PENDEKATAN WHOLE LANGUAGE TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA SISWA KELAS IV SDN KUNCIRAN 3 KOTA TANGERANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.17938Keywords:
reading ability of class IV students, elementary education, whole languageAbstract
This research aims to determine the influence of the whole language approach taught on reading comprehension skills in class IV students. This research uses a quasi-experimental research method with a Nonequivalent Control Group Design research design. The population subjects in this study were 60 students in class IV at SDN Kunciran 3, taking samples from two classes, namely class IV A, totaling 30 students, as the control class and class IV B, totaling 30 students, as the experimental class. The data collection technique uses reading comprehension instruments using test questions consisting of 20 pretest questions and 20 posttest questions. The use of the whole language approach has a significant effect on students' reading comprehension abilities at Kunciran 3 Elementary School. To test the hypothesis, the research used a non-parametric test or Mann Whitney test (u test) because one of the data from the control class was not normally distributed or had a sig value. < 0.05. The output obtained is the Mann Whitney test which has been tested to determine the Asymp value. Sig (2-tailed) is 0.00 < 0.05 so the hypothesis in this study is accepted. Thus, at the end of the lesson there was a difference in reading comprehension ability between the control class and the experimental class. Thus, based on the results of research that has been carried out, the whole language approach has an effect and improves the reading comprehension skills of class IV students. Keywords: Reading Ability of Class IV Students, Whole Language.Downloads
References
Ambarita, R. S., Wulan, N. S., & Wahyudin, D. (2021). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman pada Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2336-2344.
Anggraeni, N. D. (2019). Pendampingan Belajar Bahasa Indonesia Melalui Pendekatan Whole Language Di Sekolah Dasar Negeri 020 Galang. Minda Baharu, 3, 144-145.
Aqib, Z., & Irawan, H. (2019). Bahasa Indonesia Keilmuan (Buku Ajar Bahasa Indonesia Akademik). Yogyakarta: Andi Offset.
Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Bangsu, A. M., Syamsuri, S., & Baso, B. S. (2023). Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Isi Teks Bacaan Melalui Pendekatan Whole Language Pada Siswa Kelas Iv Sd Negeri 6 Bontokamase Kecamatan Somba Opu Kabupaten Gowa. Jurnal Motivasi Pendidikan dan Bahasa, 1, 32-57.
Dalman. (2018). Keterampilan Membaca. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Dharma, I. M., Sururuddin, M., Putrayasa, I. B., & Sudiana, I. N. (2023). Pendekatan Whole Language Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10, 229-240.
Herliyanto. (2019). Membaca Pemahaman Dengan Strategi KWL (Pemahaman Dan Minat Membaca). Yogyakarta: Deepublish.
Ibda, H. (2018). Penguatan Karakter Toleran Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Whole Language Di Madrasah Ibtidaiyah. Wahana Akademia, 5, 18-40.
Kadir. (2019). Statistika Terapan. Kota Depok: PT. Rajagrafindo Persada.
Kharismawati, M. P., Chasanatun, T. W., & Laksana, S. D. (2022). Pengaruh Pendekatan Whole Language Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasa.
Krissandi, A. D., Widharyanto, B., & Dewi, R. P. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk SD (Pendekatan dan Teknis). Jakarta: Media Maxsima.
Kurniawati, A. Y., Nirmala, S. D., & Ardiasih, L. S. (2022). Keefektifan Pendekatan Pembelajaran Whole Language Dan Pendekatan Komunikatif Terhadap Keterampilan Membaca Dan Motivasi Belajar Peserta Didik. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1783-1791.
Kusumawati, E. (2020). Upaya Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Pada Muatan Pelajaran Bahasa Indonesia Melalui Pendekatan Whole Language Di Kelas IV A Sd Negeri Sukatani Kecamatan Kalianda Kabupaten Lampung Selatan Tahun Pelajaran 2020-2021. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar.
Latifah, N., & Fadhillah, D. (2018). Bahasa Indonesia Untuk PGSD. Elmarkazi.
Mawardi. (2019). Dasar-Dasar Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Samudera Biru.
Meliyawati, & Ediwarman. (2019). Kiat Membaca dan Penerapannya. Yogyakarta: CV. Budi Utama.
Mumtaz, F. (2019). Bahasa Indonesia Untuk Perguruan Tinggi. Yogyakarta: Pustaka Baru.
Nurhadi. (2018). Teknik Membaca. PT. Bumi Aksara.
Prayogo, M. M., Mursita, R. A., & Septiany, G. A. (2021). Panduan Asesmen : Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Yogyakarta: Kobuku.
Rahim, F. (2018). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Riadi, E. (2018). Metode Statistika Parametik & Nonparametik. Kota Tangerang: Pustaka Mandiri.
Rosnaningsih, A., Izati, S. N., & Fadhillah, D. (2021). Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Tinggi Bagi Calon Guru Pendidikan Sekolah Dasar. Tangerang: Pusat Bahasa Universitas Muhammadiyah Tangerang.
Sari, A. M., Kristanti, D., & Nurjannah. (2020). Penerapan Pendekatan Whole Languange Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Pada Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V SD Negeri Peureumeue. Binagogik.
Sari, A., Dedi, F. S., & Permanasari, D. (2020). Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Semester Genap SD Negeri 1 Gulak Galik Teluk Betung Utara Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2018/2019. Pedagogia : Jurnal Ilmiah Dasar.
Sirait, L. S., Simajuntak, S., Siregar, A., Simanungkalit, E., & Ambarita, D. F. (2024). Pengaruh Model Whole Language Terhadap Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Bahasa Indonesia. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Susanti, E. (2022). Keterampilan Membaca. Bogor: In Media.
Tarigan, H. G. (2021). Membaca sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung: CV. Angkasa.
Taufik, I., & Zahro, N. H. (2018). Analisis Membaca Pemahaman Pada Siswa Kelas V Di SD Islam Al-Abror Kecamatan Situbondo Kabupaten Situbondo. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS.
Viora, D., Wahyuningsih, E., Surya, Y. F., & Marta, R. (2021). Penerapan Pendekatan Whole Language dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Pendidikan Tambusai, 5, 9379-9386.
Zatalini, Z., & Muhammadi. (2021). Penggunaan Pendekatan Whole Languageuntuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan di Kelas I SDN 27 Batu Bulek Tanah Datar. Journal of Basic Education Studies.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.