FAKTOR INTERNAL PENDUKUNG KEMAMPUAN BERBICARA BAHASA INGGRIS PESERTA DIDIK KELAS IV: STUDI KUALITATIF DI SDN PONDOK KELAPA 05 JAKARTA
Keywords:
internal factors, English speaking abilityAbstract
This research aims to describe the internal factors that support grade IV students' mastery of English speaking skills. The subjects in this research were three students in class IV-B at SDN Pondok Kelapa 05 Jakarta. The method used is a descriptive method with a qualitative approach. Data collection was carried out using observation, interviews and documentation techniques. The research results found that there are seven supporting factors that influence the ability to speak English, namely discipline and readiness to learn, intrinsic motivation, social awareness, self-confidence, personality quality, ability to collaborate and social interaction, and strategies for overcoming challenges.Downloads
References
Asriadi, A, & Utami, W (2022). Pengaruh Pembelajaran di Luar Kelas Terhadap Antusiasme Belajar Siswa Kelas IV SD Inpres 5/81 Tibojong Kecamatan Tanete Global Journal Basic Education.
Dewi, RDLP, Aslindah, A, Masruhim, MA, Taufik, MZ, & ... (2024). Buku Ajar Metodologi Penelitian Pendidikan., h. 119.
Hapsari, II (2022). Psikologi Perkembangan Anak. Jakarta: Campustaka
Heriyanto, E, Wisnumurti, A, & Wicaksono, AP (2020). Nuretta Deviana: Children Behavioral Shaping Melalui Pembelajaran Bahasa Inggris Berbasis Akulturasi Budaya Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal CULTURE.
Khaulani, F, Neviyarni, S (2020). Fase dan tugas perkembangan anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan, jurnal.unissula.ac.id.
Kurniawati, N.A., Solehuddin, S, & Ilfiandra (2019). Tugas perkembangan pada anak akhir. Journal of Innovative, journal.umtas.ac.id.
Maryati, LI, & Rezania, V (2021). Psikologi Perkembangan: Sepanjang Kehidupan Manusia., Sidoarjo: Umsida Press.
Rahmaniar, E, Maemonah, M, & Mahmudah, I (2022). Kritik Terhadap Teori Perkembangan Kognitif Piaget pada Tahap Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, scholar.archive.org.
Riko, R, Lestari, FAP, & Lestari, ID (2019). Pengaruh Pendidikan Karakter terhadap Konsep Diri Peserta Didik. Vol 4, No 2. SAP (Susunan Artikel Pendidikan, h.4.
Rosyada, D (2020). Penelitian Kualitatif Untuk Ilmu Pendidikan, Jakarta: Kencana
Rukminingsih, G.A., & Latief, M.A. (2020). Metode Penelitian Pendidikan Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian. Yogyakarta: Erhaka Utama.
Suryani, I (2023). Analisis Tahap Perkembangan Karakteristik Pada Anak Usia Pendidikan Dasar. Health Information: Jurnal Penelitian, Myjurnal.Poltekkes-Kdi.Ac.Id, h.4.
Zuhdi, U (2020). Identifikasi Pengaruh Keragaman Kultural Terhadap Kesulitan Dalam Proses Belajar Mengajar Bahasa Inggris Sebagai Bahasa Asing Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan PGSD, ejournal.unesa.ac.id, h.1008
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.