ANALISIS SIKAP PEDULI LINGKUNGAN DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.17904Keywords:
environmental care attitude, elementary school, environmental educationAbstract
This study looked at how elementary school students treat the environment. To preserve the environment in the future, it is very important to instill an attitude of caring for the environment from an early age. The research was conducted through surveys given to teachers and students in several elementary schools. The results of the analysis show that the majority of students have good environmental awareness. However, there are several things that need to be improved, such as increasing understanding of the importance of waste management and recycling. Education about the environment provided at school, the role of teachers, and parental support are some of the factors that influence environmental care attitudes. According to this research, elementary school curricula should include stronger environmental education and more school-family collaboration.Downloads
References
Afriyeni, Y. (2018). Pembentukan Karakter Anak Untuk Peduli Lingkungan Yang Ada Di Sekolah Adiwiyata Mandiri SDN 6 Pekanbaru Yeni Afriyeni Sekolah Tinggi Persada Bunda Pekanbaru. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2).
Al-anwari, A. M. (n.d.). Strategi pembentukan karakter peduli lingkungan di sekolah adiwiyata mandiri. XIX(02), 227–252.
Chan, F., Rimba Kurniawan, A., Oktavia, A., Citra Dewi, L., Sari, A., Putri Khairadi, A., & Piolita, S. (2019). Gerakan Peduli Lingkungan Di Sekolah Dasar. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(2), 190. https://doi.org/10.25078/aw.v4i2.1126
Harianti, N. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan di Sekolah Dasar Negeri No 99/I Benteng Rendah Kecamatan Mersan Kabupaten Batanghari. September. Kelas, D. I., & Sd, I. V. (2019). PERAN GURU DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER PEDULI LINGKUNGAN MELALUI PEMBELAJARAN TEMATIK. April, 85–96.
Lingkungan, P., Dan, K., & Jawab, T. (n.d.). Strategi penerapan pendidikan karakter peduli lingkungan, kerjasama dan tanggung jawab dalam program
adiwiyata sekolah dasar. 1–11.Liyun, N., Khasanah, W. N., & Tsuraya, N. A. (2017). MENANAMKAN KARAKTER CINTA LINGKUNGAN PADA ANAK MELALUI PROGRAM “ GREEN AND CLEAN ” Universitas Negeri Semarang. 2014, 136–140.
Makhsyari, M. A., Handayani, D. E., & Prasetyo, S. A. (2018). Penerapan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat dalam Menanamkan Nilai Karakter Siswa. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 5(1), 99–111.
Sari, P. N., & Nofriya. (2018). Pembentukan Perilaku Peduli Lingkungan Hidup Menuju Sekolah Adiwiyata pada SDN 05 Kampung Pisang Kecamatan IV Koto. Warta Pengabdian Andalas, 25(2), 10–20.
Sugiyono. (2015). Repository Unpas. Studi Kepustakaan, 53(9), 1689–1699.https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Waskitoningtyas, R. S., Permatasari, B. I., & Prasetya, K. H. (2018). Penyuluhan Kebersihan Diri Melalui Program Cuci Tangan Sebagai Bentuk Kesadaran Siswa Pada Sd N 014 Balikpapan Barat. Jurnal Terapan Abdimas,3(1), 44. https://doi.org/10.25273/jta.v3i1.2167.
Narut, Y. F., & Nardi, M. (2019). Analisis Sikap Peduli Lingkungan Pada Siswa
Kelas VI Sekolah Dasar di Kota Ruteng. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i3.p259-266
Rositayani, N. P. E., Putra, D. B. K. N. S., & Abadi, I. B. G. S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Children’s Learning in Science berbantuan Media Audio
Visual terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2, 338. https://doi.org/10.23887/jisd.v2i3.16150
Sabardila, A., Budiargo, A. D., Wiratmoko, G., Himawan, J. A., Triutami, A.,
Intansari, A., Setiyowati, D., Cahyani, D. H. T., Handayani, R., & Suistri, S.(2020). Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan melalui Kegiatan Penghijauan pada Siswa MIM Derasan Sempu, Boyolali. Buletin KKN Pendidikan, 1(2). https://doi.org/10.23917/bkkndik.v1i2.10763
Asmani, J. M. (2013). Buku Panduan Internalisassi Pendidikan Karakter di Sekolah. Jogjakarta: DIVA Press
Zuchdi, Darmiyati. (2011). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Teori dan Praktik. Yogyakarta: UNY Press
Mar'at, S. (2008). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Naim, Ngainun. (2012). Character Building Optimalisasi Peran Pendidikan dalam Pengembangan Ilmu & Pembentukan Karakter Bangsa. Jakarta: Ar-Ruzz Media
Muslich, Masnur. (2011). Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Krisis Dimensional. Jakarta: Bumi Aksara
Kose, S. (2011). Investigation of undergraduate students’ environmental attitudes.
