LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK DISKUSI UNTUK MENINGKATKAN KEMATANGAN KARIR SISWA KELAS XC SMA VIRGO FIDELIS BAWEN

Authors

  • Mutiara Cahya Novela Riwanti Universitas Kristen Satya Wacana

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.17935

Keywords:

career maturity, group guidance

Abstract

This study was conducted at Virgo Fidelis Bawen High School using a Pre-Experimental Design with a one-group pre-test and post-test format. The research population consisted of 34 students from class XC, from which 8 students in the low category were selected as samples. The study employed group guidance and group discussion techniques, with data collection based on a career maturity scale following Super's theory. The purpose of the research was to assess the significance of improvement in students' career maturity after receiving group guidance services through group discussion techniques. Data analysis was performed using the Paired Sample T-Test. The analysis results revealed a calculated t value of -10.453 with a significance value (p) of 0.00, indicating a significant improvement in the career maturity of students after receiving the group guidance services using group discussion techniques.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalia, N. I., Handayani, A., & Hartini, T. (2020). Pengaruh Bimbingan Kelompok Teknik Diskusi Terhadap Perencanaan Karir Siswa: The Effect Of Discussion Engineering Group Guidance On Student Career Planning. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 15(2), 19- 26

ANA, M. (2022). PENGARUH LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK TEKNIK DISKUSI DALAM MENINGKATKAN PERENCANAAN KARIER PESERTA DIDIK KELAS XII SMK MUHAMMADIYAH TUMIJAJAR (Doctoral dissertation, UIN RADEN INTAN LAMPUNG).

Elvina, N. (2021). Efektivitas Teknik Group Discussion Melalui Layanan Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Kematangan Karir pada Siswa Kelas XII C Jurusan Akuntansi di SMKN 1 Banjarmasin. Jurnal Pelayanan Bimbingan dan Konseling, 4(1).

Jaedun, A. (2011). Metodologi penelitian eksperimen. Fakultas Teknik UNY, 12

Karamoy, Y. K., Joti, J., & Budiono, A. N. (2023). Pengaruh Bimbingan Kelompok Teknik Diskusi Terhadap Kematangan Karir. Ghaidan: Jurnal Bimbingan Konseling Islam dan Kemasyarakatan, 7(2), 211-221.

Nove, A. H., Basuki, A., & Sunaryo, S. A. I. (2021). Efektivitas teknik diskusi dalam bimbingan kelompok untuk membantu dalam perencanaan karir siswa. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 9(4), 366-371

NUVA, Y. (2023). IMPLEMENTASI LAYANAN KONSELING KELOMPOK TEKNIK DISKUSI DALAM MENINGKATKAN DISIPLIN BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS VIII SMP NEGERI 1 SUNGAI ARE KABUPATEN OGAN KOMERING ULU SELATAN (Doctoral dissertation, UIN RADEN INTAN LAMPUNG).

Oktavia, I. N. (2018). Penerapan Bimbingan kelompok dengan teknik diskusi untuk meningkatkan kemampuan pemilihan karir siswa kelas XI Tata Busana Di SMK DARUTTAQWA Gresik (Doctoral dissertation, State University of Surabaya).

Rizekia, V., & Christiana, E. (2019). Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Diskusi Untuk Meningkatkan Kemampuan Perencanaan Karir Siswa Kelas XI di SMA Negeri Surabaya. Jurnal Bk Unesa, 10(1), 60-68.

Sabella, N. N., & Winingsih, E. PENERAPAN BIMBINGAN KELOMPOK TEKNIK DISKUSI UNTUK MENINGKATKAN PERENCANAAN KARIR SISWA.

Soesilo, T. D. (2015). Penelitian Eksperimen. Griya Media

Syafitri, T., Ismanto, H. S., & Ismah, I. (2023). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Diskusi Terhadap Perencanaan Karir Siswa Kelas XII SMA Negeri 3 Pati. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(4), 248- 253.

Downloads

Published

2024-09-08