PENGEMBANGAN DAN IMPLEMENTASI MEDIA POP UP BOOK BERBASIS POWERPOINT BERMUATAN SEX EDUCATION DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS DI SD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.17849Keywords:
Bahasa Inggris, Sex Education, Pop Up BookAbstract
Cases of child sexual abuse often occur in Indonesia, so it’s important to educate children from an early age so that they can understand the forms of sexual acts and how to prevent them. In addition, the English language skills of elementary school students are also a concern because students still experience delays in understanding the material and vocabulary. This problem can be solved by integrating sex education and English learning through PowerPoint-based pop up book media in English with sex education content, named WiseBook: Wisdom in Sexual Education E-Book. This research aims to obtain an overview of the process, feasibility test data and application test data on WiseBook media development. The research method employed is D&D with the results of the applied research based on the results of the material expert test which obtained a score of 65 out of 75 resulting in a percentage of 86% in the “very good” category and the media expert test obtained a score of 56 out of 75 resulting in a percentage of 74.6% in the “good” category. Based on the results of implementation and interviews with teachers, it shows that the use of WiseBook media can be applied to low-grade elementary school students because students become active and interactive during learning. The application of this learning media can make it easier for students to remember and understand the material presented, especially in learning English which is often considered difficult. Kasus kekerasan seksual pada anak sering terjadi di Indonesia, sehingga penting untuk memberikan edukasi pada anak sejak usia dini agar mereka dapat memahami bentuk tindakan seksual dan cara mencegahnya. Selain itu, kemampuan berbahasa Inggris siswa sekolah dasar juga menjadi perhatian karena siswa masih mengalami keterlambatan dalam memahami materi dan kosakata. Permasalahan ini dapat diatasi dengan mengintegrasikan sex education dan pembelajaran Bahasa Inggris melalui media pop up book berbasis PowerPoint berbahasa Inggris bermuatan sex education, yang diberi nama WiseBook: Wisdom in Sexual Education E-Book. Riset ini bertujuan untuk memperoleh gambaran proses, data hasil uji kelayakan dan data hasil uji penerapan pada pengembangan media WiseBook. Metode riset yang digunakan yaitu D&D dengan hasil riset yang diterapkan berdasarkan hasil uji ahli materi yang memperoleh skor 65 dari 75 menghasilkan persentase 86% dengan kategori “sangat baik” dan uji ahli media memperoleh skor 56 dari 75 menghasilkan persentase 74,6% dengan kategori “baik”. Berdasarkan hasil implementasi dan wawancara pada guru, menunjukkan bahwa penggunaan media WiseBook dapat diterapkan kepada siswa sekolah dasar kelas rendah karena siswa menjadi aktif dan interaktif selama pembelajaran berlangsung. Dengan diterapkannya media pembelajaran ini dapat mempermudah siswa untuk mengingat dan memahami materi yang disampaikan, terutama dalam pembelajaran Bahasa Inggris yang seringkali dianggap sulit.Downloads
References
Dandung, V. B., Prasasti, P. A. T., & Listiani, I. (2023). Media pop up book digital pada materi rantai makanan kelas V sekolah dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(4), 1544-1557.
Febriani, R., & Sya, M. F. (2022). Kesulitan siswa sekolah dasar dalam pengucapan Bahasa Inggris. Karimah Tauhid. 1(4), 461-467.
Kasper, M., Uibu, K., & Jaan, K. (2018). Language teaching strategies’ impact on third-grade students’ reading outcomes and reading interest. International Electronic Journal of Elementary Education, 10(5), 601-610.
Kementerian Pendidikan Kebudayaan Riset dan Teknologi. 2022. Keputusan Kementrian Pendidikan Kebudayaan Riset dan Teknologi (Kepmendikbudristek) Nomor 008/H/KR/2022 tentang Capaian Pembelajaran pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah pada Kurikulum Merdeka. Kemendikbud. Jakarta.
Khan, R. M. I., Shahbaz, M., Tribhuwan, K. & Imran, K. (2020). Investigating reading challenges faced by EFL learners at elementary level. Register Journal, 13(2), 277–292.
Nurmayani, W., Halid, S., Syamdarniati, S., & Oktaviana, E. 2023. Edukasi sex education pada anak-anak SD. Jurnal LENTERA, 3(1), 38-47.
Permatasari, E., & Adi, G.S. (2017). Gambaran pemahaman anak usia sekolah dasar tentang pendidikan seksual dalam upaya pencegahan kekerasan seksual pada anak. The Indonesian Journal of Health Science, 9(1), 70-79.
Putra, L. D., & Pratama, S. Z. A. (2023). Pemanfatan media dan teknologi digital dalam mengatasi masalah pembelajaran. Journal Transformation of Mandalika, 4(8), 323-329.
Rachmayanti, E. (2022) . Penerapan pembelajaran adaptif mengenai konten pendidikan seksual: Studi fenomenologi. Jurnal Basicedu, 6(2), 2430-2445.
Richey, R. C., & Klein, J. D. (2007). Design and Development Research. Edisi ke-1. Routledge Taylor & Francis Group. New York.
Richey, R. C., & Klein, J. D. (2005). Developmental research methods: Creating knowledge from instructional design and development practice. Journal of Computing in higher Education, 16(2), 23-38.
Rorimpandey, R. (2023). Application of visual media pop-up book in English learning in elementary school. Journal of English Culture, Language, Literature and Education, 11(1), 106-124.
Septiani, R.D. (2021). Pentingnya komunikasi keluarga dalam pencegahan kasus kekerasan seks pada anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 10(1), 50-58.
Susanthi, I. G. A. A. D. (2021). Kendala dalam belajar Bahasa Inggris dan cara mengatasinya. Linguistic Community Services Journal, 1(2), 64-70.
Umina, S. H. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif “STUNESS” untuk Pembelajaran Kosakata Bahasa Indonesia di Kelas II Sekolah Dasar. Disertasi. Universitas Pendidikan Indonesia.
Utami, W.T.P., Trisnani, N. dan Astuti, A.D. 2022. LindungiAku: Sexual harassment educational media through pop up books. International Journal of Elementary Education, 6(3), 486-493.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.