International Electronic Journal of Environmental Education, 1.
Wanabuliandari, S., Rahardjo, S. (2017). Peningkatan Sikap Peduli Lingkungan dan Tanggung Jawab Siswa Melalui Model EJAS dengan Pendekatan Science Edutainment. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4. Diakses 1 Juni 2019 dari http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/pendas/article/view/995/775
Yunansah, H., Herlambang, Y. T. (2017). Pendidikan Berbasis Ekopedagogik dalam Menumbuhkan Kesadaran Ekologis dan Mengembangkan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasara EduHumaniora, 9.
Nasution, Ruqoyah. (2016). Analisis Kemampuan Literasi Lingkungan Siswa SMA Kelas X di Samboja dalam Pembelajaran Biologi. Proceeding Biology Education Conference (ISSN: 2528-5742), 13.
Rahmawati, I., Suwanda, I. M. (2015). Upaya Pembentukan Sikap Peduli Lingkungan Siswa Melalui Sekolah Adiwiyata di SMP Negeri 28 Surabaya. Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 1.
Supardi, I. 2004. Lingkungan Hidup dan Kelestariannya. Bandung: Alumni Susilo,
H., Prasetyo, A., Ngabekti, S. (2016). Pengembangan Desain Pembelajaran IPA Bervisi Konservasi untuk Membentuk Sikap Peduli Lingkungan. Unnes Science Education Journal, 5, 1065-1069. Diakses 10 Oktober 2017 darihttps://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/usej/article/view/9562
Taufiq, M., Dewi, N., Widiyatmoko, A. (2014). Pengembangan MediaPembelajaran IPA Terpadu Berkarakter Peduli Lingkungan Tema “Konservasi” Berpendekatan Science Edutainment. Jurnal Pendidikan IPAIndonesia,https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jpii/article/viewFile/3113 /3130
Undang-undang Republik Indonesia Nomor 32 Tahun 2009. (2009). Perlindungan dan Pengelolaan Lingkungan Hidup.Diakses 10 Oktober 2018 darihttp://175.184.234.138/p3es/uploads/unduhan/UU_32_Tahun_2009_(PPLH) .pdf
Wanabuliandari, S., & Ardianti, S. D. (2018). Pengaruh Modul E-Jas Edutainment terhadap Karakter Peduli Lingkungan dan Tanggung Jawab. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 8.
Rhocimah. (2018). Peningkatan Sikap Peduli Lingkungan Menggunakan Media Pop Up.
Gunawan, H., & Guslinda, G. (2019). Analisis sikap peduli lingkungan siswa sd negeri 184 Pekanbaru. Primary: Jurnal Pendidi-kan Guru Sekolah Dasar, 8.
Rully Desthian Pahlephi (2002), Dokumentasi adalah: Mengenal Fungsi, Kegiatan, dan Jenisnya, detikBali.
Lubis. (2020). Profil Sikap Peduli Lingkungan Siswa Sma Di Aceh Tahun 2020. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 4(2)
Nirarita. (2003). Pendidikan Lingkungan Hidup Dalam Sekolah Formal. Di Dalam: Muntasib Eksh, Meilani R, Editor. Model Pengembangan Pendidikan Tentang Hutan Dan Lingkungan Bagi Anak Sekolah. Prosiding Workshop Model Pengembangan Pendidikan Tentang Hutan Dan Lingkungan
Naziyah, S., Akhwani, A., Nafiah, N., & Hartatik, S. 2021. Implementasi Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3482-3489.
