PENGARUH MEDIA MONOPOLI MODIFIKASI UNTUK PENGENALAN HURUF HIJAIYAH DI TAMAN KANAK-KANAK ASSYOFA KOTA PADANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.17760Keywords:
Hijaiyah Letters; Modified Monopoly Media; Early ChildhoodAbstract
The purpose of this study is to determine how modified monopoly media affect the introduction of hijaiyah letters in Padang City's Assyofa Kindergarten. This study used a quasi-experiment as a quantitative method. A test was employed as the data collection method, and the test's goal was to determine how big of an impact this modified monopoly media had on kids' comprehension of hijaiyah letters. The homogeneity test, hypothesis test, and normality test are the data analysis techniques that are employed. After that, the data was analyzed using the SPSS 29.0 for Windows application and a difference test (t-test). The study's findings indicate that students at Assyofa Kindergarten in Padang City are introduced to hijaiyah letters at a significantly higher rate when modified monopoly media is used. with a 0.001<0.05 significance level (2-tailed). As a result, there is a big impact from using modified monopoly media to introduce hijaiyah letters.Downloads
References
Ardiansari, B., & Dimyati. (2022). Identifikasi Nilai Agama Islam pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 420-433. 10.31004/obsesi.v6i1.926
Asfiyaturrofiah,I. (2018). Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah dengan Media Flash Card Pada Anak Kelompok A di RA Al Huda, Rejowinangun, Kotagede, Yogyakarta. Journal Student UNY, 7(3), 237-242. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/pgpaud/article/view/11062
Azhari, M. T., Bahri, A. F., Asrul. & Rafida, T. (2023). Metode Penelitian Kuantitatif. Jambi: SONPEDIA Publishing Indonesia.
Dacholfany, Hasanah. (2018). Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Konsep Islam. Jakarta: Sinar Grafika Offset.
Djali. (2020). METODOLOGI PENELITIAN KUANTITATIF. Jakarta: Bumi Aksara.
Imroatun, I. (2017). Pembelajaran Huruf Hijaiyah bagi Anak Usia Dini. Annual Conference on Islamic Early Childhood Education (ACIECE),2,175-188. https://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/conference/index.php/aciece/aciece2/paper/view/47
Imroatun. et. al. (2023) Pengenalan Huruf Hijaiyah untuk Anak Usia Dini melalui Pengasuhan Informasl di Indonesia. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 3639-3647. 10.31004/obsesi.v7i3.4534
Khairi, H. (2018). Karakterisitik Perkembangan Anak Usia Dini Dari 0-6 Tahun. Jurnal Warna, 2(2), 15-28. http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=907930&val=14298&title=KARAKTERISTIK%20PERKEMBANGAN%20ANAK%20%20USIA%20DINI%20DARI%200-6%20TAHUN
Kurniawan, A. Ayu Reza Ningrum. dkk. (2023). PENDIDIKAN ANAK USIA DINI. Padang: PT. Global Eksekutif Teknologi.
Lestariningrum, A. (2014). Pengaruh Penggunaan Media VCD Terhadap Nilai-Nilai Agama dan Moral Anak. JPUD: Jurnal Pendidikan Usia Dini, 8(2), 195-206. https://doi.org/10.21009/JPUD.082
Nurasyiah, R, Cucu Atikah. (2023). Karakteristik Perekmbangan Anak Usia Dini. Khazanah Pendidikan, 17(1), 75-81. 10.30595/jkp.v17i1.15397
Suhati, C., Marmawi., & Sri Lestari. (2014). Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah dengan Media Gambar Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 3(9),1-4. http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i9.6442
Suryana, D. (2018) Pendidikan Anak Usia Dini: Stimulasi dan Aspek Perkembangan Anak. Jakarta: Prenademia Group.
Suryana, D. (2021). PENDIDIKAN ANAK USIA DINI: Konsep dan Teori Praktik Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Wahyuningtyas, R., & Sulasmono, B. S. (2020). Pentingnya Media Dalam Pembelajaran Guna Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 23-27. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.77
Zulkipli. (2020). Metode Pembelajaran dalam Pengenalan Huruf Hijaiyah. Al-Fatih: Jurnal Pendidikan dan Keislaman, 3(1), 173-184. http://jurnal.stit-al-ittihadiyahlabura.ac.id/index.php/alfatih/article/view/85
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.