Ambarwati, D., & Istianah, F. (2018). Etnoekologi sebagai upaya membentuk karakter peduli lingkungan melalui program adiwiyata di sd negeri lidah kulon i/464 surabaya. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Baro'ah, S., & Qonita, S. M. (2020). Penanaman CiLi (Cinta Lingkungan) Pada Siswa Melalui Program Lingkungan Sekolah Tanpa Sampah Plastik. Jurnal PANCAR (Pendidik Anak Cerdas Dan Pintar), 4(1).
Fransyaigu, R., & Astuti, S. (2020). Analisis Nilai Karakter Peduli Lingkungan Pada Siswa Sekolah Dasar. Journal of Basic Education Studies, 3(2), 1078-1088.
Hafida, N., & Wahid, A. H. (2018). Pembentukan karakter peduli dan berbudaya lingkungan bagi peserta didik di madrasah melalui program adiwiyata. FIKROTUNA, 8(2), 950-971.
Ismail, M. J. (2021). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan dan Menjaga Kebersihan di Sekolah. Guru Tua: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 59-68.6(2).
Manik, J. N. S. (2020). Penanaman Nilai Karakter Peduli Lingkungan Pada Siswa SD Negeri Pleburan 04 Semarang. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1), 87-93.
Siskayanti, J., & Chastanti, I. (2022). Analisis Karakter Peduli Lingkungan pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1508-1516.
Dita Agustian. (2018). Efektifitas Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Meningkatkan Sikap Kepedulian Lingkungan Siswa (Studi Kasus pada Permasalahan Lingkungan Global). Biosfer: Jurnal Biologi Dan Pendidikan Biologi, 2(1), 43 – 48.
Efendi, N., Baskara, R. S., & Fitria, Y. (2020). Implementasi Karakter Peduli Lingkungan Di Sdn 13 Lolong Belanti Padang. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 29(2), 155–165.
Fathurahman, M. (2021). Penanaman Karakter Peduli Lingkungan Melalui Pengajaran Fikih Ekologi Pada Anak Usia Dini. Wisdom: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2).
Gusmadi, S., & Samsuri, S. (2019). Gerakan Kewarganegaraan Ekologis sebagai upaya Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4(2), 381–391.
Mellyani, S., Irmawati, Gunawan, R., Sari, M., & Nurhadijah. (2021). Menanamkan Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Terhadap Lingkungan Sekolah di Masa Covid 19. Jurnal Lepa-Lepa Open, 1(2), 351–360.
Oktamarina, L. (2021). Meningkatkan Karakter Peduli Lingkungan Sejak Usia Dini Melalui Kegiatan Green School di PAUD Uswatunn Hasanah Palembang. urnal Ilmiah Potensia, 6(1), 37–44.
Siskayanti, J., & Chastanti, I. (2022). Analisis Karakter Peduli Lingkungan pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1508–1516.
Afriyeni, Y. (2018). Pembentukan Karakter Anak Untuk Peduli Lingkungan Yang Ada Di Sekolah Adiwiyata Mandiri SDN 6 Pekanbaru Yeni Afriyeni Sekolah Tinggi Persada Bunda Pekanbaru. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2).
Al-anwari, A. M. (n.d.). Strategi pembentukan karakter peduli lingkungan di sekolah adiwiyata mandiri. XIX(02), 227–252.
Liyun, N., Khasanah, W. N., & Tsuraya, N. A. (2017). MENANAMKAN KARAKTER CINTA LINGKUNGAN PADA ANAK MELALUI PROGRAM “ GREEN AND CLEAN ” Universitas Negeri Semarang. 2014, 136–140.
Makhsyari, M. A., Handayani, D. E., & Prasetyo, S. A. (2018). Penerapan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat dalam Menanamkan Nilai Karakter Siswa. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 5(1), 99–111.
Sari, P. N., & Nofriya. (2018). Pembentukan Perilaku Peduli Lingkungan Hidup Menuju Sekolah Adiwiyata pada SDN 05 Kampung Pisang Kecamatan IV Koto. Warta Pengabdian Andalas, 25(2), 10–20.
Waskitoningtyas, R. S., Permatasari, B. I., & Prasetya, K. H. (2018). Penyuluhan Kebersihan Diri Melalui Program Cuci Tangan Sebagai Bentuk Kesadaran Siswa Pada Sd N 014 Balikpapan Barat. Jurnal Terapan Abdimas, 3(1), 44. https://doi.org/10.25273/jta.v3i1.2167.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.